کد خبر: 817512
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
نقوي حسيني گفت: به نظر مي‌رسد برخي افراد و جريانات به دنبال ايجاد محدوديت و مانع‌سازي در اجراي وظايف و اختيارات شوراي محترم نگهبان هستند.
استفساريه ايرادات اساسي داردجوان‌آنلاين: در روزهاي اخير نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه‌ای را با 151 رأی موافق تصویب کردند که براساس آن پس از اعلام‌نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه، این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد. اين در حالي است كه شب قبل از اين استفساريه مقام معظم رهبري سياست‌هاي كلي انتخابات را ابلاغ فرمودند و در يكي از بندها شوراي نگهبان را ناظر بر همه مراحل انتخابات دانستند. البته ناگفته نماند كه اين استفساريه يك بار ديگر در مجلس تصويب شد اما شوراي نگهبان آن را رد كرد. سيد حسين نقوي حسيني، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس استفساريه داراي ايرادات اساسي مي‌داند و معتقد است شوراي نگهبان باز هم آن را رد خواهد كرد.
 
 
سيد حسين نقوي حسيني، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تصويب استفساريه نمايندگان در مجلس گفت: به نظر مي‌رسد برخي افراد و جريانات به دنبال ايجاد محدوديت و مانع‌سازي در اجراي وظايف و اختيارات شوراي محترم نگهبان هستند.
 
نقوي حسيني ادامه داد: طبق قانون اساسي شوراي محترم نگهبان ناظر بر انتخابات مجلس، رياست جمهوري و مجلس خبرگان است و اين نظارت شامل همه فرايند، ابعاد و مراحل انتخابات مي‌شود. اين در حالي است كه نظارت هم استصوابي و در واقع منحصر در تشخيص شوراي محترم نگهبان محسوب مي‌شود.
 
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: اتفاقا شب قبل از تصويب اين استفساريه، مقام معظم رهبري سياست‌هاي كلي انتخابات را هم ابلاغ فرمودند و در يكي از بندهاي آن صراحتا ذكر كردند كه شوراي محترم نگهبان ناظر بر انتخابات رياست جمهوري، مجلس و مجلس خبرگان است و اين نظارت شامل كليه فرايند، ابعاد و مراحل برگزاري انتخابات مي‌شود. بنابراين اين نظارت محدوديتي ندارد.
 
وي با تاكيد بر اينكه برخي به دنبال اين هستند كه محدوديت‌هايي بر سر راه قانون ايجاد كنند، گفت: پيش از اين هم در مجلس فعلي تلاش‌هايي صورت گرفته بود تا طرحي تصويب شود و چنين محدوديت‌هاي قانوني را ايجاد كنند. اما آن طرح‌ها را يا مجلس رد يا شوراي محترم نگهبان رد كردند و رد شدن آن درست است؛ چرا كه هم برخلاف قانون اساسي و هم بر خلاف اصل 110 قانون اساسي است. اما بعد از آن اصرار شد و مجددا اين استفساريه به صحن علني آمد.
 
نقوي حسيني اظهار داشت: به رغم اينكه ما خيلي تلاش كرديم و به دوستان هم گفتيم و با افراد تك‌تك صحبت كرديم كه اين استفساريه بر خلاف قانون اساسي است و اين استفساريه ضرورتي ندارد به اين شكل مطرح شود مگر در حال حاضر طبق قانون انجام نمي‌شود؟ چه ايرادي به وجود آمده كه بخواهيم چنين استفساريه‌اي مطرح كنيم؟ اما متاسفانه استفساريه در مجلس راي آورد و قطعا شوراي نگهبان نسبت به آن ايراد خواهد گرفت.
 
وي با اشاره به اينكه مطرح كردن اين استفساريه جناحي دنبال مي‌شود، گفت: اين موضوع به انتخابات اصفهان برمي‌گردد و در واقع آن جرياني كه كانديدا خود را در اصفهان از دست داده، اكنون به دنبال اين است كه به نوعي سد و مانع بر سر راه نظارت استصوابي شوراي نگهبان ايجاد كند.  
 
اين عضو كميسون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اين استفساريه به گونه طراحي شده كه خانم خالقي به مجلس راه پيدا كند، گفت: در طرحي كه قبلا آورده شده بود اين هدف به طور آشكار دنبال مي‌شد و طرح به نحوي تهيه شده بود كه در صورت تصويب خالقي هم بتواند به مجلس راه پيدا كند. اما آن موضوع اصلا منتفي شد و طرح به شكل ديگري درآمد اما كليت استفساريه ايرادات اساسي دارد.      

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
0
0
تو راست میگی !!!!!!!!!!!!!!!؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار