کد خبر: 817440
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
معاون گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد
معاون گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از 2 میلیون و 600 مصرف‌کننده مواد مخدر تزریقی در کشور پیش‌بینی می‌شود 2 هزار و 600 نفر مربوط به استان فارس باشند.
عزیزالله قهرمانی

به گزارش جوان آنلاین از شیراز، فریبا رضایی در حاشیه همایش دوروزه استانی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این همایش که با حضور 200 نفر از پزشکان، اساتید و روان‌شناسان مراکز ترک اعتیاد استان فارس برپا شده است، در مورد چگونگی پیشگیری از مصرف مواد مخدر، ترغیب معتادان به درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی به بحث و بررسی پرداخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای کاهش تقاضا توسط افراد در معرض خطر، چگونگی جلوگیری از گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر، شناسایی به‌موقع مصرف‌کنندگانی که به‌صورت تفننی اقدام به کشیدن مواد می‌کنند و نیز ایجاد انگیزه برای ترک، از دیگر محورهای این همایش است.

معاون گروه سلامت روانی و اجتماعی اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام‌شده یکی از عوامل مهم انتقال بیماری اچ آی وی آمیزش و رفتار پرخطر مصرف‌کنندگان مواد مخدر است و برپایی چنین همایشی روند مقابله با این پدیده شوم اجتماعی در میان جامعه را افزایش می‌دهد.

این مسؤول با اشاره به این‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که احتمال ترک اعتیاد معتادان پرخطر بسیار اندک است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به راه‌اندازی شش مرکز دی آی سی که پنج مرکز آن در شیراز و یک مرکز دیگر در مرودشت قرار دارد کرده است.

وی بیان داشت: در مراکز دی آی سی خدمات مناسبی شامل یک وعده غذای گرم، پوشاک، آرایشگاه، وسایل تزریقی و سرنگ رایگان در اختیار معتادان قرار می‌گیرد تا از انتقال بیماری‌های هپاتیت و اچ آی وی مثبت جلوگیری شود.

معاون گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: سالانه 80 تا 100 میلیون تومان اعتبار از سوی وزارت بهداشت برای مراکز دی آی سی اختصاص می‌یابد که کفاف هزینه‌های جانبی را نمی‌دهد.

رضایی بیان داشت: برای مقابله با ایدز و اعتیاد تفاهم‌نامه‌ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اداره کل آموزش‌وپرورش فارس منعقد و مقرر شده است که زنگ سلامت در مدارس با حضور اساتید و روانشناسان هرماه در یکی از مدارس آغاز و در این طرح دانش‌آموزان با نحوه پیشگیری از اعتیاد آشنا ‌شوند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها