کد خبر: 817328
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
30 درصد دختران دانشجو دل به دود قليان داده‌اند
قرار است ادامه تحصيل بدهند اما در كنار ادامه تحصيل و ارتقاي سطح سواد و آگاهي دهها آسيب رنگارنگ هم در كمين‌شان نشسته است...
زهرا چيذري
قرار است ادامه تحصيل بدهند اما در كنار ادامه تحصيل و ارتقاي سطح سواد و آگاهي دهها آسيب رنگارنگ هم در كمين‌شان نشسته است؛ از تغيير ارزش‌هاي فرهنگي و تغيير محسوس ظاهر و حجاب‌شان گرفته تا ورود به جمع‌هاي دوستانه‌اي كه قل قل قليان و دل سپردن به حلقه‌هاي دود آن توانسته 30 درصد از دختران دانشجو را با خود همراه كند. از نگاه مدير‌كل جمعيت مبارزه با دخانيات، اين حجم از شيوع دخانيات بين زنان و دختران جامعه ايراني حكايت از يك برنامه تهاجمي حساب شده دارد.

بيش از دو سال از نامه سرگشاده ۴ هزار متخصص به رئيس‌جمهوري براي مهار سونامي ‏سرطان ناشي از قليان مي‌گذرد؛‌نامه‌اي كه هنوز هم پاسخ رسمي به آن داده نشده اما طي اين دو سال افراد بيشتري آلوده قليان و به تبع آن در معرض بيماري‌هاي ناشي از آن قرار گرفته‌اند. حالا آنطور كه دكتر محمدرضا مسجدي، مديركل جمعيت مبارزه با دخانيات مي‌گويد، 30 درصد از دانشجويان دختر قليان مصرف مي‌كنند و يك تا 3 درصد خانم‌ها هم سيگار مي‌كشند.
 
يك برنامه حساب شده
مسجدي معتقد است مصرف قليان فقط يك تفريح نيست بلكه بازرسان بهداشت محيط 500 نمونه توتون را امتحان و در آن مواد اروماتيك و شيميايي مختلف پيدا كرده‌اند، بنابراين طي چند سال آينده بايد منتظر بروز سرطان در اين افراد باشيم. از نگاه مسجدي شيوع قابل‌توجه قليان و سيگار در ميان بانوان و دختران يك برنامه تهاجمي حساب شده است و اگر بخواهيم به مصرف قليان يا سيگار به عنوان يك تفريح نگاه كنيم دچار سطحي‌نگري شده‌ايم. به گفته پروفسور اسماعيل اكبر، رئيس مركز تحقيقات سرطان استعمال توتون و تنباكو و اسانس قليان سبب «تغيير ژنتيكي» شده و اين تغييرات بد را به نسل‌هاي بعدي انتقال مي‌دهد و در اين ميان نقش زنان بسيار مهم است.

30ميليارد تومان خرج دخانيات و بيماري‌هاي ناشي از آن
سالانه 10 ميليارد تومان در كشور براي دخانيات هزينه مي‌شود. چنين هزينه‌اي موجب شده حدود 20 ميليارد تومان براي كنترل و درمان بيماري‌هاي ناشي از مصرف دخانيات از سوي دولت هزينه شود. به گفته مسجدي، امكان انتقال سل از كساني كه قليان را به صورت مشترك مصرف مي‌كنند بالاست. مديركل جمعيت مبارزه با دخانيات، با تأكيد بر اينكه دود سيگار از دود اگزوز موتور نيز آلوده‌تر است، مي‌گويد: در تهران بدترين شرايط آلودگي از اواخر آذر تا اواسط دي‌ماه است، سيگار و قليان در اين فصل به طور مضاعف سبب تشديد بيماري‌هاي تنفسي در گروه‌هاي حساس مي‌شود.

مسئولان دولتي بايد يك بار براي هميشه تكليف خودشان را با قليان مشخص كنند، نه اينكه گاهي و در برخي شهرها برخوردهاي ايذائي صورت بگيرد و گاهي ديگر و در بعضي شهرهاي ديگر هيچ !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار