کد خبر: 817098
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
سپردن كودك به مهد هم مثل دريافت مدرك دكترا خرج دارد !
مهدكودك و نحوه اخذ مجوز و نظارت بر فعاليت‌هاي آن همواره مورد بحث و جدل بوده است اما اين بار شهريه‌هاي 100 ميليوني، اظهارات موافقان و مخالفان را دوباره رسانه‌اي كرده است.
صادق پارسا
از بررسي نفوذ در سيستم آموزش عالي و فساد و سوءمديريت در آموزش عمومي كه بگذريم، وضعيت مهدهاي كودك هم قابل‌تأمل است. يكي دو سال پيش بود كه رسانه‌ها از رخنه سيستم فراماسونري «مونته‌سوري» به مهدهاي كودك ايران و رد پاي خانواده يكي از مسئولان تراز اول در اين پروسه خبر دادند؛ اخباري كه در نهايت موجب شد بهزيستي و آموزش و پرورش، دو نهادي كه مستقيماً در زمينه مهدهاي كودك مسئول هستند، موضع‌گيري كنند و جوابيه بدهند و سر‌در مهدها را عوض كنند! پس از آن هم اخبار متواتر و وافري همراه با فيلم و عكس منتشر شد كه مهدها را در حال آموزش رقص، شناي مختلط و. . . نشان مي‌داد. ديروز خبر عجيب ديگري از مهدها بر خروجي رسانه‌ها قرار گرفت: شهريه 120 ميليون توماني مهدهاي كودك!

120 ميليون تومان براي طي دوره مهد كودك !
با وجود اينكه هرساله سازمان بهزيستي نرخ شهريه مهدها را به صورت رسمي اعلام مي‌كند و اين نرخ‌ها حدود 300 تا 400 هزار تومان تعيين مي‌شود اما در دنياي واقعي و در مهدها مبالغ ديگري رد و بدل مي‌شود؛ مبالغي بين 2 تا 5 ميليون كه گاهي اوقات با امكانات عجيب و غريب رقم شهريه فراتر از اينها هم مي‌رود.
بر اين اساس براي ثبت‌نام يك كودك در طول يك سال در هر كدام از اين مهدهاي كودك‌ والدين بايد در ارزان‌ترين حالت 15 ميليون و در گران‌ترين حالت تا 25 ميليون تومان بپردازند. اگر مبالغ دريافتي اين مهدها را ثابت در نظر بگيريم، هزينه سپردن يك كودك به هر كدام از اين مهدها براي گذراندن دوره يك تا پنج سالگي در مجموع حدود 80 تا 120 ميليون تومان مي‌شود؛ هزينه‌اي برابر با شهريه دانشگاه‌هاي غيردولتي آن هم در مقاطع بالايي مانند دكترا !
  
آپشن مي‌دهيم، بيشتر پول بدهيد !
مهدهاي ستاره‌دار اغلب در بالاي شهر و داراي سالن‌هاي ايروبيك، استخر، سنگ‌نوردي، ژيمناستيك، روانشناسي، بازي، آموزش زبان‌هاي مختلف انگليسي و فرانسوي و.... هستند و براي هر خدمت و آپشن اضافه، خانواده‌ها را مجبور به پرداخت هزينه‌هاي بالا مي‌كنند.
در همين حال بخش زيادي از ظرفيت اين مهدهاي كودك‌ هم هميشه پر است و خانواده‌هاي بسياري براي سپردن فرزندان خود به آنها حتي با وجود شهريه‌هاي بسيار گران‌قيمت، پشت نوبت مي‌مانند.
 
به گزارش فارس، در حال حاضر 13 هزار مهد كودك تحت پوشش سازمان بهزيستي وجود دارد كه به گفته معاون اجتماعي سازمان بهزيستي اكنون حدود 40 درصد مهدها دو ستاره و حدود 30 تا 40 درصد مهدها هنوز ستاره‌دار نشده‌اند و فقط 10 درصد سه ستاره هستند ! و والدين نيز ميزان شهريه را بايد به ازاي ستاره‌دار بودن مهدها بپردازند به اين صورت كه شهريه مهدهاي كودك يك ستاره 10 درصد، دو ستاره 20 درصد، سه ستاره 30 درصد و چهارستاره 40 درصد بيشتر از شهريه پايه در نظر گرفته مي‌شود.
  
معاون بهزيستي: چون مهدها غير‌دولتي است نظارت كمتر بوده است !
موضوع نظارت بر مهدهاي كودك‌ موضوعي است كه به گفته كبري خزعلي، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و خانواده تاكنون مغفول مانده است.
وي به فارس گفته است: سال‌هاست اعتراضاتي مبني بر نامناسب بودن نظارت و كيفيت مهدهاي كودك‌ به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دستگاه‌هاي زيرمجموعه مي‌رسد.
حبيب‌الله مسعودي‌فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي نيز در پاسخ به اين انتقادها مي‌گويد: 15 درصد پوشش‌دهي به اين دليل است كه بيشتر مهدها در بخش غيردولتي است. بنابراين چون اعتبارات لازم براي پوشش‌دهي نبوده است، درصد نظارت نيز كاهش داشته است.  مسعودي‌فريد در ادامه مي‌گويد: نرخ هر استان با بقيه استان‌ها به خاطر تورم متفاوتي كه در مناطق مختلف كشور وجود دارد، فرق مي‌كند. در كل تهران نرخ پايه افزايش شهريه 14 درصد است. البته خود تهران هم از نظر وضعيت اقتصادي به چند منطقه تقسيم شده؛ بر فرض اگر در شمال شهر تهران شهريه مصوب 400 هزارتومان باشد، مهدكودكي كه در جنوب شهر قرار دارد شهريه‌اي 300 هزارتوماني خواهد داشت.

اين اظهارات قابل تأمل معاون بهزيستي در حالي است كه اتفاقاً مفاسدي چون رقص و خوانندگي و شناي مختلط در مهدهاي غيردولتي رخ داده است، مهدهايي كه مجوز از بهزيستي مي‌گيرند، 100 ميليوني شهريه دريافت مي‌كنند و رقص و شناي مختلط آموزش مي‌دهند ! گويا اين مسئله نظارت نهادي خارج از بهزيستي را مي‌طلبد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار