کد خبر: 817085
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
دكتر محسن مراندي دالوند موفق به ساخت روبات انتقال‌دهنده حس لامسه به جراح شد...
دكتر محسن مراندي دالوند موفق به ساخت روبات انتقال‌دهنده حس لامسه به جراح شد. دكتر محسن مراندي دالوند با همكاري محققان دانشگاه «ديكين» استراليا روبات HeroSurg را ابداع كرده كه در زمان جراحي قادر به انتقال حس لامسه به جراح از طريق يك رايانه است.
به كارگيري اين شيوه در انجام جراحي لاپاراسكوپي (ايجاد سوراخ در بدن بيمار براي قرار دادن روبات جراح) كارآمد است. به طور كلي در شرايط معمولي جراح در عمل‌هايي كه از روبات استفاده نمي‌كند از انگشتان خود براي حس كردن بافت‌ها استفاده مي‌كند تا بافت‌هايي را كه سرطاني شده‌اند به گونه‌اي تشخيص دهد.
 در همين حال به كارگيري اين روبات جديد از اين حيث حائز اهميت است كه جراح مي‌تواند بافت‌هايي را كه توسط عفونت و آماس ضعيف شده‌اند و نيازمند جدا‌سازي به شيوه‌اي ظريف هستند را به راحتي انجام دهد.
HeroSurg توسط يك سري حسگر پوشيده شده كه قادر به انتقال كوچك‌ترين ارتعاشات به دستان جراح است تا جراح بتواند فشار متناسب با آن قسمت را به بافت بدن بيمار وارد كند. سامانه خودكار بازدارنده برخورد بازوي روباتيك به اطراف بدن بيمار به هنگام عمل جراحي از ويژگي‌هاي اين روبات است. همچنين ايجاد تصاوير سه‌بعدي با وضوح بالا، قدرت مانور بالای جراح و ارگانيك‌تر شدن ميز جراحي از ويژگي‌هاي ديگر آن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر