کد خبر: 816296
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
جعفر تکبيري
درست روز گذشته بود که رسانه‌هاي مختلف گزارش کردند که محمودرضا خاوري، مديرعامل اسبق بانک ملي و يکي از متهمان اصلي پرونده فساد 3 هزار ميليارد توماني که مهرماه سال 90 از کشور گريخته و به کشور کانادا رفته، ديگر تحت تعقيب پليس بين‌الملل قرار ندارد و نام او از ليست تعقيب اين نهاد بين‌المللي خارج شده است. خبري که تنها مستند آن سايت پليس بين‌الملل بود که ديگر نامي از خاوري در آن مشاهده نمي‌شد‌.

خروج نام اين متهم فساد اقتصادي از ليست تعقيب پليس بين‌المللي در حالي اتفاق افتاد که از سال 1390 و همزمان با اوج‌گيري پرونده فساد 3 هزار ميلياردي و مطرح شدن نام رئيس اسبق بانک ملي در اين پرونده، مقامات قضايي و انتظامي کشورمان تلاش‌هاي گسترده‌اي را در خصوص بازگرداندن خاوري به ايران انجام دادند، اما پليس کانادا هرگز حاضر به همکاري در اين خصوص نشد، تا اينکه گفته شد که خاوري با نام جعلي توانسته از کانادا بگريزد و به کشورهاي امريکاي مرکزي برود. موضوعي که در ادامه مورد تأييد اينترپل کانادا نيز قرار گرفت و اين نهاد مدعي شد خاوري به يکي از کشورهاي امريکاي جنوبي‌ يا حوزه کارائيب متواري شده است.
 
اين کشمکش‌ها در خصوص خاوري تا آنجا ادامه پيدا کرد که در ارديبهشت‌ سال‌جاري نيز نام خاوري از اعلان قرمز پليس بين‌الملل خارج شده است. موضوعي که سردار سعيد منتظرالمهدي، سخنگوي نيروي انتظامي نيز به آن واکنش نشان داد و در خصوص علت خروج از ليست اعلان قرمز گفت: معمولاً اعلان قرمز زماني صادر مي‌شود که مکان فرد متواري شناسايي نشده باشد ولي زماني که مشخص شده که وي در کجا قرار دارد، قطعاً اين اعلام معناي چنداني نخواهد داشت.
وي همچنين اضافه کرده بود که «البته اعلان قرمز براي آقاي خاوري براي تمام کشورهاي ديگر دنيا پابرجاست و در صورت ورود يا خروج وي به هر يک از 190 کشور همکار با اينترپل، وي سريعاً بازداشت خواهد شد.»

‌با اين حال سردار سعيد منتظر المهدي، سخنگوي ناجا روز گذشته در واكنش به اين خبر ضمن تكرار سخنان چندي قبل خود در اين خصوص گفت: اصولاً متهماني كه تحت تعقيب بوده و محل اقامتشان معلوم نيست از سوي سازمان اينترپل براي آنها اعلان قرمز صادر مي‌شود و همچنين مشخصات آنها روي پورتال عمومي سازمان اينترپل ثبت مي‌شود اما به محض اينكه محل اقامت آنها مشخص و بين پليس اينترپل دو كشور ارتباط برقرار شد، به طور خودكار نام اين افراد از روي پورتال عمومي برداشته مي‌شود. سخنگوي ناجا خاطرنشان كرد: اين به معني حذف نام متهم تحت تعقيب از ليست تعقيب سازمان اينترپل نيست. وي گفت: بنابرابن اعلان قرمز خاوري به قوت خود باقي است و از ليست اينترپل حذف نشده است و از نظر قانوني و حقوقي در سيستم‌هاي داخلي پليس اينترپل كه با يكديگر ارتباط دارند تحت تعقيب بودن ايشان پابرجاست‌.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار