کد خبر: 816288
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
امريكا وعده بازنگري در ائتلاف با سعودي در جنگ يمن داد
آخرين جنايت عربستان سعودي در يمن كه بر اثر آن صدها نفر قتل عام شدند و درياچه‌اي از خون در صنعا ايجاد شد...
محمد بابايي
آخرين جنايت عربستان سعودي در يمن كه بر اثر آن صدها نفر قتل عام شدند و درياچه‌اي از خون در صنعا ايجاد شد، آنچنان وحشيانه بود كه حتي بزرگ‌ترين حامي آل‌سعود، يعني امريكا را نگران كرد در حدي كه واشنگتن مي‌گويد در روابط خود با ائتلاف عربي «تجديد نظر» خواهد كرد، هر چند بعضي ناظران معتقدند حمايت اوباما از آل‌سعود تغيير نخواهد كرد.

به گزارش «جوان»، دو روز از حمله جنگنده‌هاي عربستان سعودي به مراسم ختمي در يمن مي‌گذرد و بر اساس آخرين آمارها در روز يك‌شنبه بيش از 500 نفر در اين حملات جان خود را از دست دادند و حدود 400 نفر زخمي شدند.  سالني كه هدف قرار گرفته گنجايش 2هزار نفر را داشته و در آن مسئولان عالي‌رتبه يمني براي برگزاري مراسم ختم پدر وزير دفاع يمن شركت كرده بودند و همين مسئله باعث شده تا آمار قربانيان افزايش يابد. خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از يك شاهد محلي گزارش داد محل بمباران شده تبديل به يك «درياچه خون» شده بود. اين حمله كه غروب روز شنبه صورت گرفت با واكنش رهبران، سياستمداران، فعالان و سازمان‌هاي بين‌المللي مواجه شده است. سيدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله از اولين كساني بود كه اين جنايت را محكوم كرد، وي با تأكيد بر اينكه جنايت عربستان، بسياري از كشورها را رسوا خواهد كرد، گفت: «مردم يمن با صبر و با خون شهدا و قربانيان خود بر دشمن پيروز خواهند شد.»

بعضي كشورهاي منطقه از جمله ايران، عراق و سوريه و همچنين روسيه جنايت غروب روز شنبه را محكوم كردند. وزارت خارجه عراق در بيانيه خود از جامعه بين‌المللي خواست «تا تمام اقدامات لازم را براي محاكمه عاملان اين جنايت وحشيانه به كار گيرد و آنها را به دست عدالت بسپارد.»
«جيمي مك گلدريك» هماهنگ‌كننده امور انسان دوستانه سازمان ملل هم در يمن در بيانيه‌اي كه اواخر وقت روز شنبه منتشر شده، حمله ائتلاف سعودي به مراسم ختم در صنعا را محكوم كرد. وي با تأكيد بر اينكه اين «يك حمله وحشتناك» بوده، تصريح كرد كه فعالان در زمينه ارائه كمك‌هاي انسان دوستانه در يمن، به شدت از اين حمله شوكه و خشمگين شده‌اند. همچنين مدير«كنت روث» ديده‌بان حقوق بشر، در صفحه توئيتر خود ضمن محكوم كردن حمله مرگبار به مراسم خاكسپاري صنعا، از امريكا و انگليس به شدت انتقاد كرد.

او نوشت: «براي امريكا و بريتانيا ديگر زمان براي توقف تسليح و دفاع از بمباران به رهبري عربستان سعودي به يمن گذشته است.» از سوي ديگر، بان كي مون دبيركل سازمان ملل كه با خارج كردن نام رژيم سعودي از فهرست قاتلان كودكان اوج همسويي و همراهي خود با جنايت رژيم عليه مردم بي‌دفاع يمن را نشان داد، ‌در يك موضع انفعالي تنها به محكوم كردن جنايت سعودي‌ها در صنعاپرداخت و با خانواده‌هاي قربانيان هم ابراز همدردي كرد. وي همچنين خواستار تحقيقات فوري و بي‌طرفانه در اين جنايت و محاكمه مسئولان اين جنايت شد. شرمين نرواني تحليلگر مسائل خاورميانه در واكنش به اين موضع‌گيري بان كي مون در صفحه توئيتر خود نوشت: «جداً؟ آيا بان كي وهابي فكر مي‌كند غير از هواپيماهاي ائتلاف سعودي هواپيماي ديگري ديشب بر فراز يمن پرواز كرده است.» در همين حال رسانه‌هاي يمني گزارش دادند هزاران شهروند يمني در اعتراض به جنايت هولناك عربستان اواخر شب شنبه در صنعا به خيابان‌ها آمدند و در برابر مقر نمايندگي سازمان ملل در يمن تجمع كردند.
  
واكنش سعودي‌ها
نگراني سعودي‌ها از خشم و انزجار جهاني باعث شده آنها مواضع متناقضي اتخاذ كنند، ائتلاف عربي به رهبري عربستان در يمن با وقاحت تمام روز شنبه در بيانيه‌اي هر گونه دست داشتن اين ائتلاف را در حملات هوايي در صنعا رد كرد. در اين بيانيه آمده: «هيچ عملياتي در مكان فاجعه انجام نداده است و بايد به دنبال دلايل ديگري بود.» در همين حال رسانه‌هاي نزديك به ائتلاف مدعي شدند اين حمله توسط داعش صورت گفته است. پايگاه اماراتي «آي24» كه اين كشور يكي از بازيگران اصلي جنگ عربستان عليه يمن به شمار مي‌رود ادعا كرده «ابو حذيفه الصنعاني» يكي از اعضاي داعش در يمن خود را در بين غيرنظاميان حاضر در اين مراسم ختم منفجر كرده است.» اين مواضع مقامات و رسانه‌هاي نزديك به عربستان با واكنش فعالان مواجه شد، آنها با استناد به تصاوير حمله جنگنده‌هاي سعودي و منطقه بمباران شده تناقض و «دروغگويي» سعودي‌ها را محكوم كردند.
  
واكنش امريكا
امريكا به عنوان مهم‌ترين متحد عربستان سعودي پس از اين حمله تلاش كرد با اتخاذ مواضعي نقش خود را در اين جنايت پنهان كند. «ند پرايس»سخنگوي امنيت ملي كاخ سفيد با ابراز نگراني از هدف قرار گرفتن غيرنظاميان در يمن اعلام كرد: «همكاري امنيتي امريكا با عربستان سعودي، چك سفيد امضا نيست. با توجه به اين اتفاق و ديگر اتفاقات اخير، ما بازنگري فوري حمايتمان از ائتلاف به رهبري سعودي را در پيش گرفتيم.» امريكا و انگليس از حاميان اصلي جنگ عربستان عليه يمن هستند و بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده افسران اين كشورها در اتاق فرماندهي عمليات حضور دارند. ناظران درباره نيت واقعي امريكا براي «بازنگري» در رابطه با ائتلاف سعودي بدبين هستند. علي احمد فعال سعودي مقيم واشنگتن نوشت: «اشتباه نكنيد باراك اوباما قصد تغيير دادن حمايت قوي خود از پادشاهي سعودي را ندارد.»
  
انتقام يمني
نيروهاي يمني در واكنش به قتل عام مراسم ختم اعلام كردند انتقام اين جنايت را خواهند گرفت و همزمان گزارش شد عده‌اي از نظاميان سعودي در جنوب اين كشور بر اثر حملات رزمندگان انصارالله از پاي درآمدند. شرف غالب لقمان، سخنگوي ارتش يمن در اولين واكنش‌ پس از كشتار صنعا تأكيد كرد: عمليات‌هاي جنگي ما پس از اين جنايت ديگر مانند قبل نخواهد بود. در همين حال، پايگاه خبري «انصارالله» گزارش داد كه ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن چند پايگاه وابسته به نظاميان عربستاني در الخوبه در جازان را هدف قرار دادند كه منجر به كشته شدن 20 نظامي سعودي و زخمي شدن دهها تن ديگر شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
عربستان بخاطراینکه درعملکرد وحشیانه خود برعزاداران " وجهه امریکا را بیشتر از این در پشت تفکراتش در یمن"رسوانکند
"و امریکا هم برای سرپوش گذاشتن به
جو بین المللی ایجاد شده این فاجعه "
در زمانی که برای کمک های بشر
دوستانه تظاهری خود"وا مصیت ها در
حلب براه انداخته اند"که لازم می بینند" برای جلوگیری از این فاجعه انسانی جنگ با روسیه را"براه بیاندازند" اجبار به واکنش تصنعی در برابر عربستان نشوند"
عربستان "جلوتر عذرخواهی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار