کد خبر: 816283
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
همزمان با سوداي امريكا براي حمله به سوريه، لندن هم دنبال واشنگتن افتاد
روس‌ها باز هم و اين بار از زبان وزير خارجه‌شان به باراك اوباما، رئيس‌جمهوري امريكا هشدار دادند فكر حمله به تأسيسات دولتي سوريه را از سرش بيرون و از واكنش روسيه حذر كند اما...
روس‌ها باز هم و اين بار از زبان وزير خارجه‌شان به باراك اوباما، رئيس‌جمهوري امريكا هشدار دادند فكر حمله به تأسيسات دولتي سوريه را از سرش بيرون و از واكنش روسيه حذر كند اما جوگرفتگي غربي‌ها براي حمايت از تروريست‌هاي سعودي‏پرورده النصره در شهر محاصره شده حلب به مجلس روباه پير استعمار هم رسيده است و جمعي از قانونگذاران انگليسي خواستار اقدام نظامي كشورشان عليه دولت سوريه شده ‏اند.

جان وودكاك ‌از حزب كارگر و البته دبير گروه پارلماني تمام حزبي كه خود را «دوستان سوريه» (بخوانيد دوستان تروريست‌ها) مي‌خوانند، خواستار يك نشست پارلماني فوق‌العاده با هدف پايان دادن به ناآرامي‌هاي شرق حلب شد.  وي از ترزا مي، نخست وزير انگليس خواست هنگامي كه پارلمان بر سر كار خود بازگشت، اين موضوع را مطرح و بررسي كند.  جان وودكاك كه هفته گذشته در سفري به استانبول با رهبران تروريست‌هاي سوري در تركيه ديدار كرده بود، گفت: «آنها احساس مي‌كنند كه جهان رهايش كرده و از انگليس، امريكا و اتحاديه اروپا تقاضا دارند اقدامات بيشتري براي رفع اين بن‌بست انجام دهند. آنها مي‌گويند تهديدهاي اصلي بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه و روسيه هستند كه به طور نظام‌مند غيرنظاميان را مي‌كشند. روسيه كه يكي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل است، روزانه مرتكب جنايات جنگي مي‌شود.» وودكاك ضمن درخواست براي حملات هوايي انگليس به پايگاه‌هاي نظامي اسد مدعي شد «نظام سوريه و روسيه براي بمباران حلب مناطق پرواز ممنوع را نقض كرده‌ است.» اين قانونگذار انگليسي تهديد كرد: «روسيه بايد بداند كه اگر به اين اقداماتش ادامه دهد، پيامدهايي برايش خواهد داشت. يك پيشنهاد منطقه «بمباران ممنوع» صريحاً به روسيه و سوريه خواهد گفت كه هربار شما بمب‌هاي شبكه‌اي را بر سر غيرنظاميان مي‌اندازيد، ما به يكي از اهداف دولتي حمله مي‌كنيم. قدرت جنگي ما بيشتر از قدرت شماست. بايد براي متقاعد كردن دولت در وارد عمل شدن نيز يك نشست فوري برگزار شود.» اليسون مك گاورن، يكي ديگر از قانونگذاران انگليسي نيز از اين اقدام حمايت كرد. وي به عنوان يكي از رهبران گروه «دوستان سوريه» گفت: يكي از مسائلي كه جو برايش مبارزه مي‌كرد، مسئله سوريه بود. من نيز همانند او احساس مي‌كنم وضعيت «بسيار بد و بيمناك» است. «تماشاي اينكه كودكان و بزرگسالان كوركورانه و بي‌هدف كشته مي‌شوند، مايه ننگ است. اين مسئله باعث خجالت كل بشريت است.» وي افزود: دولت ما توانايي رهگيري رويدادها و مسئولان آنها را دارد. ما به يك نشست فوق‌العاده نياز داريم.
  
روسيه: اوباما فكر حمله نكند
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه با بيان اينكه اخبار منتشر شده مبني بر امكان بمباران فرودگاه‌هاي نظامي سوريه توسط واشنگتن بازي‌ خطرناكي است، تصريح كرد: مسكو ابزارهايي براي حفاظت ‏از تأسيسات خودش در سوريه در اختيار دارد. ‏ايالات متحده گام‌هاي خصمانه‌اي اتخاذ مي‌كند كه به ضرر منافع روسيه بوده و امنيت ملي آن را تهديد مي‌كند.
وي ابراز اميدواري كرد كه باراك اوباما، رئيس‌جمهوري امريكا فكر حمله به تأسيسات دولتي سوريه را از سرش بيرون كند، ‏امريكا بداند كه هر گونه حمله به نيروي هوايي سوريه نقض علني قوانين بين‌المللي است اما در صورت بمباران مواضع ارتش ‏سوريه، روسيه قادر به حمايت از منافع خود در خاك اين كشور است. ‏

لاوروف حمله‌ نكردن ايالات‌متحده به جبهه النصره را عجيب خواند و افزود: انزجار خصمانه عليه روس‌ها، پايه و اساس سياست واشنگتن در قبال مسكو شده است.  لاوروف گفت: مسكو صبر استراتژيكي را در قبال واشنگتن براي مدت مديدي نشان داد، اما تغييرات ريشه‌اي بر روابط ميان دو كشور شكل گرفته است.  وزير خارجه روسيه تصريح كرد: دمشق و مخالفان در حال مذاكره بر سر تخليه يكي از مناطق در حومه دمشق از افراد مسلح هستند.  وزير خارجه روسيه افزود كه امريكا به دليل ناتواني در اجراي تعهداتش در توافق مذكور با مسكو، همكاري در قبال سوريه را به تعليق درآورده است.  وزير خارجه روسيه در ادامه به حمله چندي قبل جنگنده‌هاي امريكايي به مواضع ارتش سوريه در ديرالزور اشاره و تصريح كرد كه اين حملات «حملاتي از روي اشتباه» نبودند.
  
جنگ قطعنامه‌ها
شوراي امنيت سازمان ملل روز شنبه شاهد رد هر دو قطعنامه پيشنهادي فرانسه و روسيه در مورد حلب بود. در هر دوي اين قطعنامه‌ها، از طرف‌هاي درگير در حلب خواسته شده بود توافق رفع مخاصمه را اجرايي كرده و دسترسي‌هاي انساني را فراهم كنند، اما در قطعنامه پيشنهادي پاريس، پيش‌شرط اصلي توقف حمله هوايي به حلب بود.  قطعنامه پيشنهادي فرانسه را روسيه وتو كرد و قطعنامه پيشنهادي مسكو هم به دليل مخالفت كشورهاي غربي، رأي كافي نياورد.  وزارت خارجه روسيه ضمن تأكيد بر آمادگي براي كمك به حل سياسي بحران سوريه تصريح كرد: هدف فرانسه از ارائه پيشنهاد ممنوعيت پروازي بر فراز حلب، «ايجاد پوشش هوايي براي جبهه النصره» است.  وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي كه در صفحه رسمي فيسبوك آن منتشر شده، در واكنش به پيشنهاد فرانسه براي ممنوعيت پروازها بر فراز حلب نوشت يك تلاش مذبوحانه در قطعنامه پيشنهادي(فرانسه) انجام شد و آن تأمين پوشش هوايي براي تروريست‌هاي جبهه النصره و ستيزه‌جويان الحاق شده با آنهاست كه اين موضوع به‌رغم تعهدات كشورهاي عضو سازمان ملل براي مقابله با تهديد تروريستي با تمام ابزارهاي در دسترس صورت گرفته است.» وزارت خارجه روسيه افزود: «ما براي كار مشترك سازنده به نفع اجراي مسئولانه توافقات موجود و هماهنگي جهت اتخاذ تدابير بيشتر كه به سوري‌ها اجازه دهد بدون هرگونه مداخله خارجي آينده كشورشان را از طريق مذاكرات همه گروه‌هاي سياسي، قومي و مذهبي اين كشور تعيين كنند، آمادگي داريم.»
 
تحولات ميداني بزرگ حلب در راه است
يك كارشناس نظامي سوري گفت: ارتش سوريه همزمان با پياده كردن طرح تفكيك غيرنظاميان از افراد مسلح در محله‌هاي شرقي حلب طي روزهاي آتي، عمليات نظامي بزرگي را براي يكسره كردن كار تروريست‌ها به اجرا خواهد گذاشت.  «زكريا شحود» در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تصميم ارتش سوريه بر كاستن از شدت عمليات خود در محله‌هاي شرقي حلب و كمك به غيرنظاميان در خروج از اين منطقه در راستاي تلاش ارتش براي حفظ جان اهالي اين منطقه است.  كارشناس سوري گفت: فرماندهي ارتش سوريه پيش از اين چندين طرح براي تفكيك غيرنظاميان از افراد مسلح در محله‌هاي شرقي حلب به اجرا گذاشت تا كار پاكسازي اين منطقه از وجود تروريست‌ها آسان شود، علاوه بر اينكه فرمان عفو رياست جمهوري همچنان پابرجاست تا افراد مسلحي كه مايل به تسليم و بازگشت به زندگي طبيعي هستند خود را تسليم ارتش سوريه كنند.  شحود افزود: تصميم عمليات نظامي براي يكسره كردن كار تروريست‌ها در محله‌هاي شرقي حلب به منظور پايان دادن به جدايي اين منطقه از غرب حلب است تا با پاكسازي همه شهر حلب، تروريست‌ها به حومه آن انتقال يابند و تلاش‌ها بر آنجا متمركز شود چون دولت سوريه تلاش مي‌كند برگه حلب را از چنگ آنهايي كه در محافل بين‌المللي به دنبال معامله بر سر آن هستند، خارج كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار