کد خبر: 816280
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
اين جشنواره تمام‌نشده وارد جشنواره‌اي ديگر مي‌شويم
جشنواره‌زدگي دارد به يكي از آفات فرهنگي مديريت در كشور ما تبديل مي‌شود.
فرزین ماندگار
جشنواره‌زدگي دارد به يكي از آفات فرهنگي مديريت در كشور ما تبديل مي‌شود. كافي است فقط به ليست جشنواره‌هاي فيلم كه در طول يكسال برگزار مي‌شود، نگاه بيندازيد، با عناوين پرطمطراق و دهان‌پركني مواجه مي‌شويد كه با آمدن و رفتنشان بخشي از بودجه كشور را مي‌بلعند، اما خروجي آنها چيز دندان‌گيري نيست. پس از جشنواره فيلم چلچراغ كه به تازگي برگزار شد و در آن به اغلب آثار عاشورايي تاريخ جايزه‌اي تعلق گرفت، حالا صداي پاي جشنواره فيلم وحدت به گوش مي‌رسد.

پيش از اين، جشنواره فيلم روحانيت و سينما، جشنواره فيلم محمد(ص) نيز برگزار شد و در آن به برخي آثار جايزه داده شد. اما واقعاً اين جشنواره‌ها چه تأثيري در رشد و رونق فرهنگ و هنر انقلاب دارند و برگزاري آنها چه نقشي در زندگي مردم دارد و اصلاً مردم در كجاي برگزاري اين جشنواره‌ها تعريف مي‌شوند؟

افزايش برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي فيلم در حالي صورت مي‌گيرد كه رسانه‌هاي ملی و اصلی كشور هم خود را موظف به پوشش مناسب چنين رويدادهايي نمي‌بينند، براي مثال برنامه سينمايي «هفت» از جشنواره مقاومت كه بحق از آن به عنوان استراتژيك‌ترين جشنواره فيلم كشور ياد مي‌شود به عنوان جشنواره‌اي فرعي ياد مي‌كند.

نوبتي هم كه باشد، نوبت جشنواره فيلم وحدت است كه به بهانه تقريب مذاهب اسلامي برگزار مي‌شود و از حالا معلوم است در آن قرار است به چه آثاري جايزه داده شود. مي‌توان نام چند فيلم را كه طي يك يا چند دهه اخير جوايز جشنواره‌هاي ديگر را دريافت كرده‌اند در این فهرست دید.
بديهي است از ساير كشورهاي جهان نيز فيلم‌هايي كه از رونمايي و اكران عمومي آنها مدت‌ها گذشته انتخاب و به جشنواره آورده و جوايزي نيز به آنها داده مي‌شود، اما آنچه معلوم است، اين مسئله است كه اين دورهمي‌هاي هر ساله با نام‌هاي قشنگ عايدي براي فرهنگ و هنر انقلاب اسلامي ندارد و فقط عده‌اي از كنار آن منفعت مالي مي‌برند.

محمدرضا عباسيان از مديران سينمايي سابق چندي پيش به برخي آفات برگزاري جشنواره‌هاي متعدد اشاره كرده و گفته بود: «متأسفانه ما در جمهوري اسلامي تب برگزاري جشنواره داريم و اين تب همه جشنواره‌هايمان را در برگرفته است، هر كسي در هر نهادي مي‌گويد برويم يك جشنواره برگزار كنيم، در صورتي كه هيچ كاركردي هم ندارد به جز اينكه صرفاً براي يك دورهمي 10 ميليارد تومان خرج مي‌كنيم. برگزاري جشنواره از منظر روزمرگي و استراتژي حفظ ميز مديران چيز خوبي است. الان همه مي‌خواهند يك جشنواره برگزار و يك سفره‌اي پهن كنند كه يك عده فيلمساز را به عنوان صاحبان آثار، يك عده به عنوان داور، هيئت انتخاب و غيره را جمع كنند تا همه راضي شوند. متأسفانه برگزاري جشنواره، فرهنگ ما شده است. در صورتي كه هيچكدام از اين جشنواره‌ها سر و شكل و برنامه مشخصي ندارند، در هيچكدام از اين جشنواره‌ها هم هيچ فيلمسازي به عنوان فيلمساز شاخص معرفي نمي‌شود و هيچ شيوه فيلمسازي هم به عنوان شيوه فيلمسازي برجسته معرفي نمي‌شود. حتي در جشنواره‌هاي مرجع خودمان هم اين اتفاق نمي‌افتد. جشنواره فجر هيچ نگاه استراتژيكي ندارد.

جشنواره برگزار كردن خوب است؛ اما زماني كه آنقدر توليد ما در اين زمينه بالا رفته باشد كه بخواهيم اين توليدات را عرضه و فيلمسازان برجسته را معرفي كنيم، نه در حال حاضر كه توليدات ما در عرصه مقاومت پايين است.»
برگزاري بي‌نتيجه جشنواره‌هاي موضوعي فيلم را بايد نوعي ولنگاري فرهنگي محسوب كرد. با كمي بررسي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين جشنواره‌ها كمترين ارتباطي با جامعه هدف برقرار نمي‌كنند و بهتر است كه بودجه برگزاري اين جشنواره‌ها به توليد فيلم اختصاص يابد؛ چرا كه از اين طريق مي‌توان تأثير آن را در جامعه مورد ارزيابي قرار داد. البته از برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي فيلم اگر براي مردم آبي گرم نشود، حتماً براي عده‌اي نان خوبي فراهم مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار