کد خبر: 816279
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
تاسوعا و عاشورا اوج نمايش شيفتگان حسيني در سراسر جهان
شبكه‌هاي مختلف رسانه ملي در ايام محرم، خصوصاً روزهاي تاسوعا و عاشورا به پخش زنده مراسم سوگواري شهرهاي مختلف كشور مي‌پردازند.
ميلاد نجفي
در عصر‌ گذار از سنت به مدرنيته و با تغيير ذائقه فرهنگي و اجتماعي مردم، شايد به جرئت بتوان ادعا كرد كه از معدود پديده‌هايي كه با گذشت سال‌ها، هم اكنون نه‌تنها به سمت كم‌رنگ شدن نرفته بلكه هر سال با شور و شعور و شكوه بيشتري برگزار مي‌شود. همانا بزرگداشت ايام شهادت حضرت سيدالشهدا(ع) و ياران باوفاي ايشان است؛ حماسه بي‌نظيري كه به قول معروف حضرت امام(ره) اسلام را زنده نگه داشته است. وقتي ملتي با فرهنگي غني و سرشار از نجابت، با اعتقاداتي ناب و متصل به وحي، آن هم به وسيله مردماني نيك‌سرشت همچون اهل‌بيت (عليهم السلام) درآميخته مي‌شوند، مي‌توانند به اوج ارزش‌هاي فرهنگي دست يابند.

شبكه‌هاي مختلف رسانه ملي به سنت گذشته در مقابل چنين رويداد ميمون و مباركي رسالت ويژه‌اي دارند و آن پوشش و معرفي آن به طرق مختلف به مردم داخل و خارج از كشور است، از يك سو با نمايش عظمت و مجالس پر رونق و پرجمعيت مي‌توانند به مردم داخل و خارج از كشور فرهنگ نجيب و اتحاد ملي مردم ايران را نشان دهند و شبهه محدود بودن اين مجالس در مناطقي خاص از كشور را برطرف كنند و از طرف ديگر با بازتاب شكل عزاداري‌هاي متنوع و اصيل مانور فرهنگي زيبايي از سوگواري مردم ايران را درخارج از مرزها انجام دهند.

چند سالي است كه به وسيله گسترش فضاي مجازي و همچنين ماهواره، حجم زيادي از اطلاعات بين مردم دنيا به اشتراك گذاشته مي‌شود كه در بين اين حجم بالا، دروغ و سياه‌نمايي‌هاي زيادي توسط جاهلان يا بدخواهان از مراسم محرم منتشر مي‌شود، با جست‌وجوي كمي در فضاي مجازي و همچنين رصد برخي شبكه‌هاي به ظاهر شيعي به سادگي مي‌توان فهميد كه عده‌اي با دلايل مختلف سعي بر معرفي حادثه عاشورا و همچنين عزاداري شيعيان به شكلي نادرست هستند. سنت‌ها و اقداماتي كه توسط برخي كم اطلاع و بعضاً اشخاصي با لباس طلبگي كه طبق اخباري موثق با بيگانگان در ارتباط هستند به ايجاد بدعت‌ها و انحرافاتي در عزاداري‌ها مبادرت مي‌كنند كه در كنار انحراف اذهان جوانان از مسئله اصلي قيام سيدالشهدا، به معرفي چهره‌اي خشونت‌آميز از شيعيان منجر شود. رسانه ملي در مقابل اين تهاجم منافقانه نقش بسيار مهمي دارد كه بخشي از آن از طريق پخش زنده گسترده مراسم عزاداري مردم سراسر كشور و معرفي شيوه‌هاي عزاداري اصيل و مورد تأييد علما از شبكه‌هاي برون‌مرزي مثل «العالم» و «پرس تي وي» است تا از اين طريق تير دشمنان به سنگ بخورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار