کد خبر: 816277
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
محمدتقي فهيم:
سريال‌هاي مناسبتي هميشه مورد توجه مخاطبان بوده‌اند، اما در ميان مناسبت‌ها، مجموعه‌هايي كه در محرم پخش شده‌اند تاكنون به ندرت توانسته‌اند آنطور كه بايد و شايد در يادها باقي بمانند...
سريال‌هاي مناسبتي هميشه مورد توجه مخاطبان بوده‌اند، اما در ميان مناسبت‌ها، مجموعه‌هايي كه در محرم پخش شده‌اند تاكنون به ندرت توانسته‌اند آنطور كه بايد و شايد در يادها باقي بمانند؛ اين امر تلويزيون را به تكرار مجموعه‌هايي محدود، مجبور كرده است كه در مناسبت‌هايي چون محرم و صفر توفيق قابل قبولي داشته‌اند.

«شب دهم»، «مختارنامه»، «روز واقعه»، «سفر سبز» و «معصوميت از دست رفته» از جمله سريال‌هايي هستند كه در زمان خود در جذب مخاطب موفق بوده‌اند، اما پخش مداوم آنها به هر بهانه و در هر مناسبت عزاداري، با مرور زمان بر ميزان جذب مخاطب تأثير معكوس گذاشته و آنها را به سريال‌هايي دم‌دستي بدل مي‌كند. محمدتقي فهيم - منتقد - در گفت‌وگو با «ايسنا» درباره‌ پخش مداوم برخي از آثار نمايشي محرم و آسيب‌هايي كه در پي دارد، به بيان توضيحاتي پرداخت. او اظهار كرد: بحث آثار نمايشي براي مناسبت‌هاي مختلف از اعياد گرفته تا عزاداري‌ها مربوط به امروز و ديروز نيست، بلكه چند سالي مي‌شود كه مطرح است و سال به سال هم بدتر و باعث ريزش مخاطب مي‌شود. اين نشان مي‌دهد كه موضوع آثار نمايشي تلويزيون خيلي جدي‌تر از اين حرف است و مربوط به بحث مديريتي، سياستگذاري و برنامه‌ريزي مي‌شود؛ چراكه چگونگي نگاه به آثار نمايشي مناسبتي در مديريت‌ها مهم است وگرنه كه سريال‌ها توليد مي‌شوند. شايد از لحاظ كمي توليد آثار نمايشي كاهش پيدا كرده باشد، اما به هر حال توليد مي‌شوند و فكر مي‌كنم مسائل بودجه و آنتن هم آنقدر تأثيرگذار نباشد و بيشتر به موضوعات مديريتي مربوط شود. 

او كه معتقد است تكرار مكرر برنامه‌هاي تلويزيوني دافعه‌انگيز است، گفت: مگر انسان يك غذا را چند بار پشت سر هم مي‌تواند بخورد؟ در واقع اگر تكرار شود ديگر رغبتي براي خوردن آن وجود ندارد. اين موضوع در آثار نمايشي هم مصداق دارد كه به زيباشناسي و حظ بصري برمي‌گردد. تكرار آثار نمايشي مخاطب را دفع مي‌كند و اجباري هم براي او وجود ندارد كه پاي يك برنامه تكراري بنشيند. شايد برخي اين طور تصور كنند كه اگر برنامه‌ها و سريال‌هاي تكراري پخش كنند، لطمه‌اي به جايي وارد نمي‌شود، اما اين كار بسيار روي مخاطب تأثير مي‌گذارد و بين مردم و حكومت فاصله مي‌اندازد و اين خلأ را رسانه‌هاي ديگر پر مي‌كنند. اين منتقد آثار نمايشي خاطرنشان كرد: ما سريال‌هاي جذاب مناسبتي خوبي داريم، ولي تعداد آنها محدود است؛ به عنوان مثال مي‌توان به سريال‌هاي «شب‌دهم» و «مختارنامه» اشاره كرد. اين سريال‌ها قابليت و كشش چند بار ديده شدن را دارند، اما فقط چند بار، نه به اين ميزاني كه مكرراً آن را پخش مي‌كنند و اين جاي تأسف است كه اغلب سريال‌هايي كه توليد مي‌شوند هم از اين سريال‌هاي خوب تقليد مي‌كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
0
چیه واقعیت باعث ترستان شده ملت واقعیت را بفهمند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار