کد خبر: 816270
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
سردار مؤمني: 7۰ درصد كالاي قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود / جانشين فرمانده نيروي انتظامي مدعي شده است بيش از ۷۰ درصد از کالای قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود...
هادی غلامحسینی
جانشين فرمانده نيروي انتظامي مدعي شده است بيش از ۷۰ درصد از کالای قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، بدين ترتيب با توجه به آمار رسمي 15تا 16 ميليارد دلاري (به شکل ورودی) در سال 94 مي‌توان مدعي شد كه در اين سال حدود 10تا 11 ميليارد دلار كالاي قاچاق از گمركات ايران وارد كشور شده است، در اين بين مناطق آزاد محل دپوي عمده كالاي قاچاق و گمركات محل ورود عمده كالاي قاچاق در كشور ايران است.

در شرايطي كه پيش از اين روزنامه «جوان» به نقل از سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفته بود 50 تا 60 درصد كالاي قاچاق از گمركات وارد كشور مي‌شود، حالا جانشين فرمانده نيروي انتظامي مدعي شده است بيش از ۷۰ درصد از کالای قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، بدين ترتيب گمرك را بايد متهم اصلي بيكاري و بسته شدن در بنگاه‌هاي داخلي معرفي كرد. به ادعاي مقامات دولتي در سال 94 حدود 15تا 16 ميليارد دلار كالاي قاچاق به كشور وارد شده است، حال اگر بنا به گفته سردار مؤمني 70 درصد اين كالاها از مبادي رسمي وارد ايران شده باشد، اين بدان معني است كه گمرك ايران در سال 94، 10تا 11 ميليارد دلار كالاي قاچاق را به داخل كشور راه داده است كه اين امر بدان معني است كه قاچاقچيان نه تنها حقوق دولتي ورود اين حجم كالا را نداده‌اند بلكه با اين عمل بسياري از مشاغل از بين رفته و بي‌شك بازار رشوه‌بگيري و رشوه‌دهي هم داغ‌داغ بوده است.

جانشين فرماندهي ناجا با بيان اينكه بيش از 70 درصد قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، گفت: مجازات‌هاي مربوط به قاچاقچيان بايد بازدارندگي بيشتري داشته باشد تا ريسك قاچاق كمتر شود. وي افزود: در سالي كه به نام سال اقتصاد مقاومتي نامگذاري شده بايد تلاش كنيم اقتصاد را درون‌زا و مقاومتي كنيم كه يكي از راه‌ها براي رسيدن به اين هدف مقابله با قاچاق كالاست. وي گفت: آمارهاي مختلف از وقوع ١٥ تا ٢٠ ميليارد دلار قاچاق سالانه در كشور حكايت دارد، خوشبختانه در كل كشور در سال ٩٥ آمار كشفيات ٣٤ درصد افزايش داشته كه اين رقم در تهران بزرگ بيشتر بوده است، ضمن اينكه برخورد با پرونده‌هاي بالاي ٥٠٠ ميليارد تومان بيش از ٥٠ درصد افزايش داشته است.

اين در حالي است كه به گزارش «جوان» نماينده سازمان اموال تمليكي هم در ابتداي شهريورماه سال 95 در دومين نشست دادستاني تهران در‌باره مبارزه با قاچاق كالا، با اعتراف به اينكه «گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند»، گفت: اكثر كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شوند. نماينده‌ سازمان اموال تمليكي به لزوم شناسايي انبارهاي نگهداري كالاهاي قاچاق اشاره كرد و گفت: بخش اعظم اين انبارها، فاقد شناسنامه هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آنها نظارتي ندارد.

از سوی دیگر سردار مهدي ابويي يكي از آنهايي است كه نه تنها در حوزه مقابله با قاچاقچيان كالا در نيروي انتظامي بلكه مدت‌ها هم به عنوان معاون پيشگيري در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز فعاليت كرده؛ فردي كه بعد از سال‌ها كار مقابله‌اي و پيشگيرانه در موضوع مبارزه با قاچاق كالا و ارز معتقد است 60 درصد كالاي قاچاق از گمركات وارد ايران مي‌شود. گمرك ايران را هم بايد مبادي رسمي و هم غيررسمي كشور به شمار آورد چراكه به گفته سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز عمده كالاي قاچاق از گمرك وارد كشور مي‌شود كه گويي تنها كمي نسبت به گذشته اين روند تعديل شده است.

به گزارش روزنامه «جوان»، گمرك هر كشوري محل ورود كالا به شكل قانوني است اما متأسفانه گمرك كشور در دولت يازدهم گويي علاوه بر ارائه خدمات براي ورود كالاي وارداتي به شكل قانوني به قاچاقچيان نيز براي وارد كردن كالاي قاچاق نيز سرويس و خدمات مي‌دهد. براساس آمارهاي رسمي سالانه حدود 55 تا 60هزار ميليارد تومان كالاي قاچاق وارد ايران مي‌شود كه عمده كالاي قاچاق از مبادي رسمي يعني گمرك جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌شود. متأسفانه حجم قاچاق در كشور بالاست و قاچاقچيان به دليل كاهش بهاي اغلب كالاها در بازار جهاني، كالاي بيشتري را به ايران قاچاق مي‌كنند. در حالي قاچاق كالا و ارز در كشور جزو فعاليت‌هاي غيرقانوني سودآور به شمار مي‌رود كه نياز است با اين پديده شوم از طريق اصلاح ساختار قيمت‌گذاري كالا در كشور و همچنين كارهاي پليسي و امنيتي برخورد شود كه عمده اين اصلاح ساختار و برخورد پليسي بايد با شاهراه قاچاق در ايران يعني گمركات صورت گيرد.
از این رو امید است تمامی نهادهایی که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حضور دارند برای یکبار هم که شده جهت مقابله با قاچاق کالا سری به گمرکات و مناطق آزاد بزنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خجسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
با کمال تأسف هیچ واکنشی به پیشنهاد اینجانب مبنی بر استفاده از نیروهای مردمی برای بازرسیِ کاملِ کانتینرهای ورودی از گمرک ، نشان داده نشد. من نمی دانم اظهار نظر در روزنامه دارای چه خاصیتی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
0
چشم مسئولین روشن که قاچاق اینطور قانونی واز مبادی رسمی وارد می شود ولی می روند یقه فروشنده بیچاره را می گیرند وبعد هم می گویند مردم ومنافع مردم این نهایت دورویی است که به اسم مردم ومنافع ملت حق ملت را میبرند واینطور قاچاق سازمان یافته پدر مردم را درآورده آیا بیگانه ها آیا استعمارگران غرب وشرق همین کارها را با این آب وخاک نکردند که الان بعضی در داخل اینطور رفتار می کنند وبعد حقشان از انقلاب را هم برمی دارند.بترسید از آه این ملت دلسوخته.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار