کد خبر: 816269
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
رئيس‌جمهور از مالزيايي‌ها خواست براي تبيين فوايد پالم به ايران سفر كنند / پالم يك بار ديگر حاشيه‌ساز شد اما‌ اين بار گويا روغن پالم فارغ از مفيد يا مضر بودنش نان سياست را برشته مي‌كند.
زهرا چيذري
پالم يك بار ديگر حاشيه‌ساز شد اما‌ اين بار گويا روغن پالم فارغ از مفيد يا مضر بودنش نان سياست را برشته مي‌كند. روغن پالم تا همين چند سال پيش براي عامه مردم ناشناخته بود تا اينكه برخي پزشكان و كارشناسان تغذيه مضرات اين روغن را رسانه‌اي كردند. در رأس اين افراد، شخص وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو قرار داشتند كه به عنوان مطالبه‌گر حذف پالم از لبنيات پشت تريبون رسانه‌ها قرار گرفتند و از مضرات اين روغن گفتند. با تمام اينها سفر رئيس‌جمهور به مالزي باعث شد سرنوشت متفاوتي براي پالم اتفاق بيفتد تا آنجا كه دكتر حسن روحاني با بيان اينكه نخست‌وزير مالزي اشاره دارند كه مالزيايي‌ها از اين روغن استفاده مي‌كنند و سلامتي آنان نيز خوب است، از سفر هيئتي از طرف مالزي به ايران براي تبيين ويژگي‌هاي اين روغن از لحاظ سلامتي خبر داد.

انگار سايه سياست بر سر همه موضوعات ديگر سنگيني مي‌كند، حتي سلامت! اين را مي‌توان از تغيير موضع درباره سلامت يا مضرات يك روغن پرحاشيه يعني روغن پالم متوجه شد؛ روغني كه تا به امروز بنا به تأكيد مسئولان متولي سلامت جامعه مانند رئيس سازمان غذاو دارو و وزير بهداشت ناسالم اعلام شده بود اما به يكباره با سفر رئيس‌جمهور به كوالالامپور و قراردادهاي همكاري في‌مابين سالم معرفي شد.
 
معرفي پالم از زبان متوليان سلامت كشور
«‌اين روغن داراي اسيد چرب اشباع زنجيره بلند است و يافته‌هاي علمي ثابت كرده كه مصرف زياد آن در انسداد عروق، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و حتي در بيماري‌ سرطان اثرات سوئي دارد. بر همين اساس توصيه مي‌شود كه مصرف اسيدهاي چرب اشباع زنجيره بلند از سوي مردم محدود شود.»اينها بخشي از صحبت‌هاي رئيس سازمان غذا و دارو درباره روغن پالم است.
سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت هم روغن پالم را به عنوان بدترين نوع چربي معرفي كرده بود و درباره اين روغن گفته بود:«روغن پالم سال‌هاي سال از مالزي وارد كشور شده است و در حال حاضر به دليل قيمت ارزان و سودآوري بالا، واردات آن به طرز چشمگيري افزايش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است كه قرار شده در يك دوره معين ابتدا به 30 و سپس 15 درصد كاهش يابد. در دوره‌هاي قبل وزارت بهداشت هم نسبت به اين موضوع اعلام خطر كرده بود.»‌ وي با تأكيد بر اينكه وظيفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است، تصريح كرده بود: «در اين مورد با كسي شوخي نداريم و از اينكه به مردم راست بگوييم نبايد پشيمان باشيم.»

دكتر زهرا عبداللهي، مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت هم با بيان اينكه متأسفانه در سال‌هاي اخير واردات روغن پالم به دليل ارزان‌تر بودن آن افزايش يافته، درباره مضرات اين روغن اينگونه توضيح داده بود: «اين روغن با افزايش كلسترول بد خون (LDL) در نهايت تنگي و انسداد عروق و سكته‌هاي قلبي را به همراه دارد. روغن پالم داراي بيشترين ميزان اسيد چرب اشباع يعني حدود 50 درصد است. اين روغن حتي اگر از نوع پالم اولئين و سوپر اولئين وارد كشور شود كه ادعا مي‌شود سالم‌تر است، حدود 30 درصد اسيد چرب اشباع دارد كه حداقل زيان مصرف آن انسداد و تنگي عروق و بيماري‌هاي قلبي-  عروقي است كه در حال حاضر مهم‌ترين علت مرگ و مير در كشور به شمار مي‌رود. مسئولان بايد هزينه‌هاي صرفه‌جويي شده براي واردات روغن ارزان‌قيمت و بي‌كيفيت را با هزينه‌هاي سنگيني كه براي مراقبت و درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي به كشور تحميل مي‌شود مقايسه كنند و با اصلاح سياستگذاري در واردات مواد غذايي اقدامات جدي‌تري براي تأمين و حفظ سلامت تغذيه‌اي جامعه انجام دهند.»
ماجراي اين روغن و استفاده از آن در شير و برخي فرآورده‌هاي لبني به حدي جدي شده بود كه گزارش آن روي ميز رئيس‌جمهور رفت و بنا شد شركت‌هاي متخلف معرفي شوند و با آنها برخورد جدي صورت بگيرد اما معرفي متخلفان هيچ‌گاه اتفاق نيفتاد گرچه رئيس سازمان غذا و دارو گفت با آنها برخورد شده است و ديگر در شير پالم نمي‌ريزند.
 
فصل جديد براي واردات يك روغن
اگرچه واردات پالم همچنان ادامه دارد و اين روغن همچنان در برخي خوراكي‌هاي پرمصرفي كه اصلي‌ترين مشتريانش كودكان هستند مانند شكلات، ‌بستني و خامه ادامه دارد و پايه اصلي روغن‌هاي سرخ‌كردني است اما با بسته شدن پرونده چرب شدن شيرها با پالم مي‌رفت نام پالم از ذهن‌ها پاك شود و بناي وزارت بهداشت بر كاهش واردات اين روغن بود اما فصل جديد همكاري‌ها ميان ايران و مالزي فصل تازه‌اي را براي اين روغن هم رقم زد. هرچند پيش از اين نيز به رغم تمام توصيه‌هاي وزارت بهداشت درباره مضرات روغن پالم با مصوبه هيئت وزيران محدوديت واردات روغن پالم مانند ساير دانه‌هاي روغني برداشته شد تا وارد كنندگان به هر ميزاني بتوانند آن را وارد كنند، اما تعرفه واردات آن به ۲۶ درصد افزايش يافت. رئيس سازمان غذا و دارو معتقد بود افزايش تعرفه واردات روغن پالم، قيمت آن را به اندازه قيمت روغن سويا كه ارزان‌ترين روغن خوراكي بعد از روغن پالم است رسانده و از اين به بعد روغن پالم فقط در جاهايي كه مصرف آن اولويت دارد، مانند توليد روغن‌هاي سرخ‌كردني يا براي صنعت غذا در جاهايي كه بايد نقطه انجماد بالاتر برود، استفاده مي‌شود. به گفته ديناروند با اقدامات وزارت بهداشت در سال‌هاي 93 و 94، حدود 300 تن از واردات روغن پالم كم شد.
 
مافیای دولتی و رشد 2 برابري واردات روغن پالم
کاهش واردات پالم منطبق بر واقع نبود و مافیای واردات این محصول مضر که بنا بر اخبار منتشر شده وابسته به دولت هم بوده و نقش «مهدی‌.م» از نزدیکان فریدون در مافیای پالم انکار نشدنی است، بیشتر از قبل پالم به خورد مردم داده‌اند. براساس آمار شش ماهه تجارت خارجي كشور بالغ بر 125ميليون دلار روغن پالم وارد كشور شده است. بر اين اساس، در شش ماهه نخست امسال به‌ميزان 179هزار تن از اين روغن از طريق گمركات به كشور وارد شده است، اين در حالي است كه در شش ماهه نخست سال 94، واردات روغن پالم به كشور 85هزار تن و ارزش آن 65ميليون دلار بوده است. مقايسه اين دو آمار نشان مي‌دهد در مدت مشابه رشد واردات اين محصول به كشور بيش از 94هزار تن بوده و رشد 110درصدي داشته است؛‌رشدي كه حالا و با سفر هيئت مالزيايي براي تبيين سلامت اين روغن بيشتر و بيشتر خواهد شد. شايد هم سفر اين هيئت موجب شود بازرگانان ايراني به سراغ انواع مرغوب‌تر روغن پالم بروند نه روغني كه تاكنون وارد مي‌شد و مصارف صنعتي داشت نه خوراكي.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
2
3
قبلاً با پالم صابون درست میکردند. اینهمه مرض و وجود صدها هزار الزایمری و سیصدهزار بچه ناقص محصول این جعل کاری در تغذیه مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
نوكر . نوكر است
او بايد چيزي را بگويد كه اربابش را خوش آيد
حال اگر گفته روغن پالم بد است و رئيسش مي فرمايد كه روغن پالم خوب است
بايد هنوز بگويد كه بد است ؟!
خير او علاوه بر آن كه بايد سخنان رئيسش را تاييد كند . دلايل زيادي را نيز بايد در وصف اين روغن بي نظير . بگويد تا سخن ارباب دوتا نشود !!!

ههههههههههههههههههه
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
3
3
جناب روحانی "از گشت وگزار های خود در چندین کشور"سوغات ایشان این بار
نوبت روغن پالم "و مفید بودن این روغن بوسیله مالزیائی ها به اثبات رساندند"تا خیال وارد کنندگان این روغن را راحت
کرده"و هم چنین خیال تولید کنندگان محصولات لبنی "بستنی و شکلات در کشور "در استفاده از روغن پالم اسوده خاطر باشند"که محصولات سالم به دست مصرف کنندگان خود"مخصوصا کودکان این مرز وبوم می دهند.
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
5
3
چرا زمان احمدی نژاد که شروع ورود پالم بود چیزی نگفتیتد واقعا در تیتر زدن وقیح هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
آقای خوزستانی نمی دانم شما خواب هستید یاخودتان را به خواب زده اید ،درزمان آقای احمدی نژادووزیرواقعا لایق وباکفایتش جناب آقای لنکرانی نه تنها روغن پالم ممنوع شده بود ،بلکه به جای استفاده ازروغن چامد ایشان توصیه کرده بودند که ازروعن مایع استفاده کنید ضمنا به مردم ایشان توصیه کرده بودند که افراد مسن وبالاتراز 30سال ازلبنیات کم چرپ به جای پرچرب استفاده کنند شما حق دارید این چیزها را نشنوید چون ماشاءالله گوش شما از شایعات ودروغ پردازی های اصلاح طلبان مفت خورواعتدالگرایان دروغگو پراست.ولی اگر مطالب مفید رانیز می خواندی این سخنان را به دولت باکفایت وبا اقتداراحمدی نژاد(ایده الله تعالی )نسبت نمی دادی ضمنا باید این را هم بگویم نهی رهبرمعظم انقلاب ازجناب دکتر برای نیامدن به انتخابات به معنای نفی صلاحیت ایشان برای کاندیداتوری نبود ،بلکه نصیحت ایشان به وی مرا به یاد نصیحت پیامبراکرم(ص)به امام علی (ع)می اندارد یا نصیحت امام حسن مجتبی (ع) که دراولی پیامبرعلیرغم صلاحیت امام علی (ع) به جانشنی برای چلوگیری از فتنه های پیش رو توصیه هایی کرده بودند که امام علی (ع) آن توصیه های رهبرخویش را اجرانمودند جناب آقای احمدی نژاد علیرغم شایستگی برای ریاست جمهوری به خاطرتوصیه رهبری وچلوگیری از فتنه هایی نظیرسال 88که مسببان آنها هما ن توهین کنندگان واصلاخ طلبان مفت خورهستند ازنامزدی فعلاانصراف دادند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
احسنت جناب خوزستانی عزیز
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
3
3
روغن پالم دارای اسید اوئیک است که محققان مصرف آن را دلیلی برای ایجاد و افزایش بیماری های قلبی دانسته اند.
از روغن پالم به عوان یک سوخت زیستی برای مصارف و ساخت بیودیزل ها استفاده میشود.
جالب است بدانید که از این روغن در طول جنگ جهانی دوم برای تهیه بمب های ناپالم استفاده می شده است.درصنعت برای تهیه صابون استفاده میشود.
. در ایران بعضی از کارخانه‌های لبنیاتی از روغن پالم (روغن گیاهی) برای پرچرب کردن محصولات لبنی مانند شیر پرچرب، ماست، پنیر استفاده کرده‌اند که از سوی وزارت بهداشت دولت یازدهم مصرف آنها غیرمجاز اعلام شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
فعلا" كه بزرگ اين جماعت در وصف پالم و مزاياي آن . در مالزي . سخناني توصيف ناپذير بيان كرده اند و وزير بهداشتك ايشان هم بر خلاف سخنان پيشين خود . كل مطالب خود را عوض نموده و بايد مطيع رئيس خود شوند

زياده عرضي نيست جز ديدن روي سياه بدبختهاي ... شيشه اي كه بر هر عمل تدبيرخان . راي توجيه مي زنند !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
2
3
بادستور وترفند های استکبار تمام ارکان کشور در دست افراد بی سواد است که طبق دستور فقط از هر کار درستی جلوگیریی می کنند واجازه کار به متخصصین وافراد کار بلد نمی دهند تا رکود وتورم وبیکاری ایجاد شود و پول کشور صرف قاچاق وزمین و0000 شود
پاسخ ها
حبیب
| United States
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
گل گفتی برادر.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
2
4
رئیس جمهور هم وارد بازار تبلیغات شد! ؟ آنهم تبلیغ محصول انحصاری برادرش «ح.ف»!! گویا درآمد خوبی داشته که این... هم راغب شده به بیزینس پالم پپردازد!!!؟؟؟
پاسخ ها
خلیل
| United States
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
خدا پدر مافیای ایتالیایی را بیامرزد که کارش را در امریک با واردات روغن زیتون شروع کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
توهمات شریعتمداری در شما هم سرایت کرده اخوی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
فعلا" پول را بجسب
سلامتي مردم كيلويي چند ؟!
خصوصا" كه قرار است اين بي وفايان تا چند ماه بعد . جناب ايشان را طلاقي دائمي دهند !!!

هههههههههههههههههههه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
3
2
جوان کمتر دروغ منتشر کن خائن
پاسخ ها
داود
| United States
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
لطفا ما را هم روشن کنید تا ببینیم جوان در کجای این مقاله دروغ گفته و کجا خیانت کرده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
مگر تا حالا تیتر مثبتی هم شما از جوان دیدید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
برادر ناشناس تو برو اينقدر پالم بخور تا ... اما پالم مضر است چه جوان بگويد چه جوان نگويد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
2
3
اینه از بدبختیهای این ملت مظلوم است که یک دفعه پالم غیر مضر می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
3
2
چرا دروغ می گویید گفته درجه چندمش را ایران قبلا می خریده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
اگر رئيس مستر تدبير بگويد كه ... . شفاي مطلق است باز تو خواهي ديد كه اين مفسداتي هاي .... . شمه اي كامل در وصف آن . مي سرايند

ههههههههههههههههه
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
2
4
تو را به خدا شأن رئیس جمهور این است که برای کالای خارجی ( روغن پالم ) تبلیغ کند ؟ چرا رئیس جمهور برای قرار دادهای نفتی وسواس ندارند ؟! اکثر قراردادها تحت عنوان محرمانه به نفع اجنبی است تا منافع ملی .
پاسخ ها
علی
| -
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
احسنت
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
1
3
اجي مجي لاترجي......... پالم سالم شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار