کد خبر: 816265
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
سه مرد جوان كه در جريان سه نزاع جداگانه مرتكب قتل شده بودند، به احترام عاشورا از قصاص فاصله گرفتند و از جنبه عمومي جرم محاكمه شدند.
به گزارش خبرنگار ما، اولين متهم پرونده پسر 23 ساله‌اي به نام جواد است كه چهار سال قبل به خاطر يك مرغ مينا مرتكب قتل شده بود. جواد هشتم مردادماه سال 91 در جريان تحقيقات پليس بازداشت شد و به جرمش اعتراف كرد. او گفت: من علاقه زيادي به پرندگان دارم. يك روز در حال عبور از كنار ديوار كارخانه‌اي در نزديكي خانه‌مان بودم كه متوجه شدم مرغ مينايي بالاي درختان داخل حياط كارخانه در حال آوازخواني است. بعد از كمي گوش دادن به آواز پرنده وارد حياط كارخانه شدم تا آن مرغ را شكار كنم. در حالي كه بين درختان در جست‌وجوي پرنده بودم، چند نفر از كارگران به من نزديك شدند و شروع به فحاشي كردند. هر چه سعي كردم توضيح دهم براي چه كاري به داخل كارخانه آمده‌ام، فايده نداشت و آنها شروع به كتك زدن من كردند. من هم چاقويي را كه همراهم بود، بيرون كشيدم و خواستم از من فاصله بگيرند تا از محل خارج شوم. وقتي يكي از آنها حمله كرد، ضربه‌اي پرتاب كردم كه به بدنش برخورد كرد و سرانجام كشته شد. پرونده متهم بعد از كامل شدن بررسي‌ها در شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران بررسي و جواد با رأي قضات رسيدگي‌كننده به قصاص محكوم شد. در حالي كه متهم در يك قدمي قصاص قرار داشت، اولياي دم به احترام عاشوراي امام حسين (ع) از متهم اعلام گذشت كردند. بنابراين پرونده براي رسيدگي از جنبه عمومي جرم به شعبه رسيدگي‌كننده فرستاده شد و متهم روز گذشته مقابل هيئت قضايي قرار گرفت. او بار ديگر حادثه را شرح داد و گفت: من قصد كشتن كسي را نداشتم. قبول دارم كه نبايد بدون اجازه وارد محل مي‌شدم با اين حال از هيئت قضايي درخواست گذشت دارم. هيئت قضايي بعد از شنيدن آخرين دفاع متهم وي را به چهار سال حبس با احتساب ايام بازداشت محكوم كردند بنابراين متهم به زودي از زندان آزاد مي‌شود.
    
مقتول من را مسخره كرد
دومين مردي كه موفق به جلب رضايت اولياي دم شده بود، سرايدار 21 ساله‌اي به نام سيروس است كه از 13 سال قبل در زندان به سر مي‌برد. هفدهم مردادماه سال 82 بود كه مأموران پليس شهريار از حادثه قتل جواني به نام اكبر حوالي يكي از باغ‌هاي اطراف شهر باخبر شدند و دست به تحقيق زدند. وقتي مشخص شد كه عامل حادثه پسري به نام سيروس است، او را دستگير كردند. متهم در شرح ماجرا گفت: روز حادثه با موتور صاحب باغ براي خريد بيرون رفته بودم كه اكبر با يكي از دوستانش مرا ديد و مرا مسخره كرد. ابتدا به او توجه نكردم و به راهم ادامه دادم، اما او دست بردار نبود و رانندگي‌ام را مسخره مي‌كرد. رفتارهاي او سبب شد تا من عصباني شوم و سر اين موضوع با هم درگير شديم. در آن درگيري با چاقويي كه همراه داشتم يك ضربه به او زدم و فرار كردم. اهالي محل دنبالم كردند و به پليس خبر دادند كه مأموران مرا همراه صاحبكارم در حياط باغ دستگير كردند. متهم بعد از كامل شدن بررسي‌ها در شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران محاكمه و به قصاص محكوم شد و در حالي كه در يك قدمي مجازات مرگ قرار گرفته بود، اولياي دم با حضور در دادسرا به احترام عاشورا از متهم اعلام گذشت كردند. سيروس روز گذشته از جنبه عمومي جرم پاي ميز محاكمه حاضر شد و گفت 13 سال از دوران زندگي‌ام را در زندان هستم. او گفت روز حادثه داشتم راه خودم را مي‌رفتم كه مقتول شروع به مسخره كردن كرد. من هم سعي كردم به او توجه نكنم، اما موفق نشدم و حادثه اتفاق افتاد. هيئت قضايي بعد از شور رأي به آزادي متهم داد.
    
قتل بر سر 300 ميليون بدهي
سومين مردي كه موفق به جلب رضايت اولياي دم شد، نقاش ساختماني است كه به خاطر بدهي300 ميليون توماني، مرد طلبكار را در خيابان ابوذر به قتل رسانده بود. داريوش 16 آذرماه سال 88 وقتي دستگير شد به جرمش اعتراف كرد و گفت: مدتي قبل از حادثه 300 ميليون تومان از داوود قرض گرفتم، اما به خاطر كسادي بازار نتوانستم به قولم عمل كنم و پول را سر موقع برگردانم. هر چه سعي كردم نتوانستم از او مهلت بگيرم. روز حادثه به محل كارش رفتم و قرار بود براي پرداخت بدهي با هم صحبت و راه‌حلي پيدا كنيم، اما او زير بار نمي‌رفت. عصباني شدم و دست‌ها و پاهايش را بستم و يك نايلون به دور سرش كشيدم، بعد از اينكه او را خفه كردم از جيبش 150 هزارتومان برداشتم و فرار كردم تا اينكه مأموران مرا دستگير كردند.  پرونده متهم بعد از تكميل شدن و صدور كيفرخواست در شعبه 10 دادگاه كيفري استان تهران رسيدگي و متهم به قصاص محكوم شد. بعد از تأييد حكم در ديوان عالي كشور، متهم با جلب رضايت اولياي دم و پرداخت مبلغ 100 ميليون ديه از چوبه دار فاصله گرفت. روز گذشته متهم در شعبه رسيدگي‌كننده به رياست قاضي قربان‌زاده از جنبه عمومي جرم به 11 سال حبس محكوم شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار