کد خبر: 815828
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
مالكيت فرانسوي‌ها بر خودروسازي ايران كامل شد
پس از امضاي قرارداد فرانسوي‌ها با ايران خودرو و سازمان گسترش، روز پنج شنبه قرارداد سرمايه‌گذاري مشترك بين سايپا و پژو سيتروئن نيز به امضا رسيد و به اين ترتيب بازار پرسود خودروي ايران در حالي دو دستي تقديم فرانسوي‌ها مي‌شود كه پژو و رنو به عنوان شركاي اصلي صنعت خودرو ايران، طي سال‌هاي گذشته رفتار نامناسبي را با شركاي ايراني خود داشتند و با ترك يك شبه ايران و همچنين كاهش توليد خود، ضرر هنگفتي را به اقتصاد كشور و مردم ايران وارد كردند.
بهناز قاسمی
پس از امضاي قرارداد فرانسوي‌ها با ايران خودرو و سازمان گسترش، روز پنج شنبه قرارداد سرمايه‌گذاري مشترك بين سايپا و پژو سيتروئن نيز به امضا رسيد و به اين ترتيب بازار پرسود خودروي ايران در حالي دو دستي تقديم فرانسوي‌ها مي‌شود كه پژو و رنو به عنوان شركاي اصلي صنعت خودرو ايران، طي سال‌هاي گذشته رفتار نامناسبي را با شركاي ايراني خود داشتند و با ترك يك شبه ايران و همچنين كاهش توليد خود، ضرر هنگفتي را به اقتصاد كشور و مردم ايران وارد كردند.
قراردادهاي محرمانه يكي پس از ديگري امضا مي‌شود، اين بار تاوارس مديرعامل پژو فرانسه ۵۰ درصد كارخانه سايپاي كاشان را كه به قول خودشان پيشرفته‌ترين كارخانه خودرويي ايران است در اختيار گرفت تا دست پُر به فرانسه برگردد.  تاوارس در سفر چند روزه خود علاوه بر حضور در مراسم آغاز رسمي فعاليت شركت ايكاپ سري هم به شريك سايپا زد و تفاهمنامه تيرماه خود را با اين شركت به امضا رساند. حضور تاوارس در سايپا بدون حضور خبرنگاران بود و مسئولان اين شركت در روند محرمانه عمل كردن امضاي قراردادها بدون اعلام جزئياتي در اين همكاري فقط به اعلام خبر آن اكتفا كردند.  در اين قرارداد جديد وزارت صنعت يكي ديگر از چهار كارخانه سايپا را به طرف خارجي واگذار كرد كه اين مورد مي‌تواند تأثيري جدي بر توسعه داخلي سايپا در آينده بگذارد چراكه ساخت و تجهيز چنين كارخانه‌اي علاوه بر سرمايه بالا، بسيار زمانبر است.   ميزان سرمايه‌گذاري در قرارداد مشترك سايپا با شركت سيتروئن 300 ميليون يورو براي شروع كار تعريف شده و محصولات توليدي شركت سايپاي كاشان شامل «تيبا2» و «پرايد» طي پنج سال آينده توسط خودروهاي مشترك توليد شده جايگزين خواهد شد و نخستين خودروي مشترك سايپا و پژو سيتروئن اوايل سال 2018 ميلادي وارد بازار خواهد شد به اين ترتيب كارخانه داخلي به كام محصولات فرانسوي شده و آنها با آزادي عمل بيشتري نسبت به گذشته به تصاحب بازار ايران خواهند پرداخت.  فرانسوي‌ها در اين دو قرارداد به بهانه محرمانه بودن، چگونگي جبران گذشته را اعلام نكردند و اين بار با حضور در دو كارخانه مجهز ايراني خواستار توليد محصولات در بازار كشور شده‌اند. اين در حالي است كه با توجه به اهداف سند چشم‌انداز 1404 صنايع خودروسازي، 50درصد از توليدات خودروهاي سبك كشور بايد داخلي توليد شده باشد. از همين رو وزارت صنعت بايد پاسخگو باشد كه با توجه به قراردادهاي اخير خودروسازان و برنامه تيراژ 500 هزار خودرويي رنو در فاز دوم توليد و همچنين قراردادهاي ايران خودرو و سايپا با پژو، چه برنامه و سياستي براي رسيدن به اين هدف دارد و بايد به اين سؤال پاسخ دهد كه آيا توسعه داخلي در ايران قرار است تنها به صورت حرف در اسناد باقي بماند؟
به هر حال ذوق‌زدگي دو خودروساز بزرگ ايراني براي شراكت با فرانسوي‌ها باعث شد تا سفر تاوارس به ايران بسيار مثبت اعلام شده و عايدي زيادي به اين شريك بدقول برسد. تاوارس اين بار با دستي پر به فرانسه برمي‌گردد. البته وزارت صنعت و خودروسازان ايراني بايد توضيح دهند در ازاي دريافت چه امتيازي حاضر به همكاري و حتي واگذاري كارخانه به فرانسوي‌ها شده‌اند.

  قرارداد فقط براي ايراني‌ها محرمانه است
در حالي مسئولان سايپا به بهانه محرمانه بودن اين قرارداد حاضر به اعلام جزئيات آن نشدند كه ظاهراً اين قرارداد فقط براي ايراني‌ها محرمانه است و رسانه‌هاي خارجي منعي در دسترسي به جزئيات اين قرارداد ندارند.  پايگاه تخصصي «جاست اوتو» با اشاره به امضاي قرارداد جديد خودرويي بين شركت پژو سيتروئن فرانسه و سايپا در بيان جزئيات اين قرارداد نوشت: گروه خودروسازي پژو و سايپا كه شريك تاريخي سيتروئن در ايران از سال 1966 بوده است موافقتنامه سرمايه‌گذاري مشترك براي توليد و فروش خودروهاي سيتروئن را در ايران امضا كردند. قرار است توليدات اين قرارداد در سال 2018 آغاز شود.  مقامات پژو سرمايه‌گذاري مشترك با سايپا را شراكتي استراتژيك بين دو شركت عنوان كرده‌اند و تمامي مراحل توليد از طراحي گرفته تا بازاريابي و فروش را شامل مي‌شود.
توليدات مشترك قرار است در كارخانه‌اي در كاشان انجام شود و شركت پژو مالكيت 50 درصدي اين كارخانه را در اختيار خواهد داشت.  مقامات پژو اين كارخانه را مدرن‌ترين كارخانه توليد خودرو ايران و داراي بالاترين سطح استانداردهاي زيست‌محيطي مي‌دانند.
بر اساس توافق دو شركت قرار است 300 ميليون يورو در بخش تحقيقات و توليد طي پنج سال آينده سرمايه‌گذاري شود. انتقال تكنولوژي و استفاده قابل توجه از توانايي‌هاي داخلي از جمله مفاد قرارداد است.  انتظار مي‌رود توليد سه محصول سيتروئن در كارخانه كاشان از سال 2018 آغاز شود. مقرر شده است از اوايل سال 2017 خودروهاي وارداتي توليد سيتروئن آغازگر بازگشت اين شركت فرانسوي به ايران باشند.  خودروهاي توليدي در كاشان در سراسر ايران از طريق شبكه‌اي كه اختصاصاً به اين برند مربوط مي‌شود توزيع مي‌گردد. قرار است حداقل 150 دفتر فروش سيتروئن در ايران طي پنج سال آينده تأسيس شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار