کد خبر: 815764
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
استاد حوزه علمیه قزوین:
استاد حوزه علمیه استان قزوین گفت: امروز جامعه شیعه نیاز دارد مرحله بینشی زیارت عاشورا را طی کند و به بینش عاشورایی برسد نه بینش دانش؛ چراکه دانش با بینش تفاوت دارد و امام زمان برای انتخاب یاران خود به درجه بینش افراد نگاه می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خضری در گفت‌وگو با خبرنگار جوان آنلاین در قزوین ضمن تسلیت به مناسبت ایام ماه محرم و قرائت زیارت عاشورا اظهار داشت: زیارت عاشورایی که ما امروز می‌خوانیم با زیارت عاشورای 200 سال قبل متفاوت است چراکه زیارت عاشورای امروز زیارت عاشورا جامعه‌ساز است و فردی نیست.

وی با بیان اینکه در زیارت عاشورا چهار سیر داریم، ادامه داد: مرتبه بینشی، مرتبه تربیتی، مرتبه توسلی و مرتبه تقربی که امروز برخی به آن عرفان می‌گویند و با مرتبه تقربی است که به شناخت و نزدیکی می‌رسیم.

استاد حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه دنبال عرفان رفتن جز در خانه امام حسین نتیجه‌بخش نیست، عنوان کرد: اینکه زیارت عاشورا امروز غیر از چندصد سال گذشته است، یعنی چه؟ عبارت «فَأسْالُ اللهَ الّذِی أکْرَمَ مَقامَکَ، وَأکْرَمَنِی بِکَ، أنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إمام مَنْصُور» قله زیارت عاشورا است یعنی به من روزی کن تا از خون‌خواهان حسین باشم.

خضری تصریح کرد: خون‌خواهی یعنی چه؟ اینکه حضرت حجت برخی را از خاک بیرون کشیده و آتش می‌زند درست است اما سطح زیارت عاشورا را نباید پایین بیاوریم چرا‌که مختار هم همین کار را کرد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه طَلَبَ ثارِکَ یعنی مسیری که سیدالشهدا می‌رفت تا به کوفه برسد را حضرت قائم ادامه می‌دهند و کوفه پایتخت حکومت جهانی و تمدنی می‌شود، عنوان کرد: این همه بساط برای عزاداری امام حسین(ع) مقدمه‌ای برای همین دعا بوده و نباید در مقدمه‌ گیر کنیم و اینکه مثلاً سبک فلان مداح چگونه است و دائم دنبال این حرف‌ها بودن غفلت از هدف اصلی عزاداری است.

استاد حوزه علمیه استان قزوین افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان فرمودند از تخلیه هیجان جوان ناراحت نیستیم اما از این باب می‌گوییم که وظیفه بزرگ زمین نماند و اگر مدار ذهنی فقط شور و هیجان است، بدانیم راه زیارت عاشورا را گم کرده‌ایم و باید بازنگری کنیم.

خضری با بیان اینکه شهید صدر در دکترین مهدویت خود می‌فرماید امر ظهور یک امر دفعی نیست بلکه تدریجی و گام به گام است، اذعان کرد: خواندن زیارت عاشورای جمعی، جامعه شیعه را برای طلب ثار مهیا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جامعه شیعه نیاز دارد مرحله بینشی زیارت عاشورا را طی کند و به بینش عاشورایی برسد نه بینش دانش؛ چراکه دانش با بینش تفاوت دارد و امام زمان برای انتخاب یاران خود به درجه بینش افراد نگاه می‌کند.

استاد حوزه علمیه استان قزوین اضافه کرد: امیر مؤمنان می‌فرماید، «لا یَحْمِلَ هذَا الْعَلَمَ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الْصَّبْرِ» علم طرفداری از امام را کسی که اهل بصیرت است می‌تواند بردارد، بصیرت غیر از دانش بوده و دانش لازم است اما همه امر نیست.

خضری با بیان اینکه امام حسین(ع) جان خود را فدا کرد تا مسلمانان از دو چیز نجات یابند، تشریح کرد: جهالت، حیرت که حیرت «یعنی نفهمیم حق و باطل چیست و دوست و دشمن کیست؟» و تشخیص‌ها را از دست بدهیم که روز عاشورا 30 هزار نفر دوست و دشمن را گم کردند و باید بدانیم شمر فرمانده سپاه امیرالمؤمنین بود و با درجه سرداری سر امام حسین(ع) را برید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر