کد خبر: 815737
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
نیروی دریایی سپاه به تنش‌آفرینی برخی‌ دولت‌ها در رزمایش موسوم به سپر خلیج فارس هشدار داد‌
در پي تحرکات تنش‌آفرين و تشنج‌زاي اخير برخي دولت‌ها در منطقه خليج‌فارس و درياي عمان به ويژه تحرکات ستيزه‌آميز و تنش‌جويانه در قالب برنامه ادعايي موسوم به رزمايش سپر خليج‌فارس، نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيانيه مهمي صادر کرد.
مهدی‌ پورصفا
در بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آمده است: به کليه شناورهايي که در رزمايش (سپر خليج‌فارس) حضور دارند، اعلام مي‌گردد، نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اعتقاد دارد اصالتاً اين رزمايش مصداق مشخصي براي تشنج‌آفريني و کم کردن امنيت پايدار در خليج‌فارس است.

به همين لحاظ هيچ يک از شناورهاي نظامي شرکت‌کننده در اين رزمايش، حق عبور از آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران را ندارند و به هيچ وجهي نبايد به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي نزديک شوند، چراکه ما اعلام مي‌داريم اين عبور به هيچ وجه مصداق عبور بي‌ضرر نمي‌باشد.
 
نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، براي تأمين امنيت پايدار خليج‌فارس و تنگه هرمز در آمادگي کامل به سر مي‌برد و با هرگونه حرکت، تلاش و اقدام براي برهم زدن آرامش و امنيت خليج‌فارس و تنگه هرمز و درياي عمان مقابله متناسب و فوري انجام خواهد داد. اين بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دقيقاً هشداري مستقيم به فتنه‌انگيزي‌هاي عربستان است كه درصدد است نيروي خود را به اين منطقه تحميل كند.
برگزاري اين مانور زماني جالب است كه يك كشتي متجاوز اماراتي كه همپيمان نيرو‌هاي سعودي در هجوم به مردم مظلوم يمن محسوب مي‌شود، توسط نيروهاي انصارالله هدف قرار مي‌گيرد. برگزاري اين مانور مي‌تواند نوعي جبران اين مسئله محسوب شود.
در اين ميان نكته‌اي كه بايد سران سعودي آويزه گوش خود كنند اين است كه پاسخ ايران به هرگونه تجاوز به قدرت و سيادت دريايي ايران پاسخي سخت به همراه خواهد داشت و ايران نيز تاكنون سياست صبر راهبردي را در پيش گرفته است.

حالا سؤال اينجاست كه آيا سعودي‌ها اين تهديد سپاه را درك خواهند كرد يا همچنان به سياست مخرب خود در قبال ايران ادامه خواهند داد.
   
جابه‌جایی ساختار قدرت در خلیج فارس
از زماني كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در پاسخ به ادعاهاي پي‌در‌پي امريكايي‌ها درباره حضور در خليج‌فارس  پاسخ دادند كه «امريكايي‌ها به خليج خوك‌ها برگردند»، ساختار قدرت در خليج فارس دچار تغييرات بزرگي شده است. همه مي‌دانند كه ديگر امريكا تنها قدرت برتر در خليج فارس نيست و اين كشور به آرامي در حال محدود كردن حضور خود در اين منطقه و تمركز بر ساير نقاط است؛ نقاطي همانند اقيانوس آرام كه از اهميت بيشتري براي امريكايي‌ها برخوردار است.
از همين‌رو قدرت‌هاي مختلفي تلاش مي‌كنند ترتيبات خود را در منطقه خليج فارس بر ساير رقبا تحميل كنند. در اين ميان كشورهايي به سراغ حضور نظامي در خليج‌فارس آمده‌اند كه تا همين چند سال پيش صحبت از حضور آنان تنها يك شوخي محسوب مي‌شد، اما امروز به واقعيت پيوسته است.
يكي از اين كشورها تركيه است كه قرار است يك پايگاه دريايي در قطر احداث كند و از سوي ديگر انگلستان پس از نزديك به 45 سال دوري از خليج‌فارس بار ديگر به اين منطقه بازمي‌گردد. با اين حال شكي نيست كه صاحبان اصلي اين منطقه، استفاده‌كنندگان از اين دريا يعني كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و درياي عمان هستند.
   
عربستان به دنبال تخريب امنيت خليج‌فارس
در اين ميان ايران به دليل داشتن خط ساحلي طولاني در منطقه خليج‌فارس و درياي عمان و همچنين حضور 2 هزار و 500 سال در اين منطقه قدرتمند‌ترين كشور در حاشيه خليج فارس محسوب مي‌شود. شايد نتوان اين نكته را از نظر دور داشت كه تنها كشوري كه هيچ كشور خارجي در آن پايگاه نظامي در اختيار ندارد، ايران است.
تمام كشورهاي حاشيه خليج‌فارس به صورت مستقيم يا غير مستقيم شاهد حضور نيروهاي بيگانه در اين منطقه هستند و ايران تنها كشوري است كه بر تأمين امنيت از سوي اين كشور‌ها اصرار مي‌كند.

شايد برخوردهاي مداوم ايران و امريكا در منطقه خليج‌فارس را بتوان از همين منظر مورد تحليل قرار داد. ايران در قالب نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تلاش مي‌كند نظم مورد نظر خود را بر منطقه تحميل كند. اين مسئله زماني مهم‌تر مي‌شود كه تنگه هرمز نيز به اين مقوله بپيوندد.
تنگه هرمز مهم‌ترين شريان ارتباطي خليج‌فارس و كشورهاي عربي با دنياي خارج است و تلاش كشورهاي گوناگون براي كم كردن اهميت اين تنگه از طريق خطوله لوله جايگزين به شكست انجاميده است. در سال ۲۰۱۳ روزانه ۱۷ ميليون بشکه نفت از اين آبراه منتقل شده که حدود ۳۰ درصد کل نقل و انتقال دريايي نفت در آن زمان بوده است.
 
در اين ميان با وجود تلاش ايران براي تأمين امنيت منطقه خليج‌فارس براساس ترتيبات منطقه‌اي برخي از كشورها تلاش مي‌كنند با فتنه‌انگيزي و به ميان كشيدن پاي نيروهاي چند مليتي از صبر ايران سوءاستفاده كنند.
عربستان سعودي يكي از اين كشورها محسوب مي‌شود كه تلاش فراواني را براي تخريب جايگاه منطقه‌اي ايران مبذول داشته است. اين تلاش‌ها شامل تجهيز تروريست‌ها در عراق و سوريه و تخريب كشور يمن و كشتار مردم مظلوم اين كشور مي‌شود.

در حوزه اقتصادي عربستان با پايين كشيدن قيمت نفت تمام تلاش خود را براي روبه‌رو كردن ايران با يك چالش اقتصادي تمام‌عيار مصروف كرده است. با اين حال به نظر مي‌رسد كه منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز شاهد يك زورآزمايي جديد بين ايران و عربستان است.
در حقيقت عربستان همانگونه كه به دنبال تخريب جايگاه منطقه‌اي ايران در كشورهاي مختلف است، جايگاه سيادت دريايي ايران را به چالش مي‌كشد. اين درحالي است كه عربستان سعودي هيچ‌گاه در منطقه خليج‌فارس حضور گسترده‌اي از لحاظ دريايي نداشته و عمده توان دريايي اين كشور بر ناوهاي محافظ استوار است. نيروي دريايي عربستان سعودي شامل 13 هزار و 500 نیروي انساني است که ۳ هزار نفرشان تفنگدار دريايي هستند.
نيروي دريايي ارتش عربستان سعودي به دو ناوگان شرقي (خليج‌فارس) و غربي (درياي سرخ) تقسيم مي‌شود.

با اين حال اقدامات تخريبي عربستان در حوزه دريايي همچنان ادامه دارد كه مي‌توان به دستگيري ماهيگيران ايراني و تلاش گسترده براي تجهيز نيروي دريايي عربستان اشاره كرد. لازم به ذكر است كه عربستان سعودي از چندي پيش يك قرارداد 11 ميليارد دلاري براي خريد چهار كشتي‌ جنگي جديد از امريكا امضا كرده است. اين چهار فروند کشتي جنگي تقريباً کوچک اما تندرو‌ هستند و قادر به مانور و حرکت آسان در آب‌هاي کم‌عمق هستند. اين نوع از کشتي‌هاي جنگي مي‌توانند دهها موشک ضدهوايي و موشک‌هاي ضدکشتي حمل کنند.

در اين ميان و طي يك اقدام جديد عربستان سعودي اقدام به برگزاري يك رزمايش جديد با عنوان سپر خليج‌فارس كرده كه اتفاقاً قرار است مقدمه سلسله مانورهاي ديگري در سطح منطقه خليج فارس باشد.  فرمانده نيروي دريايي عربستان در مصاحبه با رويترز به اين نكته اشاره كرده است و مي‌گويد: مانور «سپر خليج(فارس) يك» بخشي از مانورهاي ناوگان دريايي عربستان در منطقه است. هدف از اين رزمايش‌هاي نظامي «افزايش آمادگي رزمي و بالا بردن توان و مهارت نيروهاي نظامي براي دفاع از مرزهاي خاکي و آبي عربستان و جلوگيري از هرگونه پرخاشگري يا عمليات بالقوه تروريستي» عنوان شده است.

اين اقدام سعودي در به چالش كشيدن توان دريايي ايران و با هدف فتنه‌انگيزي نكته‌اي نبود كه نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران بتوانند آن را تحمل كنند. از اين‌رو سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي بيانيه‌اي به طرف سعودي در باره هر اقدام تنش‌آفرين هشدار داد.  
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ستاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
1
مرگ بر استکبار و مزدوران منطقه ای انان
درود و سلام ما بر دریادلان و حافظان خلیج همیشه فارس ایران اسلامی باد
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
1
باید به حکام مرتجع حاشیه خلیج همیشه فارس گفت آیا شما بلد هستین سلاحهایی را که از اطراف دنیا خریداری کرده اید از آنها استفاده کنید .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار