کد خبر: 815723
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
شرط عجيب جشنواره فجر براي مستند‌ها
جشنواره فيلم فجر براي پذيرفتن فيلم‌هاي مستند شرط عجيبي را پيش كشيده است، به طوري كه مستند‌هاي متقاضي فقط پيش از فجر حق حضور در جشنواره سينما حقيقت را دارند!
محمد صادقي
بسياري از منتقدان سينما مي‌گويند جشنواره فيلم فجر نسبتي با فيلم مستند ندارد و لزومي ندارد هر ساله بخشي را به اكران فيلم مستند و جايزه دادن به آن صرف كرد، زيرا مهم‌ترين جشنواره مستند داخلي يعني جشنواره «سينما حقيقت» كمي قبل از جشنواره فيلم فجر برگزار مي‌شود و همه مستند‌هاي مهم تلاش مي‌كنند تا در آن جشنواره حضور بيابند و در معرض داوري قرار گيرند. جشنواره سينما حقيقت معتبرترين جشنواره مستند در كشورمان است و به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود. دهمين جشنواره سينما حقيقت آذرماه امسال يعني حدود يك ماه و نيم پيش از برگزاري جشنواره فجر به پايان مي‌رسد. سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر نيز در دهه فجر يعني بين 12 تا 22 بهمن برگزار خواهد شد.

در سال‌هاي گذشته بارها اعلام شده است كه حضور مستند در جشنواره فجر آن هم مستند‌هايي كه با فاصله كمي از جشنواره ديده شده‌اند، صرفاً باعث متراكم‌تر شدن برنامه‌هاي جشنواره فجر، سخت‌تر شدن برنامه‌ريزي براي اجراي جشنواره و سردرگمي دوستداران سينما خواهد بود و حتي در حق مستند‌هايي كه در حضور فيلم‌هاي بلند سينمايي كمتر مجال ديده شدن دارند، ظلم مي‌شود، اما لابي مستندسازان و اصرار بر اينكه حتما بايد سيمرغ مستند نيز به ويترين افتخارات آنها افزوده شود، باعث شده هيچ وقت تلاش‌ها براي حذف مستند از جشنواره به ثمر ننشيند. امسال جشنواره فيلم فجر تلاش كرده است تا مقرراتي را اتخاذ كند كه بخش مستند جشنواره جدي گرفته شود و آن شرط حضور نداشتن مستند‌هاي بالاي 70دقيقه در ديگر جشنواره‌ها است. شرطي كه با يك بند اضافه به كلي بي اعتبار مي‌شود و آن مستثني كردن حضور در جشنواره سينما حقيقت است. به اين ترتيب جشنواره فجر به صورت غيرمستقيم فيلم‌هاي مستند را به حضور در جشنواره سينما حقيقت تشويق و آن دروازه حضور در بخش مستند جشنواره اعلام مي‌كند.

محسن يزدي، مدير مركز مستند‌سازي سوره كه از منتقدان شرط و شروط فجر براي مستند‌ها است، مي‌گويد: «مستند فجر اگر مي‌خواهد حرفه‌اي باشد اولاً نبايد در همان ابتدا با گذاشتن استثنا روند خود را نقض كند، ثانياً خوب است غير از پذيرش مستندها، جشنواره فجر در مراحل ديگر هم به مستند حرفه‌اي تر نگاه كند.» اما آنچه از برايند حضور مستند‌ها در جشنواره فجر مي‌توان نتيجه گرفت، اين است كه در نظر فجر فيلم مستند زينت‌المجالسي است كه بودنش باعث مي‌شود حداقل مستندساز‌ها كمتر از جشنواره انتقاد كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار