کد خبر: 815720
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
معاون بازرگاني وزير جهاد كشاورزي گفت: با آنكه در بسياري محصولات كشاورزي به خودكفايي رسيده‌ايم، اما در بحث كنجاله كه با روغن گره مي‌خورد، در بدترين وضعيت قرار داريم و تنها 10 درصد از آن توليد داخلي و 90 درصد وارداتي است.
علي‌اكبر مهرفرد در همايش ملي روز ملي دامپزشكي با اشاره به شاخص‌هاي كلان بخش كشاورزي گفت: در سال 94، 115 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي اعم از دام، طيور، زراعت، باغباني و شيلات و آبزيان را توليد كرده‌ايم كه ارزش توليدات ايران 76 ميليارد دلار است.
وي با اشاره به ارزش افزوده در بخش كشاورزي در سال 94 خاطرنشان كرد: اين رشد 5/1 درصد بوده در حالي كه مجموع رشد اقتصادي كشور در چهار ماهه امسال 4/4 درصد پيش‌بيني شده و تراز تجاري بخش كشاورزي از منفي 8/1 ميليارد دلار در سال 92 به منفي 3/4 ميليارد دلار در سال گذشته رسيده است.

مهرفرد با بيان اينكه در سال جاري تا اين لحظه تراز تجاري بخش كشاورزي منفي 1/5 ميليارد دلار است، تصريح كرد: يكي از مسائل ما ظرفيت‌هايي است كه از آن مغفول مانده‌ايم و در كنار آن در بخش كشاورزي محدوديت‌هايي هم داريم كه بحران آب يكي از آنهاست و بايد محصولات آب‌بر را مديريت كنيم. معاون بازرگاني وزير جهاد كشاورزي گفت: اكنون سياستگذاري‌ها بر اين گونه است كه محصولات كشاورزي در محيط‌هاي بسته و گلخانه‌ها توليد شود و بايد از كشاورزي سنتي به سمت كشاورزي اقتصادي گذر كنيم. وي در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت امور دام در كشور اشاره كرد و گفت: پنج محصول از اين گروه تجاري‌ شده‌اند و اكنون در بخش مرغ و تخم‌مرغ، شير و فرآورده‌هاي لبني، ‌گوشت قرمز و آبزيان پا به عرصه تجارت بين‌المللي گذاشته‌ايم، در حالي كه تا 6- 5 سال پيش خود واردكننده مرغ و تخم‌مرغ بوده‌ايم، اكنون ظرفيت توليد ما 500 هزار تن بيش از مصرف ماست و سال قبل هم 70 هزار تن صادرات مرغ داشته‌ايم.

وي بر اين نكته تأكيد كرد كه بايد به سمتي برويم كه توليد بر اساس سفارش باشد نه اينكه مجبور به جمع‌آوري توليد مازاد باشيم به ويژه آنكه توليد در صنعت مرغ و تخم‌مرغ را بيشتر مديريت كنيم.
وي درمورد نهاده‌هاي دامي هم اظهار داشت: ذرت، جو و كنجاله هركدام برنامه خاص خود را دارند چراكه ذرت محصولي آب‌بر است و برنامه‌اي براي توسعه كشت آن نداريم. همچنين 20 درصد جوي مصرفي كشور وارداتي است كه در افق چشم‌انداز امكان توليد آن نيز وجود دارد. اما بحث كنجاله با موضوع روغن گره مي‌خورد و شايد كشور ما بدترين وضعيت را درمورد روغن و كالاهاي وابسته دارد چراكه 10 درصد نياز را در داخل توليد كرده و 90 درصد را وارد مي‌كنيم و در افق 10 ساله پيش‌بيني شده كه توليد روغن در داخل به 70 درصد برسد.

معاون بازرگاني وزير جهاد كشاورزي با تأكيد بر اينكه امروز تجارت در دنيا ادبيات خاص خود را دارد، خطاب به سازمان‌هاي بهداشتي، ‌قرنطينه‌اي همچون دامپزشكي، حفظ نباتات، سازمان غذا و دارو و استاندارد گفت كه بايد بيش از پيش به نقص خود در اين زمينه عمل كنند. وي يكي از كارهاي بزرگ دولت يازدهم را انبار كردن روابط اقتصادي با روسيه برشمرد و گفت: امروز تمام پروتكل‌هاي بهداشتي بين سازمان دامپزشكي ايران و روسيه امضا شده و اگرچه استانداردهاي روسيه سختگيرانه است ولي چهار كارخانه ما اجازه صادرات فرآورده لبني به روسيه را پيدا كرده‌اند و شش كارخانه ديگر نيز پرونده‌شان در روسيه در حال بررسي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار