کد خبر: 815719
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
حجم صادرات نفت ايران در دوره پسابرجام هر چند نزديك به يك‌ميليون بشكه افزايش يافته اما درآمد حاصل از فروش نفت در ۲۰۰ روز نخست امسال در مقايسه با پارسال افزايشي نداشته است.
بر اساس آمار شركت ملي نفت ايران از ابتداي امسال تا ۱۴مهر ماه به طور متوسط روزانه حدود 2 ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه نفت خام و ميعانات گازي ايران روانه بازارهاي آسيايي و اروپايي شده كه سهم نفت خام از كل صادرات روزانه ۲ ميليون بشكه بوده است.

از ابتداي امسال تاكنون متوسط قيمت فروش هر بشكه نفت خام (شامل نفت خام‌هاي سبك و سنگين صادراتي) ايران حدود ۳۸ دلار بوده كه با احتساب صادرات روزانه 2 ميليون بشكه نفت خام، در طول ۲۰۰ روز نخست امسال در مجموع ۱۵ ميليارد و ۱۲۴ ميليون دلار درآمد از محل صادرات نفت خام به خزانه دولت سرازير شده است.

علاوه بر اين در اين مدت از محل صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشكه ميعانات گازي و با احتساب متوسط قيمت فروش هر بشكه ميعانات گازي ۴۰ دلار، ايران در مجموع كمتر از 4 ميليارد دلار هم ميعانات گازي در بازار جهاني فروخته است. سال گذشته ايران به طور متوسط روزانه حدود يك ميليون و ۵۵۰ هزار بشكه نفت خام و ۳۰۰ هزار بشكه ميعانات گازي با قيمت‌هايي بيش از ۵۰ دلار صادر كرده بود، البته نبايد فراموش كرد كه در ضوابط قانون بودجه سال ۱۳۹۵، دولت يازدهم براي امسال قيمت هر بشكه نفت خام در بودجه را ۴۰ دلار و حجم صادرات روزانه را 2 ميليون و ۲۵۰ هزار بشكه نفت در روز تعيين كرده بود. از اين رو با توجه به افزايش حجم صادرات نفت و ميعانات گازي و عرضه نفت با قيمت‌هاي بالاي ۴۰ دلار به ازاي هر بشكه، در بخش بودجه نفتي به نظر نمي‌رسد دولت در سال ۹۵ با خطر كسري روبه‌رو باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار