کد خبر: 815624
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین خبر داد
معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات برداشت زیتون از باغات این استان آغاز شده است.

مجید حدادیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار جوان آنلاین در قزوین اظهار داشت: عملیات برداشت زیتون از باغات قزوین استان آغاز شده است.

وی افزود: سطح زیر کشت باغات زیتون 8 هزار و 850 هکتار بوده که از این میزان 6 هزار هکتار سطح بارور و 2 هزار و 850 هکتار غیربارور است.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پیش‌بینی کرد در سال جاری 14 هزار تن محصول زیتون از باغات این استان برداشت شود.

حدادیان با بیان اینکه عمده باغات زیتون در منطقه طارم سفلی متمرکز است، بیان کرد: در سال جاری با توجه به اینکه از لحاظ سال‌آوری، سال نیاور است و وضعیت باردهی در باغات سنتی خیلی پایین بوده ولی در بخشی از باغات زیتون که در آن مدیریت صحیح باغ از لحاظ برنامه تغذیه مناسب، هرس اصولی، مدیریت کف باغ، مبارزه با آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز و همچنین اجرای سیستم آبیاری نوین به خوبی انجام شده است دارای عملکرد بالایی بوده که می‌تواند در سطح کشور به عنوان نمونه معرفی شود.

این مسؤول یادآور شد: میزان پیش‌بینی تولید در سال جاری 14 هزار تن است که بالغ بر 60 درصد آن بصورت برداشت کنسروی(سبز) و مابقی از آبان ماه به صورت برداشت روغنی برای استحصال روغن است.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ارقام موجود در منطقه با اولویت رقم زرد که دو منظوره بوده که می‌توان به (کنسروی روغنی) و همچنین ارقام؛ ماری، شنگه و همچنین ارقام خارجی؛ مانزانیلا، کنسروالیا و آربکین و کرونایکی اشاره کرد.

حدادیان به اقدامات انجام شده در زمینه برنامه‌های اصلاحی باغات زیتون اشاره کرد و گفت: عملیات هرس بازجوانسازی درختان مسن به تعداد 7 هزار و 500 اصله، هرس باردهی و کاهش تراکم شاخه 250 هکتار، عملیات پیوند برای تغییر ارقام نامناسب به تعداد 15 هزار اصله و عملیات مدیریت کف باغ 500 هکتار از مهم‌ترین برنامه‌های انجام شده در باغات زیتون است.

وی مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 2 هزار و 510 هکتار در کانون‌های آلوده به روش طعمه‌پاشی لکه‌ای با مصرف 4 هزار و 840 لیتر پروتئین هیدولیزات و 450 لیز سم از محل اعتبارات دولتی و همچنین توزیع 131 هزار و 200 کارت زد به صورت یارانه‌ای به زیتونکاران منطقه طارم سفلی را از دیگر اقدامات در باغات زیتون برشمرد.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تأکید کرد: تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان و باغداران، همچنین چاپ بنر، پوستر آموزشی و نصب آن در روستاهای زیتون‌خیز نیز نقش مهمی در کنترل آفت مگس زیتون در باغات منطقه داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر