کد خبر: 815522
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
«بايکوت»! اين سرانجام گفته‌هاي مداخله‌جويانه زيگمار گابريل، معاون صدراعظم آلمان و وزير اقتصاد اين کشور است...
جعفر تکبيري
رئيس مجلس و وزير خارجه گابريل  را  «راه »ندادند«بايکوت»! اين سرانجام گفته‌هاي مداخله‌جويانه زيگمار گابريل، معاون صدراعظم آلمان و وزير اقتصاد اين کشور است؛ وزيري که روز دوشنبه براي ملاقات با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده بود تا از طريق اين سفر بتواند روابط تجاري کشور خود را با ايران پسابرجام بهبود ببخشد، اما بيان چندين پيش‌شرط مداخله‌جويانه از زبان وي در يک مصاحبه، باعث خشم مقامات کشورمان شد و زمينه لغو ديدارهاي مهم گابريل در تهران را فراهم آورد. پيش‌شرط‌هايي که در گفت‌وگو با اشپيگل آنلاين بيان و در آن از ايران خواسته شده بود براي بهبود رابطه با آلمان و اتحاديه اروپا، ديدگاهش را در خصوص جنگ سوريه تغيير دهد و همچنين کوشيده بود، جمهوري اسلامي را وادار به پذيرش «حق بقا و دوام اسرائيل» کند. ‌

گابريل در خصوص موضوعات حقوق بشري نيز صحبت‌هاي داشته و از شرکت‌هاي تجاري کشورش خواسته بود «هنگام سرمايه‌گذاري در ايران مسئله حقوق بشر در اين کشور را مدنظر قرار دهند!‌» اين موضوع با واکنش تند مقامات کشورمان همراه شد و پس از آنکه روزنامه جوان در گزارشي با عنوان «اين رفيق صهيونيست‌ها را به ايران راه ندهيد» اقدام به شفاف‌سازي در اين حوزه کرد، آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني، رئيس قوه قضائيه در جلسه مسئولان عالي قضايي به اظهارات اين وزير آلماني انتقاد کرد و گفت: «اگر جاي دولت بودم اجازه نمي‌دادم وزير اقتصاد آلمان وارد کشور شود.»
   
بايکوت گابريل
حال طرح اين موضوعات از سوي زيگمار گابريل، براي وي دردسرساز شده و دو ديدار مهم اين وزير آلماني با علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي و محمدجواد ظريف لغو شده است. بر اين اساس يک مقام آگاه در وزارت امور خارجه بدون آنکه اشاره‌اي به دليل لغو ملاقات ظريف با زيگمار گابريل کند، تنها به بيان خبر عدم انجام اين ديدار بسنده کرد. همچنين ملاقات علي لاريجاني، رئيس مجلس و وزير اقتصاد آلمان که قرار بود به عنوان آخرين ملاقات رسمي گابريل در ايران باشد نيز با اعلام دفتر رئيس مجلس لغو شد تا او چند ساعت زودتر خاک ايران را به سمت آلمان ترک کند. ‌در عین حال سخنگوي وزير اقتصاد آلمان، از لغو اين ديدارهاي مهم شگفت‌زده شده بود و گفت که ايراني‌ها دلايل لغو اين ديدارها را اعلام نکرده‌اند. گرچه به نظر مي‌رسد که خود ژرمن‌ها بهتر از هر فرد ديگر علت لغو دو ديدار مهم وزير اقتصاد گستاخ خود را مي‌دانند، چراکه رسانه‌هاي آلماني خيلي زود به بازتاب دلايل لغو اين سفر پرداختند.
   
واکنش رسانه‌هاي آلماني
بر اين اساس، لحظاتي پس از انتشار خبر لغو دو ديدار مهم زيگمار گابريل در تهران، رسانه‌هاي آلماني واکنش‌هاي تندي به اين موضوع نشان دادند. بر اين اساس، نشريه «بيلد»‌ آلمان در گزارشي با اشاره به اينکه رئيس مجلس ايران زيگمار گابريل را به حضور نپذيرفته، اين را يک جنجال و رسوايي در سفر وزير اقتصاد آلمان به ايران ارزيابي کرده و علت لغو اين ديدار را انتقادهاي باز وزير اقتصاد آلمان به سياست ايران در قبال اسرائيل و سوريه دانست. نشريه بيلد آلمان همچنين به تيتر رسانه‌هاي کشورمان همزمان با سفر گابريل به ايران اشاره کرده که نوشته بودند: «دوست صهيونيست‌ها را به کشور راه ندهيد.»
همچنين روزنامه تاگس اشپيگل آلمان هم در خبري نوشت که علي لاريجاني، به دليل انتقادهاي زيگمار گابريل، معاون صدراعظم آلمان به شرايط حقوق بشر در ايران در سفرش به تهران ديدار با وي را رد کرد. روزنامه استاندارد آلمان نيز با بازتاب خبر لغو ديدارهاي مهم وزير اقتصاد اين کشور در ايران، لغو يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي کاري گابريل در سفرش به تهران را بازتاب داده بود.
   
آلمان، شکست‌خورده برجام
تمامي اين اتفاقات در حالي رخ داده که آلمان به واسطه روابط نزديکش با رژيم صهيونيستي، پس از امضاي برجام کمترين سود را از توسعه روابط اقتصادي خود با ايران برده است. کشوري که روزي بزرگ‌ترين شريک تجاري ايران در اروپا بود و حالا تحت فشار صهيونيست‌ها، صدراعظمش حاضر به دعوت از رئيس‌جمهور براي سفر به اين کشور نمي‌شود و مهم‌ترين چهره اقتصادي‌اش نيز در حمايت از صهيونيست‌ها آينده روابط تجاري ژرمن‌ها را در هاله‌اي از ابهام فرو برده است. موضوعي که مي‌تواند درس عبرتي براي ساير کشورها در مديريت روابط خود با جمهوري اسلامي ايران باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
کاش بدانیم " بایکوت گابریل در عدم دیدار با اقای علی لاریجانی به حساب خودشان بگذاریم"یا به حساب احترام ایشان به برادرشان رئیس محترم قوه قضائی"که در خواست شان از دولت"
راه ندادن گابریل به سفر به ایران بوده
ست.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
0
اینکار ...سیاهبازی است ومی خواهند ملت را فریب دهند همینها طوری رفتار کرده اند که گابریل آن حرفها را می زند اگر اینها عرضه داشتند وغیرت نباید اجازه می داند که یک صهیونیصت برای ایران تعیین تکلیف کند وبعد هم زیر پایش فرش قرمز پهن کنند وبه ایران بیایدئ واقعا کجا رفتند امیر کبیرها ، امام کجاست ؟ ملت با این خواص بی خواص چه کنند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار