کد خبر: 815511
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
نوبخت: در یک ستاد ویژه تصمیم‌گیری می‌کنیم
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي پس از اظهارنظر شتابزده روزهاي گذشته‌اش درباره تراريخته، ديروز سخنان قبلي‌اش را پس گرفت و گفت: موضع رسمي دولت قرار است در قالب ستاد اعلام شود.
به گزارش تسنيم، چندي است موضوع غذاهاي دستكاري شده ژنتيكي (تراريخته‌ها) به يكي از نگراني‌هاي مهم جامعه تبديل شده است. چندي پيش علماي عظام قم در اين مورد اعلام نظر كردند. ايشان ضمن هشدار درباره ريشه صهيونيستي اين محصولات، بر بررسي دقيق سلامت اين محصولات پيش از رهاسازي تأكيد كردند. دراين خصوص محمد باقر نوبخت درنشست خبري خود با خبرنگاران با عقب نشيني از مواضع قبلي گفت: در دولت درباره تراريخته ستادي تشكيل شده و نظرات مختلف را جمع كرده است و موضع رسمي دولت در قالب ستاد اعلام مي‌شود.
سخنگوي دولت درباره تراريخته گفت: در اين باره ديدگاه‌هاي علمي وجود دارد، البته مراجع معظم در مقاطع مختلف اظهارنظر كرده‌اند. ما بحث علمي را به مباحث فقهي و شرعي نكشانيم و نظر مراجع براي ما بسيار مهم است. در اين باره اختلاف نظر وجود دارد.

در دولت ستادي تشكيل شده و نظرات مختلف را جمع كرده و موضع رسمي دولت در قالب ستاد اعلام مي‌شود. هم‌اكنون هم از تراريخته استفاده مي‌شود و هر حرفي مي‌تواند بر بازار عرضه و تقاضا تأثير بگذارد. ما نظرات مراجع را قابل احترام مي‌دانيم. وي در تشريح نحوه تصويب برنامه ششم توسعه در مجلس، گفت: اين برنامه از سال 93 نگارش شد، از همه ظرفيت‌ها استفاده و يك لايحه كاملي را مبني بر 29 موضوع فرابخشي و 14 موضوع ديگر به عنوان چالش مطرح كرديم. وي افزود: كميسيون تلفيق 27 رأي مثبت به كليات برنامه ششم داد و وارد جزئيات شد، همه حرف و حديث‌ها با عزم نمايندگان مجلس به پايان رسيد. وي درباره خارج كردن خودروهاي فرسوده تصريح كرد: مصمم بوديم 90 هزار تاكسي فرسوده را از ناوگان خارج كنيم كه براساس آخرين گزارش دريافتي بيش از 56 هزار و 626 صاحب خودروي فرسوده ثبت‌نام كردند و تا الان 21 هزار و 818 تاكسي يا خودروي جديد تحويل داده شده است.

سخنگوي دولت درباره افزايش قيمت ارز در بازار خاطرنشان كرد: فضا مناسب است و براي تك نرخي كردن ارز همكاران من در حال تهيه بودجه 96 هستند، ضمن آنكه آن را در وقت مقرر به مجلس تقديم خواهيم كرد. وي با اشاره به اينكه افزايش نرخ ارز بايد تعديل شود و لزومي ندارد افزايش قيمت ارز رخ دهد، گفت: ساز و كاري تعيين خواهيم كرد كه ارز قيمت معقول‌تري بگيرد.
   
هر کس تخلف کرده باید مجازات شود
نوبخت درباره فيش‌هاي حقوقي نجومي خاطرنشان كرد: از دستگاه‌هاي نظارتي مي‌خواهيم هر كسي در هر جايگاهي تخلفي كرده و دريافتي‌اش خلاف قانون بوده تعقيب كند و ما نيز در اين زمينه تابع قانون هستيم.

سخنگوي دولت در بخش ديگري از نشست‌خبري خود گفت: مقدمات شكايت درباره بازگرداندن 2 ميليارد دلار در شوراي عالي امنيت و وزارت اقتصاد فراهم شده و در اين زمينه كوتاه نخواهيم آمد.
وي درباره بحث‌هاي حاشيه‌اي عليه دولت گفت: برخي مسائل حاشيه‌اي عليه دولت تا انتخابات 96 ادامه خواهد داشت، البته بعضي اظهارنظرها را دلسوزانه مي‌دانيم. وي در ادامه گفت: هيچ كس نمي‌تواند اختيارات قانوني براي اجراي كنسرت را لغو كند. درباره بحث قم هم موضع دولت مشخص است. ما براي روابط خوبمان با بيوت آيات عظام و ارتباط با علماي بزرگوار، اعتبار و اهميت زيادي قائليم و براي نظرات حضرات احترام ويژه‌اي را در عمل نشان داده‌ايم، منتها مديران ما بايد بسيار آگاهانه و هوشمندانه وارد اين عرصه شوند. عرصه بسيار پرموج و متلاطمي است. نبايد كاري كنيم كه رقبا از فرصت‌ها استفاده كنند. بايد معقول عمل كنيم. هم بايد از كنسرت‌ها و هنرمندان اصيل و عزيز حمايت كنيم و هم به نظرات ارزشمند علما توجه كنيم.
وي درباره حذف كارت سوخت نيز اظهار داشت:‌موضوع حذف كارت سوخت بنزين مربوط به اصلاحيه قانون بودجه سال ٩٥ كل كشور است.

سخنگوي دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره برخي اظهارنظرها مبني بر پرداخت 100 هزار تومان يارانه ماهانه گفت: اگر اعداد و منابع را مطالعه كنيم مي‌توانيم بگوييم آيا امكان افزايش يارانه نقدي مقدور است يا نه. قانونگذار افزايش قيمت‌ها را براي تأمين پرداخت نقدي يارانه‌ها مصوب كرده است، هر قدر از افزايش قيمت‌ها در اين بخش حاصل شود، 50 درصد به صورت نقدي به مردم برگردانده مي‌شود. در عمل، كل پولي كه از افزايش قيمت‌ها حاصل مي‌شود را بين مردم پخش مي‌كنيم و حتي سالانه حدود 12 هزار ميليارد تومان از خزانه دولت طبق قانون بودجه برمي داريم و براي پرداخت نقدي يارانه به مردم مي‌دهيم.

نوبخت در ادامه با بيان اينكه سوخت گران شد و درآمد آن با افزايش 70‌هزار ميليارد تومان به مردم بازگشت، گفت: هر چه قرار است به افزايش يارانه تعلق گيرد بايد از گران شدن سوخت فراهم شود. اصلاً چرا بگوييم 100‌هزار تومان يارانه مي‌دهيم؟ 200 يا 500 هزار تومان يارانه بدهيم، ولي بايد از كجا تأمين شود؟ قيمت بنزين را بايد 5 يا 10 هزار تومان افزايش دهيم تا بتوانيم رقم پرداخت نقدي را افزايش دهيم. راه ديگر برداشت بيشتر از خزانه است. از ابتداي سال تاكنون 7‌‌هزار ميليارد تومان از خزانه برداشته‌ايم و به صورت يارانه بين مردم تقسيم كرده‌ايم. اگر خزانه پولي دارد، بيايند بردارند و به مردم يارانه بدهند!

سخنگوي دولت با اشاره به اينكه افزايش نرخ ارز هم راه ديگري براي تأمين يارانه نقدي است، گفت: مي‌شود قيمت ارز را تا 12هزار‌و‌500 تومان افزايش داد تا پول تأمين كنيم و به مردم يارانه بدهيم ولي تبعات اين كار چيست؟ كسي كه مي‌گويد بايد 100‌هزار تومان يارانه داد، بگويد از كدام راه مي‌خواهد پيش برود؟ اين سخنان، منطق اقتصادي و اجتماعي ندارد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار