کد خبر: 815510
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
اولين كارت زرد مجلس دهم به وزير جهاد كشاورزي رسید
روایت قاضي‌پور از ماجرای دختر دانشجویی که در دفتر وزیر 12‌‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد...
بهناز قاسمی
وكلاي ملت از پاسخ وزير جهاد كشاورزي به سؤال دو نماينده مجلس درباره علت عدم كنترل قيمت شكر قانع نشده و به محمود حجتي كارت زرد دادند.
نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس در جريان طرح سؤال خود از محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي درباره علت عدم كنترل قيمت شكر و تعطيلي اكثريت كارخانجات قند‌ريزي گفت: عدم كنترل قيمت شكر علاوه بر افزايش قيمت در بازار باعث تعطيلي كارخانجات و بيكار شدن كارگران شده است. وي با اشاره به اينكه دولت با سياست‌هاي اشتباه كه به سود رانت‌خواران است باعث بيكاري تعداد زيادي كارگر شده است، خاطرنشان كرد: كارخانجات شكلات‌سازي كه چند هزار نفر در آن اشتغال دارند كارگران را به مرخصي اجباري مي‌فرستند. قاضي‌پور خطاب به وزير جهاد كشاورزي گفت: چرا همزمان با توليد شكر در كارخانجات اجازه واردات شكر مي‌دهيد و توليد ملي را فلج مي‌كنيد. وي ادامه داد: كدام زالو صفتان و رانت خواران هنگام تعطيلي كارخانجات قند شكرهاي وارداتي خود را فروختند؛ اين ماشين‌هاي 5-4 ميلياردي در سطح شهر متعلق به همين رانت‌خواران است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از ارائه آمارهاي غلط از موجودي و قيمت شكر به مسئولان گفت: چرا مجوز انحصاري واردات شكر به دو نفر داده شده است؟ چرا اسم طرف‌هاي قرارداد ذكر نشده است؟
وي با ذكر اين نكته كه رئيس دفتر يكي از معاونان وزير 21 ميليون تومان حقوق مي‌گيرد، گفت: يك دختر دانشجو در وزارتخانه 12ميليون حقوق مي‌گيرد. چرا فرزندان خود و فرزندان رفقاي خود را وارد وزارتخانه كرده‌ايد؟اين نماينده مجلس گفت: در اين قضيه شكر چند صد ميليون تومان پول ميان چند نفر تقسيم شده است. وي در بخش دوم توضيحات خود درباره سؤالش از وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه وزير كشاورزي موجب شد قيمت شكر در طول 10 روز از 2‌هزار و‌200 تومان به 3‌هزار‌و‌800 تومان برسد خطاب به او اظهار داشت: سر ملت كلاه نگذاريد!
  
لاهوتي: سالانه 2 برابر ظرفيت مورد نياز برنج وارد كشور مي‌شود
همچنين مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود به ارائه توضيحاتي درباره سؤالش از وزير جهاد كشاورزي پرداخت و اظهار داشت: آقاي حجتي شما سالانه دو برابر ظرفيت مورد نياز كشور برنج وارد مي‌كنيد و اين غير از برنج‌هايي است كه به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود.
وي افزود: سرانه مصرف برنج در كشور 2 ميليون و 800 هزار تن است كه از اين مقدار 2 ميليون و 400 هزار تن در داخل كشور توليد مي‌شود.
 
نماينده لنگرود در مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: واردات 400 هزار تن برنج به داخل كشور براي برخي افراد صاحب‌منافع باز گذاشته شده كه اين افراد يك ميليون تن برنج وارد كشور مي‌كنند و اين غير از برنج‌هايي است كه به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود.
وي تأكيد كرد: مگر سازمان استاندارد برنج‌هاي خارجي و از جمله برنج‌هاي اروگوئه را آلوده اعلام نكرد؟ اما شما چرا در صدا و سيما از مرغوبيت اين برنج‌ها و قيمت پايين آن سخن گفتيد؟!
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: سرمنشأ واردات پرتقال به صورت قاچاق، دفتر شما بود آقاي وزير. شما چه‌كار كرديد؟ آقاي وزير شما نسبت به مسائل كشاورزي كشور بي‌تفاوت هستيد.
 
در ادامه محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اين سؤالات عنوان کرد: درباره ميزان واردات شكر در كشور بايد بگويم براساس آمار‌ها ميزان توليد در سال 92 يك ميليون و 100 هزار تن و واردات نيز يك ميليون و 580 هزار تن بوده است كه ميزان مصرف در‌‌ همان سال به 2ميليون‌و‌200 هزار تن رسيد از طرف ديگر در سال 93 ميزان توليد شكر حدود يك‌ميليون‌و 335 هزار تن شد.
وي همچنين يادآور شد كه از سال 93 وزارت جهاد كشاورزي بحث تنظيم تعرفه و مديريت واردات و افزايش توليد را در دستوركار خود قرار داد و در ‌‌نهايت براساس آمار‌ها ميزان توليد شكر در سال 94 به يك‌ميليون‌و‌535 هزار تن رسيد. حتماً اگر در كشور مشكل كمبود كارخانه قند رفع شود در دو يا سه سال آينده از واردات شكر بي‌نياز مي‌شويم. وزير جهاد كشاورزي همچنين خاطرنشان كرد: وزارت جهاد كشاورزي 600‌هزار تن شكر از خارج براي مصرف وارد مي‌كرد كه با توجه به ذخيره‌هايي كه در ايام عيد داشتيم و ميزان نيشكر در خوزستان اين ميزان بايد در خرداد و تيرماه صورت مي‌گرفت اما به علت ضعف مديريتي در اين وزارتخانه اين موضوع به مرداد و شهريور موكول شد كه موجب شد بازار متلاطم شود.

وي گفت: در آن زمان بنا بود به خاطر هزينه‌هاي بالاي توليد قيمت شكر از سوي كارخانه‌ها مقداري گران شود كه اين هم در زمان هماهنگي دستگاه‌ها با تأخير صورت گرفت، اين مسئله موجب شد كساني كه شكر عمده داشتند صبر كنند تا قيمت‌ها افزايش يابد، البته در شرايط كنوني مشكل كاملاً رفع شده و شكر در بازار به صورت مناسب عرضه شده است. همچنين شركت بازرگاني دولتي از آن تاريخ به بعد شكر را به صورت تصفيه شده نگهداري مي‌كند تا در زمان كمبود به سرعت عرضه شود.

حجتي با بيان اينكه طي سه سال اخير شكر توسط كارخانجات عرضه مي‌شود، گفت: همواره آنها بايد 200 تومان زير قيمت اين محصول را به فروش برسانند به طوري كه براساس مصوبه سازمان حمايت اگر يك كيلو شكر هزار و 700  تومان تمام مي‌شود كارخانه بايد آن را هزار و 500 تومان به فروش برساند، البته وزارت جهاد مكلف است آن را از محل اعتباري تأمين كند.
وزير جهاد كشاورزي برهمين اساس يادآور شد: ما اجازه واردات شكر رابه هيچ كس جز وارد‌كنندگان نداده‌ايم. آنها كساني هستند كه سال‌هاست محصولات خود را زير قيمت تمام شده فروخته‌اند و امروز براساس آمار‌ها، دولت بيش از 300 ميليارد تومان به كارخانجات و توليدكنندگان بدهكار است. از طرفي هم نظارت بر توزيع به صورت جزء و پس از عرضه عمده محصول بر عهده سازمان حمايت، سازمان بازرسي و سازمان تعزيرات است.

نمايندگان در ادامه از پاسخ محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي به سؤال نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قانع نشدند.
بر اين اساس از ميان 239 نماينده حاضر در مجلس 143 نماينده به سؤال رأي موافق، 59 نماينده رأي مخالف و هشت نماينده رأي ممتنع دادند، لذا مجلس از پاسخ حجتي قانع نشد و به وي كارت زرد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار