کد خبر: 815484
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
«‌مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است كه آقايان وزرا بايد همان گونه كه در جلسه رأي اعتماد خود بر فاصله‌گذاري با آن تأكيد كردند، همچنان بر آن پايبند باشند.»
كبري فرشچي
«‌مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است كه آقايان وزرا بايد همان گونه كه در جلسه رأي اعتماد خود بر فاصله‌گذاري با آن تأكيد كردند، همچنان بر آن پايبند باشند.» اين يكي از جملات تأكيدي رهبر انقلاب درباره اصلي‌ترين خط قرمز نظام يعني نزديكي به سران فتنه است، با وجود اين جريان نفوذ در اصلي‌ترين پايگاه يعني دانشگاه‌هاي كشور وارد شده و شاهد تبليغات مستقيم براي سران فتنه هستيم. نمونه‌اش آيين استقبال از دانشجويان جديد‌الورود دانشگاه علم و صنعت در روز بازگشايي دانشگاه‌ها كه غرفه‌هاي انجمن اسلامي رشد و آرمان با نصب عكس‌هايي از سران فتنه و تزئين غرفه به رنگ سبز پذيراي دانشجويان جديد‌الورود بودند. نكته قابل‌تأمل در اين باره انفعال مسئولان دانشگاه در برابر چنين اقدامي است تا جايي كه مسئولان دانشگاه از جمله رئيس و معاونت فرهنگي در برابر اعتراض برخي دانشجويان به اين اقدام مدعي شدند كه دانشجويان وقعي به تذكر آنها ننهاده‌اند.

 هر‌چند از همان ابتداي خنثي شدن فتنه 88 تلاش سران فتنه و گروه‌هاي حامي آنها براي تبليغ و احياي مجدد خود آغاز شد. اما اخيراً و با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري سال آينده اين تلاش‌ها به شكلي چشمگير‌تر و بيشتر در محيط‌هاي علمي و دانشگاهي دنبال مي‌شود. اين موضوع به قدري جدي شده كه به عقيده تعداد زيادي از اساتيد و دانشجويان، سال گذشته را براي وزارت علوم مي‌توان سال «سياست‌زدگي» ناميد؛ وزارتخانه‌اي كه بيش از 11 ميليون نفر از توده‌هاي مختلف مردم با آن به صورت «مستقيم» سروكار دارند و هر سال نيز نزديك به 600 هزار نفر به خانواده بزرگ اين وزارتخانه اضافه مي‌شوند. هم اكنون مدت‌هاست پوسترهاي نمادين از برخي سران فتنه در دانشگاه‌ها توزيع مي‌شود و برخي تشكل‌هاي دانشجويي در فضايي سياست‌زده در نقش اپوزيسيون ظاهر شده و فضاي علمي دانشگاه را تحت تأثير قرار داده‌اند؛‌ امري كه شايد بتوان ريشه افت رشد علمي كشور طي سال‌هاي اخير را در آن جست‌وجو كرد. امسال اما جريان نفوذ در خلال استقبال از ورودي‌هاي جديد برنامه ويژه‌اي را تدارك ديده بود تا ضمن احياي جريان مرده و شكست‌خورده فتنه از ميان دانشجويان تازه‌وارد يارگيري كند.
 
سياسي‌ترين دستگاه دولت يازدهم
سياسي جلوه دادن ماجراي دانشجويان بورسيه، ادامه «خط» ستاره‌دار بودن دانشجويان در دولت قبل، كمك به ايجاد تشكل‌هاي دولت‌ساخته و ارائه سرويس به نشست‌هاي غيرقانوني جريان‌هايي كه از خارج از دانشگاه و با اهداف سياسي تغذيه مي‌شوند، حضور و سخنراني افرادي به اصطلاح علمي در دانشگاه‌ها، حاشيه‌هاي حذف قيد اعتقاد به ولايت فقيه در آيين‌نامه نشريات دانشجويي و مصاديقي از اين دست از يك سو و كاهش شتاب رشد علمي كشور از سوي ديگر باعث شد وزارت علوم رتبه سياسي‌ترين و پرحاشيه‌ترين وزارتخانه دولت يازدهم را از آن خود كند. در كنار اين، به عقيده كارشناسان اين روزها، مشكلات معيشتي مردم، بيكاري و ماجراي حقوق‌هاي نجومي، دولت روحاني را در فضاي اتهام «ناكارآمدي» قرار داده است، و به راه افتادن تجمعات صنفي سراسري در دانشگاه‌ها مي‌تواند «بار مضاعفي» بر دوش دولت اعمال كند. اينجا است كه مديران آموزش عالي با تغيير «زمين بازي» از مسائل صنفي- آموزشي به سياسي سعي در پوشش اين ناكارآمدي دارند.

اين در حالي است كه مقام معظم رهبري در ديدار‌هاي متعددي كه با دانشجويان، اساتيد و دانشگاهيان داشتند هميشه بر رفع آفت‌هايي كه فضاي علم و دانش را در دانشگاه‌ها تهديد كرده است، تأكيد داشتند.

يكي از اين آفت‌هاي مورد توجه مقام معظم رهبري، سياست‌زدگي و سياست بازي است. ايشان هميشه دانشجويان و دانشگاهيان را به دوري از چنين فضايي و رفتن به سمت فضاي سياست‌گري تشويق كرده‌اند و محيط دانشگاه‌ها را محيط فهم، تحليل و آگاهي سياسي دانستند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار اساتيد دانشگاه‌ها در۱۳ تير سال گذشته فرمودند:‌«بنده معتقدم محيط دانشگاه، محيط فهم سياسي، تحليل سياسي، دانش سياسي، آگاهي سياسي است؛ اين را من مانع نيستم؛ نه، [بلكه مي‌گويم‌] سياست‌بازي نشود، سياسي‌كاري نشود، حاشيه‌سازي نشود. اين حاشيه‌سازي‌ها به كار اصلي كه عبارت است از كار علم و پيشرفت علم با همه ‌خصوصياتي كه اين مسئله دارد، لطمه مي‌زند.»
مصداق اين سياسي‌كاري‌ها را مي‌شود در فعاليت‌هاي جريان شبه‌دانشجويي مشاهد كرد.
 
استقبال سبز با رنگ و بوي فتنه
جريان دانشجويي «قانوني» و «شبه دانشجويي» به عنوان دو جريان فعال در دانشگاه‌ها در سياسي كردن فضاي دانشگاه نقش متفاوتي را ايفا كردند.
جريان «قانوني» كشور كه عموماً ذيل پنج اتحاديه دانشجويي تعريف مي‌شود، در سال گذشته تحصيلي مطالبات خود را از مواضع سياسي محض به مطالبات اجتماعي و صنفي «تخصصي» تغيير داد. مسئله ريزگردها، سنوات تحصيلي، دانشجوي پولي، شركت در اردوهاي جهادي و... از جمله نتيجه اين نوع نگاه است. اما در سويي ديگر جريان «شبه دانشجويي» كه جريان دگرانديش يا «دولت ساخته» نيز خطاب مي‌شود، با چهره اجتماعي و صنفي اما با تحركات مغرضانه سياسي به نفع جريانات «خاص» فعاليت مي‌كند.

در حال حاضر خرده‌جريان‌هاي دگرانديش در سطح دانشگاه‌ها اعم از قوميت‌گرا، چپ‌گرا، ليبرال و فمنيسم با تبيين استراتژي «دشمن دشمن ما دوست ماست» و دشمن انگاشتن نظام اسلامي، در برخي دانشگاه‌ها فعاليت‌هايي را با بي‌تدبيري‌هاي مسئولان فعلي وزارت علوم و دانشگاه‌ها صورت داده تا جريان راديكال خارج از محيط دانشگاه با سوء‌استفاده از پتانسيل دانشگاه‌ها بهترين مجال و «تنها راه» براي امتيازگيري سياسي از نظام را دنبال كند. اين جريان‌ها ظاهراً اختلافات ريشه‌اي و عميق خود را فراموش كرده‌اند. همين مسئله هم نشان‌دهنده اتصال آنها به يك مديريت واحد مي‌باشد. اين جريان در حالي كه طي تعطيلات تابستان با ژست حمايت از مطالبات دانشجويان در ماجراي تجمعات دانشجويان در اعتراض به قوانين سنوات همراهي كرد در سال تحصيلي جديد در برنامه‌هاي خود در استقبال از «جديدالورودها» نتوانست اهداف سياسي خود را پنهان كند و دانسته يا نادانسته وابستگي‌اش را به جريان سياسي خاص نشان داد.

اين تشكل‌ها مدت‌هاست به دنبال «احياي» خود هستند و به اين منظور به طور كاملاً «هماهنگ شده»، اقدام به آرايش غرفه‌هاي خود با نمادهاي سبز و تصاوير مسببين فتنه 88 كردند و با قرار دادن هشتگ #بهار_سبز_دانشگاه در شبكه‌هاي اجتماعي سعي در همراه كردن دانشجويان جديدالورود داشتند، هر‌چند شواهد از عدم استقبال دانشجويان ورودي امسال از اين سياسي‌كاري‌ها حكايت دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
0
رئیس دانشگاه بایدعزل شود.
غروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
0
باید راس الفتنه اغزل ودرگوشه ای منزوی گرددا(اقای خاطره)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار