کد خبر: 814623
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران بر محرمانه بودن اطلاعات مردم در سرشماری نفوس و مسکن تأکید کرد.
خبرگزاری دانشجو: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه 10 مهر) با رئیس و معاونین مرکز آمار ایران دیدار و گفت وگو کرد.
 
 لاریجانی در این دیدار گفت: تردیدی نیست که برنامه‌ریزی اصولی در کشور بدون داشتن آماری مطمئن امکانپذیر نیست و مردم باید بدانند اگر بخواهند برای اشتغال و حل مشکل بیکاری برنامه‌ریزی شود یا اختصاص اعتبارات نیازمند اطلاعاتی درست و دقیق است.
 
وی ادامه داد: اگر آمار و ارقام دقیق باشد، سرمایه‌گذاری‌ها نیز با دقت بیشتری صورت می‌گیرد به عنوان مثال در حوزه مسکن و بیکاری و همچنین بهداشت و درمان نیازمند اطلاعات و آمار دقیق هستیم تا نحوه سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به درستی تعیین شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در حوزه حمل و نقل و کششهای جامعه به راه‌ها احتیاج به سرمایه‌گذاری است و باید تنگناها در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرد که این مهم جز با همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه مرکز آمار از یک ورزیدگی خوب برای اخذ آمار برخوردار است، افزود: اگر همکاری مردم در این زمینه وجود داشته باشد بدون شک کشور به برنامه‌های درست و دقیق مسلح خواهد شد؛ با توجه به مشکلات پیچیده امروز اعم از رکود، اشتغال و بهداشت و درمان نیاز است تلاش جدی صورت گیرد که این مهم جز با داشتن یک آمار روشن و منبسط به سرانجام نخواهد رسید.
 
لاریجانی با یادآوری طرح آمایش سرزمین تصریح کرد: برای داشتن طرح آمایش سرزمین مدون نیازمند آماری دقیق هستیم چراکه در غیر این صورت ممکن است به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی پیش رویم که شاید نیازی به انجام آن وجود نداشته باشد.
 
رئیس قوه مقننه  با تأکید بر محرمانه بودن آمارهای ارائه شده از سوی مردم گفت: در این میان اطمینان مردم امر مهمی است و بدون شک این آمار محرمانه بوده و از آن در جایی استفاده نخواهد شد و در بحث مالیاتها نیز به گزارش مرکز آمار استناد خواهد شد.
 
 لاریجانی تأکید کرد: هیچ دستگاهی نمی‌تواند از مرکز آمار اطلاعات فردی بگیرد و مردم نیز باید به مرکز آمار اطمینان کنند چراکه این اطمینان نیز به عملکرد دستگاه آماری کمک خواهد کرد؛ همچنین قانون نیز مرکز آمار را از ارائه اطلاعات به بخش‌های مختلف منع کرده است.
 
وی با تأکید بر اینکه مرکز آمار نیز باید اطمینان محرمانه بودن اطلاعات افراد را به مردم بدهد، افزود: البته گاهی در برنامه‌های تبلیغاتی در دورانی برداشتهایی از مرکز آمار ارائه می‌شد که دقیق نبود و البته این مهم مربوط به بدنه مرکز آمار نبود بلکه گاهی برخی‌ها می‌خواستند از آن استفاده‌های سیاسی کنند که این خود نقصی در کار ایجاد کرد اما امروز مرکز آمار کاملاً به دنبال اجرای کامل فرمایشات مقام معظم رهبری است و آن را مبنای کار خود قرار داده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعالیت مرکز آمار ملی است و جنبه سیاسی ندارد، تصریح کرد: فعالیت مرکز آمار پایه توسعه ملی است و مسیری که مرکز آمار دنبال می‌کند، برایم روشن است که این مرکز از یک سلامت کار برخوردار است.
 
 لاریجانی با بیان اینکه صدا و سیما باید تلاش کند تا عزمی ملی برای ثبت‌نام در این سرشماری ایجاد شود، تأکید کرد: صدا وسیما همانند زمانی که در انتخابات میدان‌داری می‌کند تا مردم حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند، باید در این زمینه نیز ورود کند زیرا ارزش این سرشماری از انتخابات کمتر نبوده و حتی بیشتر است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اطلاعات می‌توان برنامه‌ریزی‌ها را پایه‌ریزی کرد و حتی از آمارهای گذشته نیز برای تعیین راهبردها بهره جست لذا سرشماری‌ها اثری ماندگار است و مردم باید مشارکت جدی در آن داشته باشند.
 
همچنین رئیس مرکز آمار ایران در این دیدار به ارائه آخرین اخبار پیرامون سرشماری عمومی نفوس و مسکن پرداخت.
 
امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار افزود: سرشماری‌ها در کل دنیا سه مرحله سنتی، دوران گذار و مدرن را به خود اختصاص داده که امروزه در ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در مرحله دوران گذار قرار دارد که بر اساس آن از 3 تا 24 مهرماه این سرشماری در حال انجام است و از 25 مهر تا 25 آبان نیز افرادی که موفق نشدند در مرحله اول در سامانه اطلاع‌رسانی ثبت‌نام کنند مأموران آمارگیر به منازل آنها مراجعه کرده و به جمع‌آوری آمار می پردازند.
 
وی ادامه داد: سرشماری که مبنای مرکز آمار است سرشماری ثبتی – مبنا است که امیدواریم سرشماری بعدی را به این گونه‌ پیش بریم.
 
رئیس مرکز آمار ایران تأکید کرد: طبق پیش‌بینی 35 درصد از مردم ایران جامعه هدف ما است که با توجه به ضریب نفوذ 45 درصدی اینترنت در کشور این هدف، بسیار بالاست اما به هر حال باید به این هدف با همت مردم دست پیدا کنیم.
 
پارسا افزود:  بر اساس آمار هفته اول این سرشماری، 715 هزار خانوار به صورت اینترنتی ثبت‌نام انجام داده‌اند که شامل 2 میلیون و 383 هزار نفر می‌شود؛ این هدف حدود 24 درصد از هدف 35 درصدی ما را پوشش می‌دهد که نسبت به هدف درنظر گرفته شده عقب هستیم اما نسبت به نرم جهانی این آمار مطلوب است.
 
وی گفت: برای هر استان نیز هدف مشخصی در نظر گرفته‌ایم که بر اساس آخرین اطلاعات به ترتیب استان‌های بوشهر، سمنان، خراسان جنوبی، کردستان و آذربایجان شرقی بیشترین توفیق را در این ثبت‌نام داشتند و استان‌های همدان، گلستان، قزوین، لرستان، خوزستان و البرز استان‌هایی هستند که مشارکت نسبی کمتری داشتند؛ در این بین استان تهران نیز در اواسط جدول قرار دارد.
 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه وزارتخانه‌ها نیز همکاری خوبی با طرح سرشماری نفوس و مسکن داشتند و تا 3 ماه دیگر نیز نتایج این سرشماری را اعلام خواهیم کرد، گفت: این طرح  به وسیله 40 هزار نفر نیرو که 25 هزار نفر آن آمارگیر هستند، انجام می‌شود.
 
پارسا با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دستکاری در آمارها گناهی کبیره است، گفت:مقام معظم رهبری بر این نکته نیز تأکید داشتند که مردم حتما در این سرشماری‌ها شرکت کنند و اطلاعات دقیق دهند و به زودی این اطلاعات ارائه گردد.
 
وی با یادآوری تشتت آماری و اختلاف آماری افزود: یکی دیگر از مشکلات مرکز آمار است که در هر کجای کشور آمارهای مختلفی به گوش می‌رسد که این موضوع مشکلاتی را در کشور و برنامه‌ریزی‌ها به وجود خواهد آورد، اگر حرف کارشناسی مشخصی داریم باید آن را در شورای عالی آمار و در قالب پژوهشکده آمار این موضوع حل و فصل شود نه اینکه مرجع دیگری خود اقدام به بیان اعداد و ارقام شود.
 
رئیس مرکز آمار ایران افزود: نمایندگان نیز باید در حوزه‌های انتخابیه خود مردم را تشویق به ثبت‌نام در سامانه اطلاع‌رسانی نفوس و مسکن کنند.
 
پارسا با بیان اینکه بدون شک باید نظام آماری و بودجه آن تغییر یابد، یادآور شد: اگر می پذیرید محلی را به عنوان مرکز و مرجع راهبری و نظارت و ارزیابی تعیین کنید باید این مرکز دارای ابزار لازم را داشته باشد و لذا باید کل برنامه‌های کشور در مرکز آمار بررسی شود و در قالب شورای عالی آمار تأیید گردد و در نهایت در قانون دیده شود تا کمکی به بودجه نظام آماری کشور شود.
 
وی با بیان اینکه بودجه مرکز آمار بسیار کم است، گفت: 10 میلیارد تومان برای اعتبار طرح‌های آماری مرکز آمار در نظر گرفته شده اما این سرشماری به طور مشخص دارای 135 میلیارد اعتبار است.
 
رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: در احکام دائمی برنامه توسعه کشور به برخی موضوعات مرکز آمار اشاره شده که در این احکام آمده برنامه ملی آمار همزمان با برنامه ششم عملیاتی شود لذا از لحاظ احکام قانونی مشکلی وجود ندارد تنها یک الی دو مورد اصلاح قانونی نیاز است.
 
پارسا یادآور شد: بدون شک پاسخ دادن صحیح به سوالات مرکز آمار تکلیف قانونی است اما برای برخورد با عدم پاسخگویی درست در قانون به راهکاری اشاره‌ای نشده است در حالی که در کشورهای دیگر اگر پاسخگویی صحیح صورت نگیرد جریمه‌های مخصوص در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه بر اساس قانون اطلاعات مرکز آمار محرمانه است، تأکید کرد: اطلاعاتی که اشخاص به مرکز آمار می دهند محرمانه است تا جایی که حتی قانونگذار تأکید کرده که با دستور قضایی نیز ارائه این اطلاعات امکان‌پذیر نیست و لذا نمی‌توان آن را در اختیار مرجع قضایی قرار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار