کد خبر: 814600
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
سعد حریری و میشل عون در اقدامی که تحلیلگران آن را گامی مهم در تعیین رئیس‌جمهور آینده لبنان توصیف می‌کنند، در فضایی بسیار مثبت با یکدیگر دیدار کردند.
به نقل از روزنامه لبنانی البناء، سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان روز گذشته در چارچوب رایزنی‌های دوره‌ای خود با میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان دیدار کرد. این دیدار با حضور نادر الحریری رئیس دفتر حریری و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی لبنان برگزار شد.

روزنامه البناء به نقل از منابع شرکت‌کننده در این دیدار تأکید کرد که نشست مذکور دوساعت و نیم به طول انجامیده و فضای این نشست بسیار مثبت بوده است. حاضران در این نشست بر ضرورت تکرار این جلسه بعد از تکمیل تماس‌ها و انجام برخی دیدارهای خارجی تأکید کردند. منابع مذکور همچنین اعلام کردند که تأیید کاندیداتوری میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان بعد از پایان رایزنی‌های وی خواهد برد.

حریری قبل از این دیدار نیز با سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنان دیدار کرده بود. اخیراً اختلافات عمیقی در جریان 14 مارس بین حریری و جعجع ایجاد شد که باعث شد در نهایت جعجع از ریاست جمهوری عون حمایت کند. جعجع بعد از این دیدار گفت که انتخاب رئیس‌جمهور لبنان وارد مرحله تازه‌ای شده است و من نسبت به این موضوع خوش‌بین هستم. نتایج این روند قبل از برگزاری نشست آینده انتخاب رئیس‌جمهور مشخص خواهد شد ، اما منظور از به تعویق انداختن نشست مذکور برای مدت طولانی ایجاد فضا برای انجام مذاکرات و رسیدن به پایان خوش آن است.

حریری تا پیش از این از نامزدی « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده که از هم پیمانان حزب الله است، حمایت می کرد ، اما در دیدار اخیر با وی در این باره صحبتی نکرد و حتی در بیانیه پایانی نشست فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان که با حضور فواد سنیوره تشکیل شد نیز از حمایت از نامزدی سلیمان فرنجیه حرفی به میان نیامد.

بعد از عدم برگزاری چهل و پنجمین جلسه پارلمان لبنان در روز چهارشنبه گذشته نبیه بری رئیس مجلس لبنان جلسه بعدی پارلمان برای تعیین رئیس جمهوری را 31 اکتبر (دهم آبان) اعلام کرد. کارشناسان معتقدند تا برگزاری جلسه بعدی پارلمان فرصت مناسبی فراهم می شود تا رایزنی های داخلی و چه بسا خارجی تکمیل شده و زمینه انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری به طور کامل فراهم شود.

از 25 ماه مه 2014 تا کنون یعنی بیش از دو سال است که از رفتن «میشل سلیمان» رئیس جمهور سابق از کاخ ریاست جمهوری(بعبدا) می گذرد اما هنوز درهای این کاخ بسته مانده و جلسات پارلمان یکی پس از دیگری بی نتیجه مانده و به موعد بعدی موکول می شود.

در سال 1988 هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، پست ریاست جمهوری تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان داده و «رینیه معوض» به عنوان رییس جمهوری جدید انتخاب شد، خالی ماند بنابراین این نخستین بار نیست که لبنان بدون رئیس جمهور باقی مانده است. نمونه دیگر در سال 2007 رخ داد به این معنی که تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، لبنان هشت ماه بدون رئیس جمهور بود.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار