کد خبر: 814484
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
پايگاه خبري-تحليلي ميدل ايست روز دوشنبه گذشته به نقل از يك مقام امريكايي اعلام كرد كه...
نعیم رحمانی
پايگاه خبري-تحليلي ميدل ايست روز دوشنبه گذشته به نقل از يك مقام امريكايي اعلام كرد كه واشنگتن آمادگي دارد در صوت به نتيجه نرسيدن مذاكرات با روسيه در پرونده سوريه، محموله‌هاي دوش‌پرتاب‌ ضد هواپيما را با هدف وحدت بخشيدن به متحدان غربي و عربي خود به كشورهاي متحد در منطقه بفرستد تا از طريق آنها به دست گروه‌هاي ميانه‌روي مخالف نظام سوريه برسد.

علاوه بر اين، جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا، روسيه را با بي‌سابقه‌ترين لحن تهديد كرد و گفت: «افراط‌گرايان از خلأ به وجود آمده در سوريه براي گسترش عمليات خود و از جمله حمله به منافع روسيه وحتي شهرهاي روسيه استفاده مي‌كنند. سربازان روسي با تابوت به ميهن خود باز خواهند گشت و روسيه منابع و ذخاير و حتي احتمالاً هواپيما‌هاي خود از دست خواهد داد» و تاكيد كرد كه اگر جنگ ادامه يابد، روسيه متحمل تلفات زيادي شده و هواپيماهاي روسي سرنگون خواهند شد. اين دو خبر گمانه‌زني‌ها بر سر تقويت گسترده تسليحاتي گروه‌هاي تروريستي از سوي امريكا را تأييد مي‌كند كه اين روزها بر سر زبان‌ها افتاده اما باز جاي اين مسئله باقي است كه آيا واشنگتن حاضر است در شرايط موجود وضعيت را وخيم‌تر كند؟

شكي نيست كه اصل اين موضوع به شكست توافق روسيه و امريكا در مورد آتش‌بسي مربوط مي‌شود كه از 12 سپتامبر شروع شد اما نتوانست بيشتر از يك هفته ادامه پيدا كند. هر چند كه هواپيماهاي سوري و روسي در آن روزها و طبق توافق حملات هوايي نداشتند و ارتش سوريه هم ترتيبات مندرج در توافق را رعايت مي‌كرد اما امريكا به تعهد خود مبني بر فشار بر گروه‌هاي مخالف براي اعلام جدايي از گروه‌هاي تروريستي و به خصوص جبهه فتح الشام، جبهه النصره سابق، عمل نكرد. جداي از اينكه جنگنده‌هاي امريكايي با حمله به مواضع ارتش سوريه در ديرالزور، در عمل پا روي توافق گذاشتند. حملات با شكست توافق و آتش‌بس حاصل از آن شدت گرفت و ارتش سوريه و متحدانش بعد از يك رشته حملات هوايي در بخش شرقي حلب پيشروي كرده‌اند و تسلط كامل بر محله حندرات، تمامي مسيرهاي تداركاتي گروه‌هاي تروريستي در ورودي‌هاي شمالي و شرقي حلب به كنترل ارتش سوريه و متحدانش در آمده است. اين وضعيت به معناي نابودي گروه‌هاي تروريستي در شرق حلب است كه جبهه غربي-عربي حامي اين گرو‌ه‌ها نمي‌توانند تنها شاهد اين وضعيت باشند تحرك اين جبهه در روزهاي اخير شاهد اين مدعا است. اين جبهه در گام نخست طرح منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه را پيش كشيد كه با مخالفت صريح روسيه و ايران روبه‌رو شد و نتوانست در اين مورد كاري از پيش ببرد. بعد از آن، استفاده ابزاري از سازمان ملل و حتي شخص دبير كل اين سازمان را در دستور كار قرار داد و امريكا به همراه فرانسه و بريتانيا نشست اضطراري شوراي امنيت را در همين جهت به راه انداخت. لفاظي سياسي اين سه كشور عليه روسيه حتي به استفاده از عبارت جنايت جنگي كشيده شد اما روسيه در آن نشست كوتاه نيامد و اين سه كشور نتوانستند با لفاظي و تهديد كاري از پيش ببرند. جان كري، وزير خارجه امريكا، بعد از اين بود كه حرف از قطع كامل رابطه با روسيه در پرونده سوريه در صورت ادامه حملات هوايي زد كه اين هم كارساز نشده و با پاسخ‌هاي طرف روسي معلوم شده كه اين تهديد هم تأثيري بر ادامه حملات عليه گروه‌هاي تروريستي نداشته است.
حالا بحث از فرستادن تسليحات ضد هوايي و دوش‌پرتاب‌ها به گرو‌ه‌هاي تروريستي‌زده مي‌شود و كربي هم از نابودي هواپيماهاي روسي مي‌زند. الگوي مورد نظر اين طرح همان چيزي است كه در زمان حضور نظامي شوروي سابق در افغانستان اتفاق افتاد و امريكا با فرستادن موشك‌هاي دوش‌پرتاب استينگر به مجاهدين افغاني، به برتري هوايي شوروي در افغانستان ضربه زد.

حالا برخي در واشنگتن آن الگو را مطرح كرده و مي‌خواهند مشابه آن را در سوريه اجراكنند. هر قدر كه بازآفريني اين الگو در سوريه و جنگ حلب كارآيي داشته باشد باز مسائل و مشكلاتي در انجام اين كار وجود دارد كه واشنگتن نمي‌تواند آن را ناديده بگيرد. از آنجايي كه حتي واشنگتن هم واقف است كه گروه‌هاي تروريستي وابسته به القاعده در حلب حضور دارند، رساندن موشك‌هاي دوش‌پرتاب به آنها تنها هواپيماهاي روسي يا سوري هدف نمي‌گيرد بلكه خطري است كه مي‌تواند امنيت پروازي اروپا و حتي امريكا را تهديد بكند. تا حالا هم معلوم شده كه تسليحات فرستاده شده به سوريه چه راحت به دست همين گروه‌هاي تروريستي افتاده تا اينكه در دست گروه‌هاي به اصطلاح ميانه‌رو بماند. در واقع، واشنگتن نمي‌تواند امنيت پروازي در داخل امريكا يا ديگر متحدان غربي خود را در برابر كمك به گروه‌هاي تروريستي در شرق حلب به خطر بيندازد و به همين جهت است كه بايد گفت گزينه فرستادن اين تسليحات به سوريه بيشتر در حكم نمايش چنگ و دندان به روسيه است تا اينكه در عمل اتفاق خاصي بيفتد و اين موضوع هم در مجموع جنگ سياسي است كه امريكا بعد از شكست توافق آتش‌بس عليه روسيه به راه انداخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار