کد خبر: 814480
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
گزارش خبري–تحليلي«جوان» درباره «گزينه‌هاي جديد» امريكا در سوريه
پس از اظهارات جان‌كري كه گفته بود ديگر نمي‌توان مذاكرات با روسيه را پيش برد و وقت گزينه‌هاي جايگزين در سوريه است...
پس از اظهارات جان‌كري كه گفته بود ديگر نمي‌توان مذاكرات با روسيه را پيش برد و وقت گزينه‌هاي جايگزين در سوريه است، سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرد باراك اوباما از تمامي آژانس‌هاي امنيتي اين كشور خواسته است همه گزينه‌ها در مورد سوريه را بررسي كنند. به نظر مي‌رسد تشديد شكاف بين سني- شيعه، تلاش براي جداسازي ايران و روسيه و تهديد روس‌ها به اقدامات تروريستي از جمله برنامه‌هاي واشنگتن براي بحران سوريه است. در همين راستا، همزمان با اينكه رئيس سيا مي‌گويد روسيه دشمن اصلي امريكاست، يك روزنامه امريكايي با ارائه سناريوي ايران‌ستيزانه عملاً فتواي مقابله با ايران را براي اعراب صادر كرد.

به گزارش «جوان»، تنش روزافزون امريكا و روسيه درباره سوريه و نبود هرگونه تلاش ديپلماتيك براي كاهش شدت آن و شكست همه پيشنهادهاي رسيدن به آتش‌بس، همه عواملي است كه احتمال برخورد نظامي ميان روسيه و امريكا را افزايش داده است. پس از آنكه تلاش‌هاي ديپلماتيك روسيه براي متقاعد كردن واشنگتن براي برقراري آتش‌بس در سوريه به شكست منجر شد، امريكا به دنبال راه‌هاي جايگزين در سوريه است.  باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا كه سه ماه ديگر كاخ سفيد را ترك خواهد كرد، در تلاش است راه‌هاي ديگري را براي بحران سوريه بيازمايد. به گزارش راشاتودي، آنتوني بلينكن، معاون وزير خارجه امريكا پنج‌شنبه شب گفت: «رئيس‌جمهور اوباما از سازمان‌ امنيت ملي امريكا خواسته است تا تمامي گزينه‌ها در مورد سوريه را بررسي كند.»  معاون وزير خارجه امريكا افزود: «ما در حال حاضر، به صورت گسترده در حال بررسي اين موضوع هستيم.»  بلينكن در ادامه گفت: «وقتي در روزهاي آينده اين گزينه‌ها بررسي شود، آن وقت مي‌توانيم برگرديم و در مورد آنها با جزئيات صحبت كنيم.»  بررسي راه‌هاي جايگزين براي بحران سوريه در حالي است كه جان كري، وزير خارجه امريكا روز چهارشنبه مسكو را به قطع همكاري‌ها در سوريه تهديد كرده و گفته بود: «ديگر نمي‌توان مذاكرات با روسيه را پيش برد و وقت گزينه‌هاي جايگزين است.»

واشنگتن در ماه‌هاي اخير بارها اجراي طرح‌هاي ديگر را براي پايان دادن به درگيري‌ها در سوريه مطرح كرده بود و حتي جان كري در ماه فوريه سال جاري مدعي شده بود كه اگر آتش‌بس در حلب نقض شود يكپارچه ماندن سوريه به شكل كنوني غيرممكن است.  دولت امريكا شهر حلب را خط قرمز مي‌داند و مي‌گويد كه اجازه نمي‌دهد ارتش سوريه آن را بازپس بگيرد و در نهايت معارضان مسلح را شكست دهد. مقامات امريكايي بارها نگراني خود را نسبت به محاصره تكفيري‌ها در حلب ابراز كرده‌اند. با آزادي حلب مسير كمك‌رساني به تروريست‌ها از مرز تركيه قطع مي‌شود و تكفيري‌ها در شرايط سختي قرار مي‌گيرند و از اين رو جبهه عربي- غربي به دنبال تقويت تكفيري‌ها است تا بتواند موازنه ميداني را به نفع خود تغيير دهد. در همين راستا، خبرگزاري رويترز چند روز پيش اعلام كرد كه واشنگتن خود را آماده مي‌كند تا به همپيمانانش در حاشيه خليج فارس و به طور مشخص عربستان سعودي و قطر براي تجهيز تروريست‌هاي سوري در حلب با سلاح‌هاي مدرن و پيشرفته از جمله موشك‌هاي ضد هوايي چراغ سبز بدهد. حتي تروريست‌ها روز چهارشنبه مدعي شدند كه كشورهاي عربي، آنها را به موشك‌هاي گراد مجهز كرده‌اند. مواضع اوباما در مورد راه‌حل بحران سوريه، اين گمانه را به ذهن متبادر مي‌كند كه اين كشور گام به گام در حال زمينه‌چيني براي اجراي طرح B در سوريه تحت پوشش متهم كردن دولت سوريه و هم‌پيمانانش به نقض آتش‌بس است.
  
تقويت حضور روسيه در سوريه
همزمان با بررسي راه‌هاي جايگزين امريكا، مسكو نيز حضور خود را در سوريه تقويت مي‌كند. به نوشته خبرگزاري اينترفكس، ديميتري پسكوف، سخنگوي ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز جمعه در سخناني گفت: «ولاديمير پوتين جدول زماني‌اي براي حضور در سوريه مشخص نكرده است.» وي گفت: «مهم‌ترين نتيجه حضور نظامي روسيه در يك سال گذشته در سوريه اين بوده كه اكنون نه داعش، نه القاعده و نه جبهه النصره كنترل دمشق را در اختيار ندارند.»  همچنين روزنامه «ايزوستيا» روسيه به نقل از يك منبع نظامي روسيه نوشت: مسكو در راستاي آمادگي براي افزايش عمليات‌هاي خود عليه گروه تروريستي داعش در سوريه، تعداد ديگري جنگنده سوخو 24 و سوخو 34 را به پايگاه نظامي حميميم سوريه كه جنگنده‌هاي روسي از آن براي حمله به مواضع داعش در سوريه استفاده مي‌كنند، اعزام كرد.  
  
تهديد روسيه و تكذيب آن
مقامات امريكايي كه همواره از روسيه به خاطر حمايت از دولت سوريه انتقاد كرده‌اند، در اظهاراتي مسكو را به حملات تروريستي تهديد كردند. جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا كه علناً روس‌ها را به حمله تروريستي به شهرهاي‌شان و كشته شدن سربازان‌شان در سوريه تهديد كرده بود، ديروز گفت: «خبرشان جعلي است، منظورم اين نبود.»  كربي پنج‌شنبه شب گفته بود كه در صورت اصرار روس‌ها به ادامه حمله به مواضع تروريست‌ها در حلب، روابط سوري واشنگتن و مسكو قطع مي‌شود و احتمال دارد تروريست‌ها به شهرهاي روسيه حمله كنند. سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه به اين اظهارنظر تهديدآميز واكنش نشان داد و گفت: «ما نمي‌توانيم اين جملات را چيزي جز حمايت محض دولت امريكا از تروريسم تلقي كنيم.» اما در ادامه ادبيات تهديد عليه روسيه جان برنان، مدير آژانس اطلاعات مركزي امريكا گفت كه روسيه دشمن اصلي امريكا است. با افزايش تنش‌هاي روسيه و غرب بر سر بحران سوريه و اوكراين، مقامات امريكايي در سال‌هاي اخير بارها از ادبيات دوران جنگ سرد استفاده كرده و روسيه را به سياست‌هاي تهاجمي تهديد كرده‌اند.
  
فتواي مقابله با ايران از واشنگتن
در شرايطي كه لفاظي‌هاي مقامات امريكايي عليه روسيه افزايش يافته است، رسانه‌هاي اين كشور هم سياست مقابله با ايران را در پيش گرفته‌اند. روزنامه وال‌استريت‌ژورنال مدعي شد در حالي كه شكست داعش در عراق و سوريه باعث برقراري مسير ارتباطي تهران-بيروت براي محور مقاومت مي‌شود، كشورهاي عربي بايد تلاش كنند براي شكستن هلال شيعي ايران، شورش جديدي به‌پا كنند. در ابتداي اين يادداشت با اشاره به نگراني كشورهاي عربي از قدرت گرفتن ايران در منطقه و استفاده از داعش براي مقابله با جمهوري اسلامي آمده است: «ديوار آتشيني كه اين گروه افراطي ايجاد كرده مانعي ميان همبستگي منطقه‌اي ايران و متحدانش يعني سوريه و لبنان است.» وال‌استريت‌ژورنال در راستاي سياست‌هاي تفرقه‌افكنانه غرب ميان پيروان اهل سنت و شيعيان نوشت: «با شكست‌هاي روزافزون داعش و از دست دادن هرچه بيشتر مناطق متصرفه، ايران به ايجاد دالان ارتباطي ميان تهران و بيروت نزديك‌تر مي‌شود و اين امر براي كشورهاي عرب تهديد خطرناكي است.» رسانه‌هاي امريكايي در همسويي با اعراب تلاش مي‌كنند آنها را به حضور قدرتمندتر در سوريه ترغيب كنند تا با تقويت تروريست‌ها محور مقاومت را تضعيف كرده و امنيت رژيم صهيونيستي را بيش از پيش تضمين كنند.
  
شكاف‌سازي ميان تهران-مسكو
در شرايطي كه مواضع ايران و روسيه در بحران سوريه يكي است و دو طرف از دولت دمشق حمايت مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد كشورهاي غربي درصدد ايجاد شكاف بين اين دو متحد هستند و تلاش مقامات غربي براي مذاكره جداگانه با ايران در همين راستا انجام مي‌شود. به گزارش روزنامه اشپيگل آلمان، سيگمار گابريل، وزير اقتصاد آلمان قصد دارد در سفر آتي خود به تهران در خصوص نقش ايران در جنگ سوريه گفت‌وگو و مذاكره نمايد. گابريل افزود: «من همان كاري را در سفر به ايران انجام خواهم داد كه در سفر اخير خود به روسيه انجام دادم: بيان احساس خشم مردم آلمان نسبت به طرف‌هاي درگير متحد با دولت سوريه. ما نمي‌توانيم روابطي عادي با كشورهايي داشته باشيم كه در اين جنگ نقش دارند.» به نظر مي‌رسد، كشورهاي غربي سعي دارند با مذاكرات جداگانه اعتماد بين تهران و مسكو را از بين ببرند تا بتوانند برنامه‌هاي خود را در سوريه پيش ببرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
سیاستمداران المان "چرا؟ تصور دارید
که ایران علاقه زیاد بر برقراری ارتباط با
کشوری دارد"که تفکرات سیاسی مستقلی ندارد"و گفتارهای امریکا را
غرغره می کند. امریکا همانگونه که جنگ نیابتی عراق با ایران را طرح ریزی کرد"بدنبال یک جنگ نیابتی دیگر بوسیله
عربستان در ایران می باشد"اما عربستان بداند"در جنگ با ایران همانند صدام در گردابی فرو می رود"که عاقبت
همانست "که صدام داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار