کد خبر: 814360
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ماجرای شایعات یا حذف «شهید فهمیده» از کتب درسی را تشریح کرد.

محمود امانی طهرانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماجرای پیش آمده در خصوص «حذف محمد‌حسین فهمیده» از کتاب‌های درسی، اظهار داشت: به فضای خبری که از روز پنجشنبه هفته اول مهر در این خصوص آغاز شد مشکوک هستم.

وی افزود: وقتی چند خط از یک کتاب تغییر می‌کند و شاید خود معلمان هم هنوز این موضوع را ندیده‌اند و یک روز قبل از آن روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» متنی را منتشر می‌کند که چند جمله آن راجع به این موضوع است و فردای آن به فضای رسانه‌ای کشور می‌آید، قدری مشکوک است.

*تیترهای مربوط به «محمد‌حسین فهمیده» واقعیت ندارد

امانی با اشاره به تیترهایی که برخی رسانه‌ها در این خصوص زدند اشاره کرد و گفت: انعکاس این خبر در رسانه‌ها با تیترهایی هم‌چون «حذف شهید فهمیده از کتاب‌های درسی»، «حذف مطالب دفاع مقدس از کتب درسی»، «حذف روحیه استکبار ستیزی از کتب درسی» و «حذف شهید و شهادت از کتاب‌های درسی» مطرح شد که هیچ‌ کدام واقعیت ندارد.

وی با تأکید بر اینکه درس حذف نشده است، گفت: درس پانزدهم کتاب دینی پایه ششم دبستان همانی است که قبلاً با همین مأموریت بود ضمن اینکه این درس سال گذشته 6 صفحه با مجموع واژگان 500 کلمه بود در حالی که درس جدید 8 صفحه با واژگان 700 کلمه است.

وی افزود: بافت متنی این درس غنی‌تر شده است و آغاز درس توسعه تاریخی داده شده است و موضوع راهیان نور را با حادثه میدان 17 شهریور آغاز کرده که وقتی دانش‌آموزان می‌پرسند که مگر راهیان نور اینجاست، معلم می‌گوید به مناطق عملیاتی جنوب هم می‌رویم؛ در این کتاب درس فوق العاده جذاب شده است.

*«راهیان نور»، «دوکوهه» و «شلمچه» به کتاب درسی آمده است

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کتاب قبلی درس را از یادمان شهدای گمنام شلمچه شروع می‌کرد، اما در این درس جدید به دو کوهه رسیدیم که رزمندگان از دو کوهه که مقتل جبهه غرب و جنوب است،  خاطرات زیادی دارند.

وی با بیان اینکه اکنون وقتی دانش‌آموزان به راهیان نور اعزام می‌شوند، به دوکوهه هم می‌رسند، عنوان کرد: هنگامی که دانش‌آموزان به راهیان نور اعزام شوند اسم دوکوهه برای آنها آشنا خواهد بود؛ ضمن اینکه از دوکوهه به شلمچه می‌رسیم و متن کتاب هم غنی‌تر شده است.

*نام شهید فهمیده حذف نشده بلکه تقویت هم شده است/ ورود شهیده سهام خیام به کتب درسی

وی اضافه کرد: در این درس نام شهید فهمیده وجود دارد و بر خلاف اتهام‌هایی که زده می‌شود این درس باقی مانده بلکه تقویت هم شده است؛ درس قبلی پنج فعالیت سطوح پایین یادگیری داشت اما درس جدید 8 فعالیت سطح بالا دارد.

امانی با اشاره به اینکه نام شهید فهمیده نه به صورت سطحی بلکه کامل در کتب درسی وجود دارد، گفت: در کتاب قبلی فقط دو خط از شهید فهمیده وجود داشت که جمله حضرت امام خمینی (ره) که می‌گوید «رهبرمان آن طفل 13 ساله‌ای است که به خود نارنجک می‌بندد و به زیر تانک می‌رود» وجود داشت که بچه‌ها خیلی این موضوع را متوجه نمی‌شدند و معلم فقط به این شهید بزرگوار اشاره داشت.

وی افزود: اکنون با توجه به اینکه در کتاب فارسی سوم دبستان درسی چهار صفحه‌ای و مفصل با عنوان «فداکاران» وجود دارد، ضمن اینکه شهیده سهام خیام در این کتاب اضافه شده است و داستان محمد‌حسین فهمیده و جملات آن در این درس آمده است.

*حضرت قاسم (ع) و محمد‌حسین فهمیده در کتاب ششم

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در کتاب ششم داستان حضرت قاسم (ع) را اضافه کرده‌ایم تا موضوع شهادت طلبی و غیرت دینی را مطرح کنیم، اظهار کرد: دانش‌آموزان هنگامی که داستان شهید محمد‌حسین فهمیده را در کتاب سوم دبستان مطالعه می‌کنند وقتی به کتاب ششم می‌رسند و موضوع حضرت قاسم (ع) وجود دارد فعالیتی پیش بینی کرده‌ایم که «چه درس‌هایی از شهدا می‌گیرید؟» و «چه شباهت‌هایی بین محمد‌حسین فهمیده و حضرت قاسم (ع)  می‌بینید» گنجانده شده تا دانش‌آموزان نظرات خود را بنویسند.

وی اضافه کرد: «تکریم خانواده شهدا»، «مزار شهدا» و «بازدیدهای مقام معظم رهبری» در پایه ششم اضافه شده است، ضمن اینکه محمد‌حسین فهمیده هم حذف نشده است و عدم تکرار با حذف فرق می‌کند.

*دل‌بستگان انقلاب و خانواده شهدا از این خبرها آسیب دیدند

امانی با بیان اینکه با اتفاقاتی که رخ داد فقط خانواده شهدا و دل‌بستگان انقلاب آسیب دیدند، خاطرنشان کرد: در این بین آنهایی که فرزندانشان شهید شدند وقتی این خبر را می‌شنوند باور می‌کنند، زیرا در فضایی که از یک طرف فیش‌های حقوقی نجومی، مفاسد اقتصادی و از طرفی هم کالای قاچاق وجود دارد دلشان به سنگرهای آموزشی و معلمان مومن خوش بود که با این اتفاقات از دست می‌رود. وقتی این اتفاق رخ نداده است چیزی جز اذیت و آزار عاطفی آن افراد نیست.

وی ادامه داد: یک پژوهشگر مستقل به سازمان پژوهش آمد و پس از بررسی اعلام کرد که بیش از 300 صفحه در کتاب‌های درسی وجود دارد که ارزش‌های انقلاب را ترویج می‌دهد.

*ورود سرداران موشکی و سردار حاجی‌زاده به کتب درسی

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: سرداران موشکی همچون سردار حاجی‌زاده نیز در کتاب‌های درسی وارد شده است.

وی با بیان اینکه فقط عنوان درس در کتاب ششم از «رهبر کوچک» به «سرزمین‌های همیشه سبز» تغییر کرده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه جمله حضرت امام خمینی (ره) در این درس تکرار نشده بود لذا عنوان درس تغییر کرد؛ تیم مولف کتب درسی نه به این دولت و نه با دولت قبل ارتباط ندارند و سال‌ها است که کار خود را دنبال می‌کنند.

*امسال بخش مربوط به شهید فهمیده تدریس و سال آینده به کتب اضافه می‌شود

وی تأکید کرد: با تمام اتفاقات مقرر کردیم که وقتی معلمان به این درس رسیدند همین پاراگراف که در درس سال گذشته وجود داشت را برای دانش‌آموزان تدریس کنند که این موضوع را در قالب بخشنامه‌ای به مدارس ارسال می‌کنیم تا در سال آینده هم در کتاب درسی این موضوع را درست کنیم اما این یک قاعده نیست.

*دکتر حدادعادل گفت: «اطمینان داشتم اتفاق سویی نیفتاده است»

امانی به تماسی که «غلامعلی حداد عادل» در خصوص این موضوع با وی داشته اشاره و گفت: آقای حداد عادل گفتند، «اطمینان داشتم اتفاق سویی نیفتاده و تماس گرفتم که در این خصوص مطلع شوم و روز به روز به حضور شما در سازمان پژوهش واقف‌تر می‌شوم. چون ممکن است مصاحبه‌ای داشته باشم لذا در این خصوص خواستم که مطلع شوم».

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش هم تماسی داشتند و در این خصوص توضیحاتی دادم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار