کد خبر: 814352
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
در واقع سیستم شنوایی یکی از پیچیده ترین اعضای بدن است و به محض اینکه گوش های ما آسیب می بینند، شروع به ترمیم کردن خود میکنند. در ادامه با ما همراه باشید تا طی چند ترفند ساده، یاد بگیرید که چگونه از گوش خود مراقبت کنید.
در واقع سیستم شنوایی یکی از پیچیده ترین اعضای بدن است و به محض اینکه گوش های ما آسیب می بینند، شروع به ترمیم کردن خود میکنند. در ادامه با ما همراه باشید تا طی چند ترفند ساده، یاد بگیرید که چگونه از گوش خود مراقبت کنید.


1- از گوشگیر استفاده کنید

قرار گرفتن بیش از حد و طولانی در محل های پر سر و صدا باعث کاهش قدرت شنوایی افراد می شود.

بنابراین، استفاده از گوشگیر با توجه به فیلترهای تعبیه شده در آن، می تواند به کاهش صداهای مزاحم و حذف فرکانس های آسیب زننده تا حد زیادی کمک کند، اما در عین حال کیفیت صداهای مربوط به افرادی را که با آنها در حال گفتگو هستید، تغییر نمی دهد.


2- صدای موسیقی را کم کنید

اگر تمایل دارید تا از هدفون استفاده کنید، باید از قانون 60/60 تبعیت کنید، یعنی باید میزان صدا را روی 60 درصد تنظیم کرده و در روز فقط 60 دقیقه با هدفون گوش کنید.

در ضمن، هدفون هایی که درون حفره گوش قرار می گیرند بسیار خطرناک می باشند؛ بنابراین، آنهایی را به کار برید که بیرون و روی گوش می ایستند.
 
3- به گوش خود استراحت بدهید

اگر در مکان های پر سر و صدا مثل یک باشگاه ورزشی و یا کنسرت برای مدتی طولانی حضور دارید، سعی کنید در طول مدتی که در آنجا هستید چند باری حداقل 5 دقیقه بیرون آمده و به گوش های خود استراحت بدهید.

محققان معتقدند که به ازای هر دفعه ای که در معرض صدای بلند قرار می گیریم، به طور میانگین 16 ساعت نیاز است تا گوش ها به طور کامل ترمیم یابند.
 
4- دست از گوش پاک کن ها بردارید

بیشتر مردم برای پاک کردن موم داخل گوش از گوش پاکن استفاده می کنند که بسیار غلط است.

زیرا، نه تنها وجود یک مقدار موم در گوش ها عادی است، بلکه برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و حشرات لازم هم می باشد.

بنابراین، نباید آنها را کاملا تمیز کرد. در ضمن، استفاده از گوش پاک کن ممکن است به پرده گوش آسیب بزند.

در نتیجه، اگر فکر می کنید مقدار موم درون گوش هایتان زیاد از حد شده است، از یک حوله مرطوب برای پاک کردن مجرای گوش تان استفاده کنید.
 
5- گوش های خود را خشک نگهدارید

رطوبت زیاد باعث رشد باکتری ها و ورود آنها به گوش می شود. بنابراین، افرادی مثل شناگرها معمولا بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به عفونت های گوش هستند.

بدین ترتیب، همیشه بعد از شنا و یا دوش گرفتن، از یک حوله خشک و تمیز برای پاک کردن رطوبت درون گوش هایتان استفاده کرده و همچنین با تکان دادن سر به چپ و راست، آب موجود در آن ها را تخلیه نمایید.
 
6- تحرک بدنی داشته باشید

ورزش های هوازی مثل پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری برای گوش مفید هستند. زیرا، سرعت خون رسانی به اعضای بدن مثل گوش ها را افزایش می دهد.
 
7- بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید

داورهای ضد عفونت غیر استروئیدی از قبیل آسپرین، ایپوپروفن و یا ناپروکسین می توانند به شنوایی شما صدمه زده و از قدرت آن بکاهند.

بنابراین، حتما تحت نظارت  پزشک از آنها استفاده نمایید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار