کد خبر: 814248
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
با توجه به اعتراف دولتمردان به بدعهدهاي امريكا برخي از كارشناسان معتقدند
متأسفانه امروز که بدعهدی غرب و آمریکا در اجراي مفاد برجام بر همگان ثابت شده و مسئولان هم به آن اعتراف کرده‌اند، باز هم شاهد «ديپلماسي التماسي» دولتمردان در مواجهه با تخلفات و قانون شكني هاي بين المللي امريكا نسبت به كشورمان هستيم.
مصطفي شاه كرمي
دولت همچنان بر «ديپلماسي التماسي» اصرار داردبعد از گذشت 8 ماه از آغاز اجراي تعهدات برجام از سوي جمهوري اسلامي ؛ رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و ديگر مسئولان دولتی به بدعهدی آمریکا در رابطه با برجام و مشخصاً لغو تحريم ها اعتراف می‌کنند. بر اساس موافقت نامه برجام اگر كشورمان به هر دليلي نسبت به انجام تعهداتش كوتاهي يا قصوري و يا حتی کوچکترین تاخیری داشت، بر اساس مكانيزم پيش بيني شده اي تحت عنوان «مكانيزم ماشه» قطعاً بدون كمترين درنگي شاهد برگشت اتوماتیک تحریمها بودیم. متأسفانه به رغم اثبات بدعهدی غرب و آمریکا باز هم شاهد «ديپلماسي التماسي» دولتمردان هستيم.

يكي از مهمترين اظهارات در رابطه با اثبات بدعهدي امريكا اخيراً از سوي روحاني و ظريف صورت گرفته است. ظريف، عراقچي و حتي دكتر صالحي به عنوان مذاكره كنندگان ارشد كشورمان، در جريان بررسي برجام در كميسيون تخصصي مربوطه كه توسط تعدادي از نمايندگان مجلس شكل گرفت به شكل غير قابل باوري ضمن دفاع از تماميت بدون نقصان برجام، از «لغو» كليه تحريم هاي بحث شده آن هم به قول دكتر روحاني به صورت «بالمره»(يكباره) سخنراني مي كردند كه البته فيلم آنها در شبكه هاي اجتماعي قابل احصا و تحصيل است.

دكتر ظريف در جريان مصاحبه با فريد ذكريا ضمن انكار بخشي از وعده هاي دولت تدبير و اميد كه حتي آب خوردن مردم را نيز منوط به اجراي برجام و لغو تحريم ها مي دانست به صراحت درباره بدعهدي امريكا اشاره مي كند.

او در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور روحانی به نیویورک برای حضور در سازمان ملل، طی سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا مي گويد:‌

«برخی از کسانی که شما هم می‌شناسید و برخی از بانک‌های اروپایی مقدار بسیار زیادی جریمه شده‌اند. ارقام آن‌قدر بزرگ هستند که گفتن آن‌ها دشوار است...این نوعی از ترس و وحشت است که این قبیل جریمه‌ها برای بانک‌های اروپایی ایجاد کرده است. در نتیجه آن‌ها می‌خواهند بیایند و با ایران معاملات جدیدی را آغاز کنند...اوفک به آن افراد می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید ولی... و این ولی که آن‌ها می‌گویند بقدری طولانی است که... البته یک جمله می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید و در عوض در پنج صفحه اما و اگرهایی ذکر شده است و در نهایت این بانک‌ها می‌گویند ما مسیر امن‌تر را در پیش می‌گیریم و اصلا ایران را فراموش می‌کنیم و نتیجه همیشه همین بوده است.هیچ‌یک از بانک‌های اصلی اروپایی پس از گذشت هشت ماه از توافق هنوز هم نمی‌خواهد معامله‌ای با ایران داشته باشد.»

رسیدن به این نکته خود یک موفقیت است!

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در رابطه با اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در مورد بدعهدی آمریکایی‌ها در قبال اجرای برجام، اظهار مي دارد: هرچند دیر اما قبول این واقعیت که آمریکایی‌ها به توافقات خود بدعهد هستند و اهل خدعه و نیرنگ‌اند نکته مثبتی است.

وی مي افزايد: بعد از ماه‌ها دستگاه دیپلماسی ما پذیرفت که آمریکا قابل اعتماد نیست و نباید با خوش‌بینی وارد مذاکرات شد و باید دشمن را دشمن دید و نمی‌شود از او توقع دوستی داشت.

قائم‌مقام جمعیت رهپویان با بیان اینکه هرچند کند و دیر ولی رسیدن به این نکته خود یک موفقیت محسوب می‌شود، تصریح مي كند: امیدواریم دیپلماسی ما رویکرد خوشبینی به آمریکایی‌ها را کنار بگذارد و واقعیت دشمنی آنها را بپذیرد و مبتنی بر این حقیقت، آرایش دیپلماتیک بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه برجام معاهده‌ای بین‌المللی بود و برخی ضمانت‌های اجرایی نیز در آن تعبیه شده است، مي گويد: دستگاه دیپلماسی بایداین موضوع را در افکار بین‌المللی به عنوان مطالبه جدی هم مطرح و هم پیگیری کند. در این صورت می‌توان فشار لازم را بر آمریکا وارد کرد و حقوق نادیده شده ما در موضوع هسته‌ای و پرداخت یک طرفه‌ای که ما داشتیم را از طریق فشار روزافزون دیپلماتیک و با استفاده از دیپلماسی عمومی از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون کشید.

سروری با بیان اینکه بدعهد دانستن آمریکا توسط ظریف آغاز خوب و شرط لازم است ولی کافی نیست تاکید مي كند: باید دیپلماسی تدافعی به تهاجمی تبدیل شود ولی اکنون این توقع سخت است که مجموعه‌ای که با نگاه خوشبینانه به آمریکا نگاه می‌کرد، اکنون به یکباره به صورت رادیکال وارد کار شود.

قائم‌مقام جمعیت رهپویان در پایان با تاکید بر اینکه بدعهد دانستن آمریکا توسط دولت نقطه امیدبخشی است، اظهار مي دارد: اگر قرار است این نقطه تبدیل به خط شود باید اقدامات متعددی در عرصه دیپلماسی انجام داد و با موضعی کاملاً بدبینانه طرف مقابل را وادار به تغییر عملکرد و رفتار خود در قبال ایران کرد.


گلایه از آمریکا چه دردی از جامعه را درمان می‌کند؟

در همين زمينه حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نيز با اشاره به اعتراف ظریف به بدعهدی و بی اعتمادی آمریکا،‌ اظهار مي دارد:‌ تجربیات همواره در طول تاریخ چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن مبین این واقعیت است که آمریکا هیچگاه درقبال کشورهای دیگر و بالاخص کشورمان بر عهد خود وفادار نبوده و همواره بدعهدی کرده است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم در مرداد ماه سال جاری، برجام به عنوان یک تجربه عملی بی‌نتیجه بودن مذاکرات با آمریکایی‌ها را به اثبات رساند.

وی مي افزايد: موضوعاتی چون برجام، کارگروه اقدام مالی و امثالهم در راستای حذف استقلال و امنیت ملی، وابستگی،‌ تحریم و حذف گروه‌های مقاومت در منطقه است و نباید ساده لوحانه و سهل‌اندیشانه به این موضوعات نگریست؛‌ از مصادیق آن پس از برجام عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپائی از ترس آمریکا است. اگرچه وزیر امور خارجه دیرهنگام و پس از گذشت هشت ماه به بدعهدی و بی‌اعتمادی آمریکا اذعان کرد اما باید بار دیگر درس گرفت و برجام و موضوعات مرتبط و مشابه با دقت مورد بررسی، بازبینی و اتخاذ تصمیم مجدد در مراجع ذیربط و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه مي دهد: قبلا نیز اشاره شده است که سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت، بانک جهانی و موارد مشابه هیچگاه در راستای منافع کشورهای ستمدیده و مظلوم قدم برنداشته‌اند بلکه برعکس برای تامین منافع خود و تضییع حقوق این کشورها عمل کرده اند.

وی بر همین اساس اضافه مي كند: برجام هم یک توافق بین المللی است و باید طرفین به وظایف و تعهدات خود براساس مفاد آن عمل کنند در صورتی که اگر ایران به تعهدات عمل نکند و حتی تاخیر داشته باشد شاهد برگشت اتوماتیک وار تعهدات طبق برجام خواهیم بود اما برای بدعهدی طرف مقابل هیچ راهکاری اندیشیده نشده است. آیا با گلایه و درخواست و خواهش از آمریکا برای انجام تعهداتش راه به جایی می‌بریم و در کدام مفاد برجام راهکار موضوع آمده است؟ صرف گلایه و گفتن اینکه آمریکا قول داده به تعهدات خود عمل کند چه دردی از جامعه را درمان می‌کند؟ باید از وزارت خارجه و دولت پرسید آمریکا وقتی به تعهدات مکتوب خود عمل نکند چگونه می‌توان به قول شفاهی آنها امیدوار بود؟ آیا این ساده‌اندیشی محض نیست؟

موسوی لارگانی در ادامه خاطرنشان مي كند: این زنگ خطری برای تمامی مسئولان است و اذعان برخی مسئولان مبنی بر ادامه برجام با شماره های 2 و 3 و دیگر موارد خطایی محض و استراتژیک است. هرکجا که جمهوری اسلامی ایران و هم پیمانان منطقه‌ای‌ آن پیشرفتی به دست آوردند بلافاصله موضوع مذاکره در آن زمینه مطرح می‌شود. مذاکره در میدان عمل باید مشخص شود نه پای میز مذاکره با کشورهای استکباری که رویکرد خود را در برجام نشان دادند.

متأسفانه امروز که بدعهدی غرب و آمریکا در اجراي مفاد برجام بر همگان ثابت شده و مسئولان هم به آن اعتراف کرده‌اند، باز هم شاهد «ديپلماسي التماسي» دولتمردان در مواجهه با تخلفات و قانون شكني هاي بين المللي امريكا نسبت به كشورمان هستيم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
2
پای بند بودن به خطا انسان را منحط میکند.(امام خمینی). در ارزیابی اولیه توفیق مذاکرات اشتباه صورت پذیرفته (شایدمشاوران غلو کرده باشند) قابل قبول است .ولی در ارزیابی پایان مذاکرات که نتیجه مشخص است پایبندی به خطا قابل پذیرش نیست.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
4
چرا؟ دیپلماسی التماس هنوز در برجام وجود دارد"تا فرصتی باشد که کری با خوشحالی مرتبا رجز خوانی کند؟
متاسفانه دولت روحانی جای پای خودرا درجائی قرار داد و بی مهابا روی ان مانور زیاد داد"که متوجه سست بودن
زیر پای خود نبود"اشتباه کرد چرا؟ که
دشمنی امریکا با ایران را به عملکرد اشتباه دولت قبل نسبت داد"وبا اعتماد و نگاه خوش بینانه به مذاکره چشم دوخت "و دقت نکرد که دشمنی امریکا با ایران "ناشی ازاختلاف دو دیدگاه سیاسی حاکم بر دوکشور می باشد.
اما دولت عاقل بر هاونی نمی کوبد "که
داخل ان افکار استکباری امریکا قراردارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار