کد خبر: 814232
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
امروزه در تمام دنيا کارکردهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گردشگری موجب شده‌ تا دولت‌ها توجه ویژه‌ای در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به این صنعت داشته‌باشند.
محمدرضاهاديلو

در همين راستا و براساس مطالعات برنامه ملی توسعه گردشگری که در سال 1382 انجام شد، نیاز ایران به 562 هتل برآورد شده‌است. در برنامه‌های چهارم توسعه رشد میزان تخت‌ها 33 درصد بوده که در برنامه پنجم میزان آن به 2 درصد کاهش یافته‌است.

همچنين بر حسب بند 50 سیاست‌های کلی برنامه ششم هدف این است که ایرانگردان خارجی به 5 برابر وضعیت کنونی افزایش یابند، پس مي توان نتيجه گرفت كه ايران حداقل به 400 هتل 4 و 5 ستاره نیاز دارد. البته برخی از شرکت‌های خارجی اعلام کرده اند در صورتیکه توسعه گردشگران ایران برحسب سیاست‌های کلی اعلام شده، انجام شود، ایران به بیش از 770 هتل چهار و پنج ستاره نیازمند خواهد بود.

با اين اوصاف و در شرايطي كه چنديست از طرح «صد هتل- صد کسب‌و‌کار» صحبت به ميان آمده، اما بايد پرسيد آيا صنعت گردشگري ايران فقط لنگ هتل است و با سرمايه گذاري در اين راه تمام مشكلات اين حوزه حل مي شود؟ بي شك ساخت هتل یک راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری ایران به شمارمي ايد اما پايان كار نيست.

بهرحال به عقيده كارشناسان ، درد بزرگ صنعت گردشگري ايران، بي برنامگي و ناهماهنگي سازمانها و نهادها در اين زمينه است. بطوريكه روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان كرد در پي ازدواج بین گردشگری و فضای مجازی است.

محمود واعظی كه به سالن همايش هاي صدا و سيما رفته بود تا در مراسم بزرگداشت روزجهانی گردشگری شركت كندبر اساس گزارش ها ایران در سال ۱۴۰۴ به ۴۸۴ هزار تخت نیاز دارد. حال با اين فرض كه هر هتل ۱۰۰ اتاق داشته باشد، مي توان گفت کشور به ساخت چهار هزار و ۸۰۰ هتل در انواع مختلف و حدود ۴۸۰ هتل چهار و پنج ستاره نیاز دارد.

معلوم نيست بر اساس كدامين گزارش ها در حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مسعود سلطانی فر - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:"در سال‌های اخیر شاهد رونق گردشگری در ایران هستیم. رونق گردشگری بعد از برجام بهتر به چشم می‌آید و برجام می تواند گردشگری را در ابعاد مختلف توسعه دهد."

سپس با رونمایی از بسته آموزشی و طرح ICT روستاها ادامه داد:"در کمیته مشترک وزارت ارتباطات و سازمان میراث فرهنگی این موضوع را بررسی کردیم که چطور می‌توان یک ازدواج بین گردشگری و فضای مجازی ایجاد کرد."

از آشفته بازار گردشگري و صيد ماهي از اين آب گل آلود همين بس كه در حاليكه تك تك ايرانيان از وضعيت اسفبار اينترنت در كشور مي نالند، وزير ارتباطات از خدمات ويژه اينترنتي به گردشگران مي گويد، "بیش از 600 شهر مجهز به تلفن نسل 3 و بیش از 300 شهر مجهز به تلفن نسل 4 شده است. یعنی هر گردشگری در هر منطقه از کشور می‌تواند با ارتباط پرسرعت اینترنتی خود را به جهان متصل کند. اکنون 22 هزار روستا نیز دارای خط ارتباطی اینترنتی هستند و من معتقدم که اگر کشورهای دیگر تنها برخی از روستاهای ما را می داشتند، حتماً از این فرصت استفاده کرده و برای این روستاها گردشگر خارجی جذب می‌کردند!!!"

كوتاه سخن اينكه روز جهاني گردشگري هم در ايران گرامي داشته شد و مسئولان امر هركدام از شاهكارهاي عظيم شان در جهت توسعه اين صنعت در كشور گفتند و با خيال راحت رفتند تا سال بعد و روز جهاني گردشگري بعد و گزارش ها و امارهاي دلخوش كنك هاي بعدي...

اما يك حقيقت را نبايد فراموش كرد و ان هم اينكه در ميان وعده هاي پوشالي و امارهاي بي سروته داخلي، امروزه در تمام دنيا کارکردهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گردشگری موجب شده‌ تا دولت‌ها توجه ویژه‌ای در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به این صنعت داشته‌باشند. درآمدزایی، اشتغال آفرینی، فقرزدایی، عدالت گستری، حفظ محیط‌زیست و پایداری برای منابع مادی و معنوی جوامع از کارکردهای اصلی صنعت گردشگری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار