کد خبر: 814200
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
متخصصان سلامت می‌گویند: امکان تولید واکسنی برای مقابله با سرماخوردگی‌های معمولی وجود دارد.
تحقیق انجام شده روی موش‌ها و میمون‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد تزریق این واکسن، سیستم ایمنی بدن این حیوانات را در برابر بسیاری از نسخه‌های ویروس سرماخوردگی (راینو ویروس) تقویت می‌کند.

در این مطالعه دو نسخه از یک واکسن راینو ویروس تولید شد که یک نسخه آن روی موش‌ها و نسخه دیگر آن روی میمون‌ها مورد آزمایش قرار گرفت. با تزریق این واکسن آنتی بادی‌هایی در بدن حیوانات تولید شد که مختص تمامی نسخه‌های راینو ویروس موجود در واکسن بوده است.

آنتی بادی‌ها یکی از روش‌های واکنش سیستم ایمنی برای مقابله با عوامل خارجی از قبیل ویروس‌ها و باکتری‌هاست. آنتی بادی‌ها به عامل خارجی مشخصی مختص هستند و بدن آن را شناسایی می‌کنند. در صورتیکه فرد در معرض ویروسی قرار گیرد که سیستم ایمنی آمادگی مقابله با آن را دارد می‌تواند به سرعت آنتی بادی‌های مورد نیاز را تولید و از بروز بیماری‌ جلوگیری کند.

واکسن‌ها موجب می‌شوند بدن آنتی بادی‌های خاصی را تولید کند و بنابراین اگر فرد با ویروس یا باکتری مواجه شود که در مقابل آن واکسینه شده، سیستم ایمنی می‌تواند به سرعت این آنتی‌بادی‌ها را مجدد تامین کند. واکسن‌ها حاوی نسخه ضعیف شده یا از بین رفته ویروس یا باکتری هستند هر چند سرماخوردگی معمولی تنها از یک نوع ویروس ناشی نمی‌شود.

متخصصان برای مقابله با انواع راینوویروس‌ها 25 نسخه را به واکسن موش‌ها و 50 نسخه را به واکسن میمون‌ها اضافه کردند. همچنین به منظور مقایسه واکسن آنفلوآنزایی که سال جاری مورد استفاده قرار گرفت تنها حاوی چهار نسخه ویروسی بوده است. محققان مشاهده کردند موش‌ها 25 نوع آنتی بادی و میمون‌ها 50 نوع آنتی بادی تولید کردند.

سپس این آنتی بادی‌ها از نمونه خون حیوانات مجزا شده و در بررسی‌های آزمایشگاهی دیگر مورد آزمایش قرار گرفت. محققان دریافتند این آنتی‌بادی‌ها قادر بودند تا سلول‌های انسانی موجود در محیط آزمایشگاهی را از آلوده شدن حفظ کنند.

به گزارش لایوساینس، نتایج به دست‌ آمده حاکیست که امکان ساخت چنین واکسنی وجود دارد هر چند لازم است بررسی‌های بیشتری برای تولید واکسن سرماخوردگی معمولی موثر برای انسان انجام شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار