کد خبر: 814081
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
نشریه «فارین پالیسی» نوشته است که هرچند واشنگتن با حضور حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل مخالف است، اما این نیروها برای مشارکت در این عملیات آماده می‌شوند.
نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی در مورد چشم‌انداز عملیات آزادسازی شهر موصل عراق، نوشته است که هرچند واشنگتن مخالف حضور نیروهای مردمی عراق در این عملیات است، اما این نیروها خود را برای حمله به آخرین شهر بزرگ تحت تصرف داعش آماده می‌کنند.

«سالومه اندرسون» نویسنده این مطلب گزارش خود را از روستایی به نام «بشیر» واقع در شمال عراق آغاز کرده و نوشته است که این منطقه به تازگی در عملیات مشترک پیشمرگه‌های کرد و نیروهای مردمی موسوم به «حشد الشعبی» آزاد شده است.

به نوشته فارین پالیسی، این روستا در حال حاضر در کنترل کامل حشد الشعبی است و در سرتاسر آن می‌توان پوسترهایی منقش به عکس امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای را مشاهده کرد.

اندرسون با بیان اینکه با نزدیک شدن زمان آزادسازی موصل احتمال اختلاف واشنگتن و بغداد بر سر نقش حشد الشعبی بالا گرفته، نوشته است که آمریکا دیدگاه مثبتی نسبت به نیروهای مردمی عراق ندارد.

وی نوشته است: «در نتیجه، ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش، تمام تلاش خود را کرده تا شبه نظامیان شیعی از کمک‌های ائتلاف بهره‌مند نشوند. به عنوان نمونه، در نبرد بشیر ائتلاف از حشد الشعبی پشتیبانی هوایی نکرد و تنها مواضع پیشمرگه را پوشش داد.»

به نوشته فارین پالیسی، با این حال کنار زدن نیروهای مردمی برای واشنگتن کار دشواری است، چراکه بر اساس فرمان چند ماه قبل «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق حشد الشعبی اکنون به یکی از زیرمجموعه‌های نیروهای نظامی این کشور بدل شده‌ و از دولت بودجه رسمی دریافت می‌کند. علاوه بر این، «عملیات‌های موفق این نیروها علیه داعش در مناطقی چون بغداد، تکریت و بیجی کاملا روشن کرده که آن‌ها نیروهایی قدرتمند هستند.»

با این وجود، این پیروزی‌ها توسط نیروهایی به دست آمده که به نوشته این نشریه، واشنگتن نمی‌تواند با آن‌ها کار کند. به عنوان نمونه، ابومهدی المهندسی معاون حشد الشعبی و رهبر گروه «کتائب حزب‌الله» فردی است که از سوی آمریکا در فهرست تروریستی قرار گرفته و گروه متبوعش تحت حمایت ایران قرار دارد.

در ادامه این گزارش، «مایکل نایتس» عضو موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن و «ست مولتون» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، تأکید کرده‌اند که کاخ سفید باید تلاش کند که نقش حشد الشعبی تا حد امکان کاهش یابد.

فارین پالیسی نوشته است: «اما در عرصه میدانی در شمال عراق، نیروهای حشد الشعبی تصمیمی برای تبعیت از دیکته‌های سیاستمداران واشنگتن ندارند. عدم اطمینان بین طرفین دوجانبه است و با توجه به تاریخ طولانی دخالت ایالات متحده در عراق، تا حد زیادی طبیعی هم به نظر می‌رسد.»

"نیازی به آمریکا نداریم"

در کافه‌ای در نزدیکی «طوز خرماتو» که دو ساعتی با بغداد فاصله دارد، گروهی 15 نفره از نیروهای سازمان بدر برای ناهار دور هم جمع شده‌اند. بعد از صرف ناهار، بحث داغلی در مورد ایالات متحده درمی‌گیرد.

به نوشته فارین پالیس، یکی از آن‌ها می‌گوید: «ما نیازی به حمایت آمریکا نداریم. از همان اول هم حشد الشعبی هیچ وقت توسط آمریکا حمایت نشده است. حمایت مستقیم فقط از سوی بغداد و ایران بوده و مشاورین ایرانی اینجا هستند. اون‌ها (آمریکایی‌ها) در دو سالی که داعش در بشیر بود، امتحان پس داده‌اند و هیچ کاری نکردند. آن‌ها در هیچ‌یک از حملاتی که انجام شد شرکت نکردند، جز در حمله آخر، آن هم برای پوشش نیروهای پیشمرگه.»

نویسنده این گزارش سپس نیروهای حشدالشعبی را به رفتارهای فرقه‌ای متهم کرده است. با این حال، «عبدالحسین محمد» معاون سازمان بدر در منطقه بشیر این اتهام را رد کرده و می‌گوید: «اغلب مناطقی که ما از آن‌ها دفاع کردیم، مناطق سنی‌نشین بودند. بنابراین، ما بیش از آنکه شیعیان را حفظ کرده باشیم، از اهل سنت محافظت‌ کرده‌ایم. اگر فرقه‌ای بودیم، اصلا نمی‌رفتیم برای آن‌ها بجنگیم. ما نژادپرست نیستیم. ما کنار برادران و خواهران سنی خود ایستاده‌ایم.»

فارین پالیسی در ادامه نوشته است که هنوز در مورد زمان آغاز عملیات در موصل اختلاف نظر وجود دارد. یکی از نیروهای حشدالشعبی می‌گوید واشنگتن می‌خواهد پیش از انتخابات این عملیات انجام شود، اما در نهایت این دولت عراق است که تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهد داد.

بنا بر این گزارش، مقامات آمریکایی در تلاش هستند تا کنترل بیشتری بر عملیات داشته و نقش حشدالشعبی را کمرنگ کنند.

با این وجود، عبدالحسین محمد نظر دیگری دارد و می‌گوید: «ما قبلا هم در مناطقی که آمریکا مشارکت ما در آن‌ها را ممنوع کرده بود، شرکت کرده‌ایم و بعد از این هم شرکت خواهیم کرد. ما عراقی هستیم و در تمام نبردها شرکت خواهیم داشت.»

وی افزود: «آمریکایی‌ها باید بیایند و از حشد الشعبی تشکر کنند، چراکه اگر ما نبودیم، الان در این منطقه که زمانی داعش در آن قدرتمند بود، امنیتی وجود نداشت. خطری که در منطقه وجود دارد، روی کشورهای غربی هم اثر گذاشته است. ما نه فقط از عراق، بلکه از تمام جهان دفاع کردیم.»
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار