کد خبر: 814029
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
اعتراض‌ها به رونمايي از خودرو در تالار وحدت بالا گرفت
اداره امور فرهنگي با نگاه به درآمدزايي بدون استراتژي مشخص از جمله رويكردهايي است كه مدتي است دامنگير برخي مراكز و نهادهاي فرهنگي شده و به تدريج در حال توسعه است.
جواد محرمي
سخنان روز گذشته مرضيه برومند و انتقاد او از رونمايي خودرو در تالار وحدت، تازه‌ترين واكنش به گرايش‌هاي منفعت‌جويانه برخي مديران فرهنگي است.
مرضيه برومند، كارگردان با سابقه تئاتر از مخالفان برگزاري رونمايي خودرو در تالار وحدت است؛ «از شنيدن اين خبر بسيار متأسفم. متأسفانه تالار وحدت كاسب شده است و اگر پول بدهند در آنجا مراسم عقد و عروسي هم مي‌گيرند.»

سيدمحمد بهشتي از مديران فرهنگي دولت يازدهم هم به اين مسئله واكنش نشان داد: هر مراسمي بايد در مكاني مناسب با آن برنامه اجرا شود و اين پرسش مطرح است كه آيا تالار وحدت به عنوان يك مكان فرهنگي، مكان مناسبي براي برگزاري مراسم رونمايي از خودرو است؟ معتقدم برگزاري مراسم رونمايي خودرو در تالار وحدت براي شركت خودروساز يك پرستيژ محسوب مي‌شود. عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري به گذشته و قدمت تاريخي اين مكان اشاره كرد و گفت: تالار وحدت به دليل اينكه مركز فرهنگي كشور محسوب مي‌شود، داراي شأن و جايگاه ويژه‌اي است و معتقدم جايگاه بالاي اين مكان به برنامه يا مراسمي كه در آن اجرا مي‌شود، شأنيت مي‌دهد. مسئولان وزارت ارشاد بايد درباره برگزاري چنين مراسمي در تالار وحدت پاسخگو باشند. دو روز پيش مراسم رونمايي از خودروهاي جديد يك شركت خودروسازي، در تالار وحدت برگزار شد، اين در حالي است كه تالار وحدت در حال حاضر بدون مديريت و به سرپرستي علي‌اكبر صفي‌پور كه مدير بنياد رودكي هم هست، اداره مي‌شود. اين مسئله واكنش‌هاي بسياري از سوي هنرمندان و رسانه‌ها روبه‌رو شد. علي‌اكبر صفي‌پور، سرپرست تالار وحدت در واكنش به اعتراض‌ها به برگزاري مراسم رونمايي از خودروهاي شركت خودروسازي رنو در تالار وحدت گفت: من بايد جواب بدهم؟! اين مربوط به تالار مي‌شود و من نبايد در اين‌باره پاسخگو باشم.

تالار وحدت قديمي‌ترين و مجهزترين تالار هنري كشور است. اين تالار به عنوان يكي از مراكزي شناخته مي‌شود كه به دليل موقعيت مناسب منطقه‌اي و مكاني كه در مركز شهر قرار مي‌گيرد، براي گروه‌هاي هنري، مكاني مناسب به حساب مي‌آيد و بي‌توجهي مسئولان به ساخت مكان‌هايي از اين دست در 40 سال اخير موقعيت تالار وحدت را روز به روز با اهميت‌تر كرده است. گروه‌ها و هنرمندان بسياري هستند كه براي هر بار اجرا در اين تالار مبالغ هنگفتي پرداخت مي‌كنند و البته گمناماني كه با پرداخت اين مبالغ هنگفت، اعتبار به‌دست مي‌آورند. مسئولان اين تالار اخيراً راه ديگري نيز براي درآمدزايي پيدا كرده‌اند و آن ارائه سانس‌هاي فوق‌العاده براي اجراي هنرمندان است. اتفاق ديگري كه درباره تالار وحدت در حال وقوع است، تخريب تدريجي اين مركز هنري به دليل استفاده بيش از حد و كاركردهاي غيرهمخوان با آن مانند تعبيه كافي‌شاپ و فروشگاه در محوطه اين مركز است و حالا هم اجاره بخشي از تالار وحدت به شركت خودروسازي رنو براي بهره‌برداري و سودجويي مالي از اين مركز است. حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي درباره رونمايي ماشين در تالار وحدت گفت: من وقتي اين خبر را شنيدم، بسيار متأسف و متأثر شدم. ما بايد حرمت فضاهاي فرهنگي را با دقت بيشتري حفظ كنيم، اما خبر اين اتفاق به حدي تعجب‌برانگيز بود كه من ابتدا باور نمي‌كردم كه چنين مسئله‌اي اتفاق افتاده است. آن هم در صحنه‌اي كه همه مي‌گويند مقدس است.

شنيده‌ها حاكي از اين است كه مسئولان تالار وحدت براي هر سانس مبلغ 9 ميليون تومان از گروه‌ها دريافت مي‌كنند و در اين صورت هر گروهي كه توانايي پرداخت اين هزينه را داشته باشد مي‌تواند در اين سالن اجرا داشته باشد، همين مسئله باعث شده تا بعضي از هنرمندان نمايش‌هايي را كه در اين تالار اجرا مي‌شود، كارهايي ضعيف بدانند كه تنها به دليل توانايي مالي روي صحنه مي‌روند. نگاه سودمحورانه به عرصه هنر و فرهنگ با روي كار آمدن علي مرادخاني به عنوان معاون هنري وزارت ارشاد دولت يازدهم رقم خورد و به مرور اين نگاه اقتصادي خود را به ديگر بخش‌ها تحميل كرد. مرادخاني درباره تئاتر نيز اين نگاه را ترويج كرد و امروزه خيلي‌ها معتقدند رويه تئاتر خصوصي و ترويج آن با شكست مواجه شده است. اين رويكرد باعث پايين آمدن سطح متن‌ها و نمايشنامه‌ها شده است. بسياري از كارهايي كه روي صحنه مي‌روند، مفاهيم سطحي را در قالب‌هاي نامناسب ارائه مي‌دهند. تئاتر از ديرباز به عنوان هنر فرهيختگان شناخته مي‌شد، اما با رويكردهايي كه درآمدزايي مالي را محور قرار داده، اين هنر نيز با چالش جدي روبه‌رو شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار