کد خبر: 813794
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
مقام معظم رهبري يكي از دلايل توصيه به عدم حضور احمدي‌نژاد در صحنه انتخابات رياست جمهوري را پيشگيري از قطب‌بندي‌هاي مخرب دانستند. ماهيت اين قطب‌بندي چيست؟
دکتر عبدالله گنجی
مقام معظم رهبري يكي از دلايل توصيه به عدم حضور احمدي‌نژاد در صحنه انتخابات رياست جمهوري را پيشگيري از قطب‌بندي‌هاي مخرب دانستند. ماهيت اين قطب‌بندي چيست؟
در نظام‌هاي مردم‌سالار كه رقابت مفهوم اجتماعي به خود مي‌گيرد، قطب‌بندي انتخاباتي الزامي و واقعي است. بدين معني كه لازمه رقابت وجود گفتمان، هويت، غيريت و رقيب است. بدون آرايش دوقطبي يا چندقطبي «تحريك ‌اجتماعي» براي مشاركت سياسي اتفاق نمي‌افتد. قطعاً اين قطب‌بندي مبتني بر «رقابت سلايق» در درون يك نظام سياسي است كه از فرداي انتخابات محو مي‌شود و جريان غالب نسبت به همه از جمله رعايت حقوق اقليت شكست‌خورده مسئوليت دارد. لازمه اين قطب‌بندي وجود احزاب زنده يا جناح‌هاي سياسي است، حتي در نبود احزاب قوي باز هم جبهه‌هاي موسمي تشكيل مي‌شود و قطب‌بندي شكل مي‌گيرد. در ايران اسلامي اين قطب‌بندي‌ها در مجلس شوراي اسلامي از زمستان 1366 و در آستانه مجلس سوم شروع شد و در انتخابات رياست جمهوري 1376 به تكامل رسيد. محتواي قطب‌بندي‌هاي سليقه‌محور، برنامه اداره كشور است. بدين معني كه دو طرف سعي مي‌كنند بهترين و كارآمدترين برنامه را در عرصه اجتماعي ـ اقتصادي ارائه نمايند تا ملت بتواند دست به گزينش بزند و جرياني كه به خود نزديك مي‌بيند را در اولويت قرار دهد اما قطب‌بندي‌هاي ديگري نيز داريم كه ويرانگر است و مي‌تواند سرنوشت يك ملت را به محاق ببرد و انرژي و منابع آن را در مسير بيهوده تلف نمايد. اين قطب‌بندي چگونه شكل مي‌گيرد؟

اين قطب‌بندي مبتني بر قواعد بازي مردم‌سالاري نيست كه رقيب درصدد حذف ديگري به هر طريق ممكن است و در اين راه نه فقط مكانيسم انتخاباتي كه از هر ابزار مشروع و نامشروع براي هجو و محو طرف مقابل بهره مي‌برد. به تعبير بهتر در اين قطب‌بندي «كينه‌توزانه» هدف وسيله را توجيه مي‌نمايد. علت اصلي اين قطب‌بندي «هويتي شدن رقابت» است، بدين معني كه محتواي رقابت مبتني بر سليقه و برنامه اداره كشور نيست بلكه مبتني بر صلاحيت‌هاي اوليه براي حضور در قدرت و نظام سياسي است. در اين رقابت و مواجهه رقيب به خاطر نداشتن برنامه مورد نقد و هجوم قرار نمي‌گيرد، بلكه با مسئله‌اي مهم‌تر مواجه است و آن القاي عدم صلاحيت سياسي توسط رقيب است. اين رقابت اگر در جامعه ديني باشد به مثابه «حق- باطل» انگاشته مي‌شود و برخورد با رقيب به معني يك مجاهدت تلقي مي‌گردد.

قطب‌بندي‌هاي اين‌گونه كه بسيار خطرناك است با انتخابات پايان نمي‌يابد، بلكه رقيب بيرون از قدرت به طرف مقابل به عنوان جريان يا فردي كه شايستگي ندارد همچنان مي‌نگرد و قواعد بازي كلاً ناديده گرفته مي‌شود. منازعه قطب‌بندي شده به مثابه يك «كينه ماندگار» در جامعه باقي مي‌ماند و هر روز و به هر بهانه‌اي خود را نشان مي‌دهد چون فهم طرفين منازعه از همديگر فقدان صلاحيت اوليه است، ابعاد روانشناختي و هويتي پررنگ مي‌شود و قطب‌بندي‌ها ممكن است به تخاصم تبديل شود.

در جامعه‌اي كه داراي تنوع قومي- مذهبي و قشري- صنفي است، اين قطب‌بندي‌ها ممكن است تعلقات عاطفي(تنفر- محبت) را بيشتر تحريك كند و نهايتاً به شكاف قومي و شكاف ملي منجر شود. به صحنه عيني كشور اگر بنگريم امثال ياران نزديك احمدي‌نژاد طرف مقابل را فاقد صلاحيت براي رقابت در نظام مي‌دانند و عكس آن نيز صادق است. بنابراين مواجهه انتخاباتي چنين نگرشي به تخاصم و تنش فرا انتخاباتي منجر مي‌شود. افشاگري‌هاي ويرانگر و بعضاً غيرواقعي به سرمايه‌سوزي منجر مي‌شود و دوقطبي‌ها تا سال‌ها در متن جامعه مي‌ماند. به تعبير مقام معظم رهبري «قرار دادن مردم مقابل همديگر» نتيجه اين نوع تلقي از همديگر است. بنابراين افرادي كه از قواعد بازي جوانمردانه در صحنه سياسي استفاده نمي‌كنند يا قوانين موضوعه انتخاباتي را به رسميت نمي‌شناسند يا تنها نتيجه‌اي را مي‌پذيرند كه خود خروجي آن باشند، نبايد در صحنه رقابت سياسي حضور يابند.

انتخابات 1388 رياست جمهوري نشان داد كه عده‌اي صحنه انتخابات را محمل مناسبي براي تحريك و تحرك مردم براي به ميدان آمدن در مقابل نظام مي‌دانند. بنابراين قطب‌بندي‌هاي سليقه‌محور كه مبتني بر رقابت سلايق و برنامه‌محور است مفيد است و قطب‌بندي‌هاي هويتي مي‌تواند كشور را با بحران مواجه سازد و بايد از آن پيشگيري شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2
0
بازرسید آیتی از طرف عنایتی
وحدت بی‌نهایتی گشت امام و مقتدی
باز درآمد طبیب از در رنجور خویش
دست عنایت نهاد بر سر مهجور خویش
در وحدت مشتاقی ما جمله یکی باشیم
اما چو به گفت آییم یاری من و یاری تو
دزدی که رهی می‌زد هنگام سیاست شد
اکنون بزنیم او را داری من و داری تو
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
4
1
بیانات رهبری در باره نهی احمدی نژاد در
انتخابات پیش رو "اینده نگری صلاح کشور بوده "چنانچه جلوگیری شود از منازعات دو قطبی شدن در کشور و
جلوگیری از سوئ استفاده دشمنان کشور از وضعیتی که در جامعه پیش
می اید.اما خروج احمدی نژاد جاده ای صاف"پیش روی دوباره انتخاب روحانی"
بدون رقیب جدی درانتخابات"منتهی
می شود.
پاسخ ها
اصلاح پرور
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴
متن کامل سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی؛ که در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۲ توسط رهبر معظم انقلاب به سران قوای سه‌گانه ابلاغ شد:... با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

اگر در انتخابات اینده از رئیس جمهور فقط رسیدن به اشتغال کامل بعنوان برنامه خواسته شود ومجلس بر اجرای برنامه نظارت کند وسه ماهه گزارش نماید و چنانچه نتوانست ظرف 9 ماه از بیکاری بکاهد استیضاء وعزل گردد هر ناتوانی کاندید نمیشود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
درست است كه به صلاح آقاي احمدي نژاد و كشور نيست كه در انتخابات شركت كند
اما اين بدان معنا نيست كه كس ديگري در اين كشور وجود ندارد كه شايستگي حضور در انتخابات را نداشته باشد

بحمدالله افراد زيادي در اين كشور هستند كه لياقت حضور در رياست جمهوري اسلامي ايران را دارند

اتفاقا" اين جناب مستر تدبير است كه لياقت هيچ كاري را در كشور ندارد
و اعمال خرابكارانه و خودسرانه اش در همين سه سال گذشته . مويد رفتارش است
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
5
3
درعوض سطح مشارکت بشدت پایین میاد.واینهم مژده خوبی برای مخالفین این حکومته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
1
آقای سردبیر متعهد در سال اقتصاد مقاومتی پرسنل پلی اکریل ودی ام تی اصفهان 6 ماه است حقوق نگرفته اند بهتر است به این مسایل که قطعا" مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد میکند بپردازید واز نوشتن قصه های بی اساس بپرهیزید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
اینکه شما حقوقتان 6ماه عقب افتاده است واقعا دل هر دردمندی را می آزارد ولی باید قبول کنیم که اولا این دولت واقعا دولتی ناکارآمداست بنابراین چاره کارهم این است که دردوره بعد هم شما نه به این دولت ونه به همفکران این دولت درتشکلهای اصلاح طلب نباید رای دهیدیعنی به نظر بنده این دولت از کروبی هم بدتر هستند که تعداد آرای وی ازآرای باطله کمتربود ثانیا روزنامه وزین جوان ،روزنامه متعهدی است ایشان نمی تواند این مشکلا ت را منعکس نکندجامعه ما هم ازتن آسایی وهم ازگشادی وهم تن پروری مسئولان،بی اعتمادی مسئولان به مردم وبه جای آن اعتماد به کدخداهای دروغین،بی عدالتی مسئولان،گرانی ،فقر،رواج خرافه پرستی،(حالا چیزی که هست این دولت ادعا می کند که دولت قبل خرافه پرستی رارواج داده است واین درجالی است که جامعه ما درشوک خرافه پرستی است که این مسئولان به اصطلاح تدبیروامید راه انداخته اند)رنج
می برد.وچاره کارهم دراین می باشد که مردم یک اصولگرای دارای روحیه جهادی وانقلابی ومطیع رهبری را به سمت ریاست جمهوری انتخاب کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
0
کار شما وکیهانی ها همین قطب بندی های مضر هست تفرقه اندازهای منافق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار