کد خبر: 813667
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
اقتصاد مقاومتي يعني به جاي حرف به توليد ملي كمك كنيم
هر ساله در ايام ماه مهر بازار خريد نوشت‌افزار داغ مي‌شود و استان قزوين نيز از اين قاعده مستثني نيست و چندي است دانش‌آموزان و دانشجويان شاهد گرمي بازار در اين زمينه هستند. با خود مي‌گويم با تأكيدهاي هميشگي مقام معظم رهبري مبني بر حمايت از توليد داخلي چرا باز هم مردم نوشت‌افزار خارجي خريداري مي‌كنند؟ چرا دفتر، مداد، خودكار و به طور كلي نوشت‌افزار خارجي در بازار فراوان است؟ آيا اقدامي جدي براي توليد اين اقلام آن هم به صورت ايراني - اسلامي در استان قزوين صورت گرفته است؟ از چند نفري پرس‌و‌جو كرده و متوجه شدم كه كليد استارت توليد و پخش نوشت‌افزار ايراني - اسلامي در استان قزوين را شهيد حجت اسدي زده است. حالا متوجه مي‌شوم كه چرا بارها شنيده‌ام سردمدار جبهه فرهنگي استان قزوين شهيد حجت اسدي بوده است. شهيد مدافع حرمي كه مرداني همچون حاج حسين يكتا، حجت‌الاسلام پناهيان و بسياري ديگر در منابر كشوري از او به نيكي ياد مي‌كنند.
سجاد مهدي زاده
بازار نوشت‌افزار قزوين تشنه محصولات داخلي

به سراغ فردي كه رفيق و شريك شهيد حجت اسدي بود و در حال حاضر هم مسئول كارگروه محصولات فرهنگي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي استان قزوين است، مي‌رويم. كسي كه با آغاز ماه مهر فرصت كمي دارد و تمام سرش در بازار نوشت افزار است.

سيد اميد برزگري مي‌گويد: «مقام معظم رهبري همواره بر اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد ملي تكيه مي‌كند و استفاده از كلمه اقتصاد در نامگذاري سال‌هاي اخير دليلي بر اثبات اين ادعا است.»

رفيق شفيق شهيد اسدي ادامه مي‌دهد: «شهيد حجت اسدي دو سال پيش با جسارت، اعتماد و اعتقادي كه داشت، توليد محصولات فرهنگي و نوشت‌افزار ايراني ـ اسلامي را در استان قزوين شروع كرد و حالا ما اميدواريم بتوانيم ادامه‌دهنده راه اين شهيد باشيم.»

مسئول كارگروه محصولات فرهنگي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي قزوين با بيان اين نكته كه نتيجه حمايت از توليد ملي اشتغالزايي، عدم خروج ارز از كشور و سربلندي كشور است، مي‌گويد: «سال گذشته نمايندگي توليد نوشت‌افزار ايراني ـ اسلامي در استان قزوين محصولاتش را به 12 نقطه از جمله بويين‌زهرا، آبيك، مهرگان، زيباشهر و الوند ارسال كرده است. يكي از اهداف اين كارگروه علاوه بر حمايت از توليد ملي الگوسازي شخصيت‌هاي ايراني ـ اسلامي به جاي بتمن و باربي است كه الگويي كاملاً صهيونيستي، امريكايي و يك تهديد براي كودكان و نوجوانان ايراني است.»

جنس ارزان جايگزين جنس ايراني

فروشنده لوازم‌التحرير در شهرك مينودر در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» در قزوين گفت: «وضعيت فروش نوشت‌افزار در سال گذشته بسيار بهتر از امسال بود و به نظر مي‌رسد مردم از نظر اقتصادي به نقطه صفر رسيده‌اند.»

محسن قاهري با بيان اينكه قدرت خريد مردم بسيار پايين آمده و آنها منتظر يك معجزه‌اي هستند كه زندگي آنان را دگرگون كند، مي‌گويد: 80 درصد نوشت‌افزار موجود در بازار، خارجي است و به دليل برخورداري از كيفيت بهتر و قيمت مناسب‌تر با استقبال خوبي مواجه است.

اين فروشنده اضافه مي‌كند: بيشتر مشتريان در گروه سني 7 تا 12 سال بوده و اصولاً دنبال جنس ارزان به جاي جنس ايراني هستند.

وي تصريح مي‌كند: معمولاً مدارس براي تهيه لوازم‌التحرير حساسيت خاصي به خرج نمي‌دهند و تعداد معدودي از مدارس براي مطرح شدن تهيه نوشت‌افزار خاصي را به دانش‌آموز تحميل مي‌كند.

70 درصد نوشت‌افزار بازار خارجي است

به سراغ فروشنده ديگري مي‌روم، اين بار بلوار مفتح؛ وي در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» در قزوين مي‌گويد:

«ميزان فروش نوشت‌افزار نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، حدود 40 درصد كمتر شده چراكه سستي و ضعف بر بازار حاكم است.»

اينها بخشي از صحبت‌هاي يكي از فروشندگان لوازم‌التحرير قزوين است.

علي حاج‌حيدري با تأكيد بر اينكه محصولات ايراني كيفيت بالايي دارند، مي‌گويد: «70 درصد نوشت‌افزار بازار خارجي است و به دليل وجود جنس مشابه خارجي با قيمت پايين‌تر اجناس ايراني توان رقابت با كالاي مشابه خارجي را ندارد.»

وي با بيان اينكه مردم به دنبال كيفيت مطلوب هستند و خريداري كالاي ايراني يا خارجي براي آنها مهم نيست، ادامه مي‌دهد: «بايد با حمايت از توليدات داخلي زمينه را براي ايجاد يك اقتصاد پويا فراهم كرد. دانش‌آموزان از مقطع دبيرستان به بعد خود براي خريد نوشت‌افزار اقدام مي‌كنند و معمولاً پدر و مادر آنها را در انتخاب و خريد همياري مي‌كنند.»

اين فروشنده عنوان مي‌كند: «برخي مهدهاي كودك و حتي مدارس دولتي با فروشندگان نوشت‌افزار زد و بند مي‌كنند كه در نتيجه آن شاهد خريد نوشت‌افزار به قيمت چند برابر از سوي مردم هستيم. البته برخي مواقع هم با مشتريان تحت پوشش كميته امداد امام خميني مواجه هستيم كه سعي مي‌كنيم آنها را در خريد نوشت‌افزار كمك كنيم.»

انتخاب با شماست...

طبق آخرين آمارهاي رسمي امسال حدود 20 ميليون دانش‌آموز و دانشجو در كشور به كسب دانش مشغول مي‌شوند كه اگر هر كدام فقط 20 هزار تومان نوشت‌افزار خارجي خريداري كنند، ‌مبلغي معادل 400 ميليارد تومان ارز از كشور خارج مي‌شود.

حال اگر به جاي آن نوشت‌افزار ايراني تهيه كنند، علاوه بر اينكه هزاران جوان تحصيلكرده ايراني مشغول به كار مي‌شوند از تعطيلي واحدهاي توليدي كشور كه در معرض هجوم اجناس قاچاق و بي‌كيفيت چيني هستند، جلوگيري مي‌شود.

حال انتخاب با شماست. . . محصول ايراني و اشتغالزايي براي هموطنان يا اجناس خارجي و. . .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار