کد خبر: 813665
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
فرماندار قائم شهر دستكاري ژنتيکي ميوه ها را اقدامي درجهت نابودي باغات مركبات دانست
در حالي كه تا چند سال پيش ميوه هر فصل را تنها مي‌توانستي در زمان خودش و بعضاً به صورت نوبرانه تهيه كني، اما امروزه به لطف دستكاري ژنتيكي و استفاده از انواع مواد شيميايي و واكس‌هاي خطرناك و بعضاً مرگبار، شرايطي به وجود آمده تا بيشتر ميوه‌ها زودتر از زمان خود، به دست مصرف‌كننده برسد. به عنوان مثال در حال حاضر برخي از افراد سودجو در استان‌هاي شمالي كشور از جمله مازندران، با ترفند رنگ‌افزايي به مركبات، سعي در فريب خريداران دارند كه اين موضوع موجب شده تا روزبه‌روز از تعداد مشتريان اين محصولات به شدت كاسته شود و حتي صادرات مركبات را نيز تحت‌الشعاع خود قرار دهد، به طوري كه چندروز پيش فرماندار قائم‌شهر ادامه اين روند را اقدامي در جهت نابودي باغات مركبات استان اعلام كرد.
محمدرضا سوري
ميوه هاي واكسي سرطانزا ديگر خريدار ندارند

درست چندسال قبل بود كه براي اولين بار سر و كله هندوانه‌هاي قرمز كه مشتريان را جذب خود مي‌كرد پيدا شد، هنوز مدتي از اين موضوع نگذشته بود كه برخي از كارشناسان كشاورزي اعلام كردند رنگ‌هاي به كار رفته در اين هندوانه‌ها مصنوعي بوده و مصرف آنها مي‌تواند سلامت افراد را به خطر بيندازد.

يكي از كارشناسان صنايع غذايي دراين خصوص مي‌گويد:« رنگدانه‌هاي غير ارگانيك افزودني به هندوانه نه تنها اثرات سوء زيست‌محيطي دارد بلكه مصرف دراز مدت آنها نيز مي‌تواند افراد را به بيماري‌هاي مهلكي مبتلا كند.»

كيانوش خسروي‌داراني مي‌افزايد: «در حالي كه محققان با اصلاح ژن، بر ميزان ليكوپن هندوانه مي‌افزايند كه در نتيجه محصول قرمزتر و خاصيت ضد سرطاني بيشتري پيدا مي‌كند اما در اين ميان، برخي افراد سودجو با به كار‌گيري رنگ‌هاي مصنوعي اقدام به اين عمل مي‌كنند كه در نتيجه مصرف آن فرد به سرطان مبتلا خواهد شد.»

به گفته اين كارشناس اين موضوع تنها به هندوانه ختم نشده و در حال حاضر برخي از افراد سودجو زيتون‌هاي سبز را در جوهر سياه قرار داده كه اين موضوع سبب مي‌شود، رنگ جذب بافت زيتون‌ها شود.

پس از هندوانه و زيتون نوبت به مركبات رسيد

در حالي كه در سال‌هاي اخير بسياري از كارشناسان و متخصصان در خصوص استفاده از مواد رنگي و شيميايي در كاشت ميوه و سبزيجات هشدار داده‌اند با اين وجود شاهد اين موضوع هستيم افرادسودجو براي رسيدن به منافع خود از اين نوع مواد استفاده مي‌كنند.

هر ساله با نزديك شدن فصل پاييز تقاضاي افراد براي تهيه مركبات كه ميوه فصل بوده و تأثير بسياري دردرمان برخي از بيماري‌ها مانند سرماخوردگي دارد به شدت بالا مي‌رود. اين موضوع موجب آن شده تا برخي افراد سودجو با به كار‌گيري روش‌هاي متقلبانه از جمله رنگ‌افزايي و استفاده از برخي مواد شيميايي و حتي آفت‌كش‌ها ميوه‌ها را در معرض افزايش درجه حرارت قرار داده تا پوست آنها زودتر از موعد و به ‌طور مصنوعي رنگ گرفته و سپس به بازار عرضه كنند.

استفاده از نگهدارنده‌ها و واكس‌هاي غيرمجاز چيني

آمارها نشان مي‌دهد در سال‌هاي اخير استفاده از انواع نگهدارنده‌ها و واكس‌هاي غيرمجاز براي حفظ يا رسيدن برخي از ميوها مرسوم شده است كه مي‌تواند اثرات زيانباري را براي سلامت افراد جامعه به ارمغان بياورد، با اين وجود برخي معتقدند نگهدارنده‌ها و واكس‌هايي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد اگر مرغوب باشد، نه تنها مشكل‌ساز نمي‌شوند، بلكه برخي از خواص ميوه‌ها را نيز حفظ مي‌كنند.

در كنار اين موضوع بايد توجه داشت قيمت و شرايط استفاده از اين نگهدارند‌‌ه‌ها نيازمند امكانات خاصي است كه متأسفانه برخي خريداران عمده ميوه داخلي براي كاهش هزينه‌ها از انواع غير استاندارد واكس ميوه استفاده مي‌كنند.

مهدي حسيني از كارشناسان اين حوزه به «جوان» مي‌گويد: «نگهدارنده‌هاي استاندارد داراي پايه گياهي بوده و هيچ مواد شيميايي‌اي در آنها استفاده نشده است، اما در حال حاضر برخي افراد سودجو با استفاده از مواد شيميايي غيراستاندارد و ارزان‌قيمت چيني اقدام به اين عمل مي‌كنند كه بسيار خطرناك است.»

وي مي‌افزايد: «روش ديگري كه برخي افراد سودجو براي زودتر رسيدن ميوه‌هاي نوبر به كار مي‌برند، به كار بردن گازهاي شيميايي چون گاز اتيلن است كه در اين روش ميوه‌ها در اتاقك‌هايي قرارداده مي‌شود كه فضاي آن مملو از گاز شده و موجب زودتر رسيده شدن اينگونه از ميوه‌ها مي‌شود.»

اين كارشناس ادامه مي‌دهد: «تشخيص اينگونه از ميوه‌ها با لمس كردن ميوه و سنجيدن نرمي يا سفتي مركبات است. ميوه‌اي كه درحالت عادي رسيده باشد كاملاً نرم است اما ميوه رنگ‌آوري شده سفت است.»

هشدار نسبت به رنگ‌افزايي مركبات

چند روز پيش بود كه فرماندار قائم‌شهر در خصوص بي‌رغبتي خريداران برخي از مركبات استان مازندران كه با رنگ‌افزايي تهيه و به بازار عرضه مي‌شوند هشدار داد.

مهدي‌محمدي در اين خصوص به «جوان» مي‌گويد: «در حالي كه تا چند سال قبل مركبات استان به طور طبيعي پس از رسيدن وارد بازار مي‌شد اما در حال حاضر شاهد آن هستيم كه اين ميوه‌ها بسيار زود وارد بازار شده و رنگ فريبنده آن موجب شده تا مشتري را به سوي خود جلب كند.»

اين مسئول مي‌افزايد: «وقتي مشتري ميوه مورد نظر خود را تهيه كرده و اقدام به مصرف آن مي‌كند تازه متوجه مي‌شود كه چه كلاهي به سرش رفته چرا كه طعم و مزه خوبي نداشته است.»

بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين مشكل موجب شده تا به شدت از مشتريان اينگونه محصولات كاسته شود به طوري كه برخي مسئولان در اين خصوص هشدار دهند.

فرماندار قائم‌شهر در اين خصوص مي‌گويد: «اگر قرار است مركبات توليدي در استان صادر شود ناگزيريم كه استاندارها را رعايت كنيم چرا كه رنگ‌افزايي موجب مي‌شود تا اعتبار محصول توليدي زير سؤال برود، لذا براي اينكه اين اتفاق نيفتد چاره‌اي نداريم به جز اين كه جلوي تخلف سورتينگ‌داران و صادركنندگان در استان را بگيريم.»

وي مي‌افزايد: «به همين منظور نبايد اعتبار خود را فداي سودهاي آني كنيم چرا كه وقتي مشتري اعتماد خود را به محصول خريداري شده از دست بدهد ديگر رغبتي براي خريدن ندارد و اين بي‌اعتمادي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار