کد خبر: 813260
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
از شبكه جديدي كه در راه است چه خبري داريد؟
شبكه «ايران‌ كالا» يكي از برنامه‌هايي است كه شخص رئيس سازمان صداوسيما پيگير جدي راه‌اندازي است و در ديدار‌هاي مختلفش با مسئولان نظام و مراجع عظام در شهر مقدس قم خبر راه‌اندازي اين شبكه تلويزيوني را كه هدفش معرفي كالاي ايراني است، بيان كرده است.
محمدصادق عابديني
بسياري از افراد با شنيدن نام «ايران كالا» به ياد شبكه «بازار» مي‌افتند كه پيش از اين فعاليت داشت اما عمر فعاليت كوتاهش باعث شد كه ابتدا به عنوان كانال زير‌مجموعه شبكه5 و سپس جمع‌آوري شود. شبكه بازار نيز اهداف اقتصادي و معرفي كالاي ايراني را دنبال مي‌كرد، ولي نتوانست نظر مثبت مديران وقت سازمان صداوسيما را جلب كند و در نهايت با حذف اين شبكه، معرفي كالاي ايراني براي مدتي در تلويزيون با يك وقفه مواجه شد، اما در دوره جديد و با انتصاب دكتر‌علي عسگري، باز هم ايجاد شبكه‌اي براي معرفي كالا و خدمات ايراني مطرح شد كه نام اين شبكه در شرف تأسيس «ايران كالا» نهاده شد.
با انتصاب دكتر اردشير زابلي‌زاده كه سابقه سه دهه‌ حضور در مديرت بخش‌هاي مختلف تلويزيون دارد و مدتي نيز مديريت شبكه خبر سيما را برعهده داشته‌است، رسماً شبكه «ايران كالا» وارد فاز اجرايي شده است و هم‌اكنون زابلي‌زاده و همكارانش در حال آماده‌سازي شرايطي براي پخش اين شبكه تلويزيوني هستند.
  
«ايران‌ كالا» شبكه‌اي با محوريت برنامه‌هاي اقتصادي
با بازگشت شبكه‌هايي مانند «تماشا» و «شما» كه پيش از اين نيز فعاليت داشته‌اند و در حال حاضر نيز همان وظايف قبلي‌شان را دنبال مي‌كنند، اين تصور شايد در بين بينندگان تلويزيون به وجود آيد كه «ايران كالا» نيز ادامه شبكه بازار و بازگشت دوباره شبكه بازار است. اما شواهد نشان مي‌دهد كه برنامه‌ريزي مفصلي براي ايجاد يك شبكه متفاوت با بخش‌هاي گوناگون انجام شده‌است كه تفاوت‌هاي اساسي با شبكه ساده و جمع و جور بازار دارد؛ تفاوت‌هايي كه از كيفيت پخش تصاوير تا برنامه‌هاي متنوعي كه قرار است براي اين شبكه در نظر گرفته شود، شامل مي‌شود.

با راه‌اندازي شبكه «ايران كالا» قرار است اين شبكه رويكرد اقتصادي را كه زماني بر عهده شبكه‌5 سيما قرار داده شده بود، بر عهده بگيرد. با تصميم رياست سازمان صداوسيما مبني بر بازگشت شبكه‌5 به حالت شبكه استاني تهران و حذف شبكه «تهران» كه با كيفيت HD پخش مي‌شد، رويكرد اقتصادي شبكه از بين رفت، در صورتي كه با تأكيدات مقام معظم رهبري در پرداختن به مقوله اقتصاد مقاومتي نياز بود كه صداوسيما نگاه جدي به اقتصاد و اقتصاد مقاومتي داشته باشد. با راه‌اندازي شبكه ايران كالا زمينه پرداخت جدي به اقتصاد مقاومتي فراهم خواهد شد؛ رويكردي كه شبكه بازار نتوانست به آن دست يابد.

شايد براي موضوعاتي كه قرار است در ايران كالا به آن پرداخته شود، نام ايران كالا كمي كوچك و محدود به معرفي كالا‌هاي توليد ملي به نظر برسد. بايد گفت ايده اوليه ايران كالا تقريباً مأموريتي مشابه با اسم شبكه بوده است ولي اكنون با گسترش مأموريت‌هاي محوله به اين شبكه باقي ماندن نام ايران كالا شايد به خاطر اسم با مسماي آن باشد وگرنه مدير شبكه قصد دارد نگاه جدي به اقتصاد خرد و كلان و بخش خدمات و فرهنگ در اين شبكه داشته باشد.
   
شبكه ايران كالا چه شبكه‌اي است؟!
هنوز زمان رسمي براي راه‌اندازي ايران كالا اعلام نشده و فعلاً شبكه در حال استقرار در محل جديدي است كه براي آن در نظر گرفته شده و در حال تجهيز ساختمان است. در بحث اجرا نيز دكتر زابلي‌زاده به دنبال پخش شبكه با كيفيت  HDاست. تحول در بخش گرافيك شبكه و فراهم آوردن محيط گرافيكي خوب براي پخش برنامه‌ها و معرفي كالاي ايراني از جمله مواردي است كه قرار است در شبكه ايران‌ كالا به آن پرداخته شود.

در نظر گرفتن پخش مجموعه‌هاي تلويزيوني، فيلم‌هاي مستند، پويانمايي و اجراي مسابقه ازجمله بخش‌هايي است كه قرار است در شبكه ايران‌ كالا در نظر گرفته شود كه تفاوت آشكاري را با شبكه ‌بازار خواهد داشت. از آنجايي كه معرفي كالا و خدمات ايراني در شبكه ايران‌ كالا رايگان خواهد بود، احتمالاً اين شبكه برنامه‌هايي را متناسب با سفارش‌هاي توليد‌كنندگان ايراني خواهد ساخت، برنامه‌هايي كه به توانمندي‌هاي اقتصادي در مناطق مختلف كشورمان خواهد پرداخت و زمينه را براي ديده شدن كارآفرينان ايراني و توليداتشان در بخش‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي و خدمات مهيا مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار