کد خبر: 813249
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
موضوع و مشكل روز دولت كه طبعاً تبعات آن گريبانگير ملت ايران شده است به دانش‌آموزان به‌عنوان پرسش مهر پيشنهاد نشد
نفیسه‌ ابراهیم‌زاده‌ انتظام
با آنكه در حال حاضر بزرگ‌ترين مشكل دولت بدعهدي امريكا در اجراي برجام است و طبعاً تبعات اين مسئله گريبانگير ملت شده است، رئيس‌جمهور در مراسم نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي جديد با ناديده گرفتن اين مطلب، مبارزه با خشونت را محور پرسش مهر امسال خود از دانش‌آموزان قرار داد و از آنان خواست پاسخ دهند كه «خشونت از كجا نشئت گرفته است؟ چگونه عده‌اي خشونت را مي‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه بايد ايستادگي كرد؟» اين رفتار روحاني تئوري اخير رسانه‌هاي غربي مبني بر اينكه وي قصد دارد در ادبيات سياسي خود تروريست‌ستيزي را بدون توجه به رابطه مستقيم آن با استكبارستيزي، جايگزين استكبارستيزي كند،  تقويت مي‌كند.

تأكيد روحاني بر تروريست‌ستيزي و مبارزه با خشونت در غياب استكبارستيزي در شرايطي بيان مي‌شود كه مباحث مربوط به خشونت‌زدايي در دين و سياست ما كاملاً تئوريزه و عنوان شده که رشد افسارگسيخته تروريسم در دنيا به دليل غفلت از فرهنگ استكبارستيزي است. اما این نکته مهم در موضوع موردنظر رئیس‌جمهور نادیده گرفته می‌شود.  از سوي ديگر انتخاب سرفصل مبارزه با خشونت براي طرح پرسش مهر از سوي روحاني علاوه بر اينكه تئوري رسانه‌هاي غربي مبني بر اينكه وي قصد جايگزيني تروريست ستيزي با استكبارستزي را در ادبيات سياسي كشور دارد، از سوي كارشناسان داخلي نوعي انحراف افكار عمومي از سمت بدعهدي امريكا در اجرا برجام به سمت مسئله تروريسم ارزيابي مي‌شود.
 
حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان كه  به تازگي از سفر به مقر سازمان ملل در نيويورك بازگشته صبح روز گذشته در مراسم آيين بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي كه در دبيرستان نمونه دولتي حضرت نرجس تهران برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: «از همه معلمين عزيز در سراسر كشور مي‌خواهم كه در دولت يازدهم و در كلاس‌هاي درس، اميد را به دانش‌آموزان و نشاط را به مدرسه برگردانند. 

اعتدال و ميانه‌روي را بايد بياموزيم و بدانيم كه افراط و تفريط، تخريب‌كننده براي زندگي امروز ما و فرداي ما خواهد بود و بدانيم كه تدبير و عقلانيت، ما را به آينده روشن مي‌رساند و خرافات باعث انحطاط جامعه خواهد شد و ان‌شاءالله آغاز سال تحصيلي امسال، براي همه دانش‌آموزان، خانواده‌ها، معلم‌ها و مديران مبارك باشد.»
 
وعده تازه، سوغات دولت از ينگه دنيا
رئيس‌جمهور تصريح كرد: «دولت تمام تلاش خود را براي رفاه معلمان انجام خواهد داد، در حد توان و امكان خود، و دولت در سالي‌ كه پيش روي ما است و نيمي از اين سال گذشته، اگر توانسته است اقداماتي را انجام دهد، براي رفاه معلمان در سايه آن بود كه توانست برجام را اجرا و عملياتي كند.»
روحاني بيان كرد:« امروز منابع مالي ما بخشي در سايه برجام است كه شرايط مناسب كسب و كار و كسب منابع مالي براي دولت فراهم شده است، آنهايي كه مي‌گويند ما آثار برجام را نمي‌بينيم، بايد بدانند كه بخش بزرگي از بودجه دولت و منابع دولت در سال جاري در سايه اجراي برجام است.»  روحاني ادامه داد: «كشور ما توانسته است بدون آنكه از ذخايرش استفاده كند، روي پاي خود بايستد، در حالي كه كشورهاي ديگري كه توليدكننده نفت هستند، حداقل در طول يك‌سال گذشته 100 ميليارد دلار از ذخايرشان برداشت كرده‌اند و هنوز هم كمبود دارند، اما در سايه تلاش مردم و تلاش كارآفرينان و وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و در سايه محيط مناسب پس از اجراي برجام، توانسته‌ايم توفيقات خوبي را به دست بياوريم.»  اظهارات روحاني در جمع دانش‌آموزان در حالي بيان مي‌شد كه دولت وي در ماه‌هاي گذشته به شدت درگير بدعهدي امريكا در اجراي مفاد برجام است و رئيس دولت يازدهم و هيئت همراهش وعده تازه‌اي از سوي امريكا، از ينگه دنيا با خود سوغات آورده‌اند.
 
تروريست‌ستيزي به جاي استكبارستيزي
رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با طرح پرسش مهر گفت: «پرسش مهر امسال بنده از دانش‌آموزان سراسر كشور اين است كه خشونت از كجا نشئت گرفته است؟ چگونه عده‌اي خشونت را مي‌آموزند، در برابر خشونت چگونه بايد ايستادگي كرد؟ چگونه مي‌توانيم كشور و جامعه‌اي داشته باشيم داراي رحمت اسلامي و نبوي و چگونه مي‌توانيم جوامع منطقه‌مان و جهان را از خشونت برهانيم؟» وي همچنين با بيان اينكه بايد محيط مدرسه محيط علم و پيشرفت، اخلاق، ميانه‌روي، تدبير و اعتدال باشد، گفت: «نبايد محيط مدرسه محيط خشونت و خرافات باشد، بلكه كلاس درس بايد كلاس احترام باشد.»  روحاني ادامه داد: «امروز مشكل بزرگ در منطقه ما و جهان خشونت است، اما شما امروز در يك محيط امني، درس و كلاس خود را در مدرسه آغاز مي‌كنيد، اما در همسايگي ما عراق، سوريه، يمن، كشورهايي كه در منطقه ما هستند مدارس آنها ويران شده و دوستان دانش‌آموز آنها به خاك و خون كشيده شده‌اند و معلمان آنها فرصت تعليم را از دست داده‌اند و ما بايد به اين فكر باشيم كه خشونت تا چه اندازه مي‌تواند محيط اجتماعي، جوانان و نوجوانان و آينده كشورها را تهديد كنند.»  وي تأكيد كرد: «خشونت، تنها جنگ و ترور نيست، بلكه بي‌احترامي به همديگر و نبود اخلاق برادري، خواهري و دوستانه آن هم نوعي خشونت است. محروم كردن نوجوان از مدرسه و تحصيل هم يك نوع خشونت است، همچنين وادار كردن كودكان و نوجوانان به كار پرزحمت هم نوع ديگري از خشونت است. رفتار درخانه نسبت به كودكان و نوجوانان خارج از اخلاق ديني و اسلامي آن هم نوعي از خشونت است.»

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به دانش‌آموزان مطرح كرد: «درخواست بنده از شما اين است كه محيط كلاس شما محيط سؤال باشد، هرگز از سؤال كردن نه شرمنده شويد و نه بهراسيد، آنچه ما را به پيشرفت مي‌رساند، سؤال درست و دريافت پاسخ صحيح است. معلمان عزيز در سراسر كشور! اجازه دهيد در محيط كلاس، دانش‌آموزان بپرسند و سؤال كنند و آزادي را به خوبي احساس كنند و محيط كلاس آنها محيط مهرباني باشد. رفتار دانش‌آموزان با يكديگر و معلمان و مديران با دانش‌آموزان رفتار رحمت و محبت باشد. بايد در محيط كلاس كاري كنيم كه كار تيمي و گروهي آغاز شود. از آغاز دبستان، كلاس‌ها را به تيم‌هاي مختلف تقسيم كنيم و آنها را وادار به رقابت كنيم.»
 
انحراف بنفش افكار عمومي
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: «علم و دانش و يادگيري در سايه رقابت تيم‌هاي كلاسي امكان‌پذير است. كلاسي را به كلاس ديگر به رقابت واداريد، بخشي از كلاس را با بخش ديگر به رقابت واداريد، زيرا ما مي‌توانيم با بيان كردن مطالب و با رقابت علمي، آينده بهتري را براي كشورمان پيش‌بيني كنيم.»
وي تصريح كرد:« امروز اميد كشور ما به شما نوجوانان و جوانان است، اميد را از كلاس آغاز كنيم و معلمان عزيزمان اولين درس‌شان به دانش‌آموزان درس اميد باشد. مدارس ما بايد مدارسي سرزنده باشد و نه خداي‌ناكرده دل‌مرده، بلكه مدارس ما بايد محيطي باشد كه همه دانش‌آموزان احساس كنند مدرسه پناهگاه است و نه گريزگاه، بنابراين تلاش‌مان، كوشش‌مان و اميدمان و تدبيرمان و اعتدال‌مان را از مدرسه آغاز كنيم.»  دولت يازدهم سرمايه‌گذاري فوق‌العاده‌اي روي گفت و گوهاي كشورمان و 1+5 كرد و بهبود معيشت، بازاركار و اقتصاد كشور را به گره‌گشايي از اين سلسله گفت‌وگوها مرتبط دانست. اما از زمستان سال گذشته همزمان با آغاز اجراي برجام و به رغم انجام تمام تعهدات طرف ايراني، طرف‌هاي غربي و به ويژه امريكا از انجام تعهدات خود سر باز زده‌اند. اين بدعهدي چالش بزرگي پيش پاي دولت قرار داده كه گريبانگير ملت نيز شده است.  اگرچه پيش از اين نيز در دوره‌هاي مختلف، پرسش مهر رئيس‌جمهور حالت انتزاعي به خود گرفته و با متأثر شدن از فضاي سياسي حاكم بر كابينه، از فضاي اجتماعي دور شده، با اين حال پرسش مهر امسال كه علاوه بر ويژگي‌هاي ذكر شده، معرف نهادينه كردن نوع خاصي از تلقي سياسي در ميان دانش‌آموزان و تغيير جهت در باورهاي ملي و اعتقادي آنها است در نوع خود كم نظير به شمار مي‌رود.  گفتني است سال تحصيلي 96- 95 با 13/5 ميليون دانش‌آموز و ۹۵۰ هزار معلم و فرهنگي در ۱۰۷ هزار مدرسه آغاز مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
1
0
ب.....ر .......جا.........م........................؟!!
دولت .....تدبیر........و ...........امید.........!!!!؟
کدام تدبیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کدام امید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
1
0
سایت محترم"باید بپذیریم که روحانی
ودولت او نگاه به غرب دارند"وشما با بیان
مطالب خود"فقط مردم را ازگرایشات این دولت به غرب اگاه می کنید"وگرنه تغییری درنگاه روحانی ودولت او ایجاد نمی شود" مردم هم باید اگاه شوند
چنانچه روحانی انتخاب دیگری داشته باشد"اشی که باید بخورند"در چهار سال بعدی "شور تر خواهد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
1
0
گریه اور نیست که یک کشور انقلابی وخود را رها کرده از سلطه امریکا را دولتی اداره کند که فقط بامید توجه و عنایت امریکا شب را صبح می کنند؟ ایا کشور های انقلابی دیگر مانندچین وویتنام نباید به این هم وابستگی شک کنند . ایا این شیفتگی به امریکا نباید مایه خنده اروپا باشد؟ مگر کدام محصل دبیرستانی در تمام دنیا بد عهدی وجنایات و توطئه های و0000امریکا را نمی شناسد ؟ با توجه به عرایض فوق ایا شیفتگان امریکا می توانند جز جاسوس یا وطن فروش یا خائن مسلک دیگری داشته باشند ؟ همه ان ها هم دارای مدارک قلابی وفرمایشی هستند که در خارج نتوانستند جای برای خود پیدا کنند. لذا وقت ان رسیده است که دست این افراد برای ملت رو شود و سپس مانند یک وطن فروش با ان ها رفتار گردد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
1
مگر بدعهدي فقط از طرف امريكا بود دلواپسان هم كم بدعهدي نكردند واتو به دشمن ملت ندادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
من نمی دانم با شما خواب هستید یا مخصوصا خودتان را به خواب زده اید ومی خواهید حقایق را نفهمید؟آن مومنان ارزشی (که شما آنها را دلواپس می خوانید؟)کدام طرف مذاکره هستند که شما آنها را انسانهای بدعهد می خوانی مثل اینکه شما حسابی از قافله پرت هستید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار