کد خبر: 813203
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
لاریجانی در جمع کارمندان بسیجی قوه مقننه:
رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها وقتی دیدند صدام ارزشی ندارد مثل تفاله‌ای او را دور انداختند، به سران کشورهای منطقه هشدار داد که مراقب فریب آمریکا باشند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (شنبه) طی سخنانی در جمع کارمندان بسیجی قوه مقننه، اظهار داشت:‌ امروز حدود یکصد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سابقه حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را داشتند، این یک سرمایه است و بدین معناست که حرکت مجاهدانه فی سبیل‌الله نزد مردم عزیز است.

وی افزود: باید از بسیج قوه مقننه تشکر کنم که هر سال میدان دار این امور است و ان‌شاءالله در جلسه علنی فردای مجلس شورای اسلامی نیز یک مراسم تقدیر از شهدای مدافع حرم و برخی نمایندگان مجلس که سابقه حضور در جنگ هشت ساله را داشتند، خواهیم داشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه دفاع مقدس حادثه کوچکی نبود بلکه یک حادثه نادر در دنیا بود، تصریح کرد: با وجود آنکه مشکلات اقتصادی همه در اوایل انقلاب دست و پاگیر ملتی بود که تازه می‌خواست جوانه انقلابش را رشد دهد، در آن شرایط همه کشورها در برابر ما یکی شدند و علیه جمهوری اسلامی ایران جنگ هشت ساله‌ای را به راه انداختند که جا دارد بررسی‌ها و کاوش‌ های بیشتری در این زمینه مستمرا انجام شود، زوایایی از مسائل پنهانی جنگ وجود دارد که باید کشف کرد.

لاریجانی همچنین گفت: جنگ هشت ساله پدیده‌ای را به وجود آورد که در عرف دفاع جهانی نادر بود و آن مفهوم دفاع همه‌جانبه بود، اگر سیر مسائل جنگ را از ابتدا مورد بررسی قرار دهیم، به زوایای مهمی از آن پی می‌بریم.

وی با اشاره به مردمیی شدن جنگ هشت ساله پس از عزل بنی‌صدر گفت: پس از آنکه مردم به طور همه جانبه برای دفاع از کشور وارد عمل شدند، حصر آ‌بادان و خرمشهر شکست، در آن زمان بخش‌های مختلف کشور هر کدام وظیفه ای را در جنگ بر عهده گرفتند. اینجا بود که یک فراگیری در کشور شکل گرفت و دفاع همه‌جانبه در داخل ایجاد شد و لذا امروز باید به این مفهوم کار کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش یادآور شد: مهم‌ترین فایده جنگ هشت ساله این بود که همه جهانیان فهمیدند اگر تعرضی به جمهوری اسلامی ایران بکنند با یک جبهه واحد ملی مواجه می شوند، این سرمایه بسیار بزرگی است که باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم، کما اینکه طی سال‌های گذشته مواردی بود که آنان می‌خواستند به ایران حمله کنند. به عنوان مثال بعد از حوادث 11 سپتامبر آنها فلش  را به سمت ایران برده بودند اما چون تجربه‌‌ای نسبت به ایران پیدا کردند، متوجه شدند که اگر تعرضی به ایران بکنند با یک مقاومت همه جانبه مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: غربی‌ها متوجه شدند که اگر با ایران درگیر شوند گرفتاری بزرگی برای خودشان درست می‌کنند و لذا امروز باید به ید واحده بودن در داخل کشور توجه کنیم. مفهوم مهم دیگر رفتار فریب‌کارانه آمریکاست، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و در اوایل پیروزی انقلاب، صدام که تمام ادوات جنگی‌اش متعلق به شوروی‌ بود، آمریکا تا پیش از پیروزی انقلاب هیچ رابطه‌ای با صدام نداشت اما پس از پیروزی انقلاب شروع به ارتباط گیری با صدام کردند، در آن زمان که ما از نظر رسانه‌ای خیلی قوی نبودیم خیلی از مسائل پشت صحنه اطلاعات دقیقی نداشتیم اما اخیرا یکسری اسناد سری آمریکا کشف شده که از حالت محرمانه بودن درآمده است، این افراد نشان می‌دهد که در همان اوایل پیروزی انقلاب، برژینسکی دبیر شورای امنیت آمریکا جلساتی داشت و به این نتیجه رسیده بودند که به صدام پیشنهاد دهند جزایر سه‌گانه ایران را بگیرد، آن زمان صدام می‌گوید این جزایر دور هستند و نمی‌شود و سپس پیشنهادات دیگری مانند تجزیه ایران یا موضوعات دیگر را به او می دهند.

رئیس مجلس اضافه کرد: نکته این سخنان بنده اینجاست که آمریکا حتی از یک کشور حامی شوروی در آن زمان هم نمی‌گذرد و به او پیشنهادات مختلف می‌دهد چرا که جنس آمریکا اینگونه است، اشتباه صدام این بود که فریب آمریکا را خورد اما آمریکایی‌ها وقتی دیدند صدام دیگر ارزشی ندارد مثل تفاله‌ای او را دور انداختند، نکته دیگر در این زمینه فریب خوردگی برخی کشورهای منطقه است. این موضوع هم زوایای پنهانی زیادی دارد که هنوز مشخص نشده است.

لاریجانی ادامه داد: به خاطر دارم در یک جلسه خصوصی از یکی از مسئولان امنیتی عربستان پرسیدم چرا به طالبان کمک کردید؟ او گفت که ما در جنگ 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم و به این گروه‌های تروریستی (طالبان) و هم کمک کردیم و اشتباه کردیم؛ آن زمان آن مسئول امنیتی عربستان از این کمک‌های دولت کشورش به این گروه‌های تروریستی به عنوان یک اشتباه یاد کرد اما عملکرد امروز دولت عربستان نشان می‌دهد که باز هم آنان درس عبرت نگرفتند و همان اشتباه گذشته را ادامه می‌دهند.

لاریجانی تأکید کرد: ما کشوری هستیم که هیچ وقت تعرضی به کشورهای دیگر نکردیم و نمی‌کنیم، فریب خوردگی کشورهای منطقه از آمریکا می‌تواند کار دست شان بدهد. امروز هم برخی کشورهای منطقه دچار اشتباه محاسباتی شدند، ممکن است برخی تصور کنند می‌توانند تاخت و تازی در منطقه داشته باشند اما سران کشورهای منطقه باید مراقبت کنند که دچار آن فریب خوردگی نشوند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران باز هم نیاز به یک حرکت مجاهدانه دارد، طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اولویت امروز کشور مسائل اقتصادی است، باید آن روحیه مجاهدانه و همبستگی ملی را احیا کنیم، امیدوارم این روحیه در دولت،‌مجلس و قوای مختلف همیشه زنده بماند، مجاهدان دفاع مقدس همیشه عزیز هستند. امیدوارم خداوند این روحیه را در همه ما پایدار نگه دارد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار