کد خبر: 813197
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
ایران موفق شده در حوزه صنایع دستی، دو فرش ار فارس و فرشي از کاشان را به ثبت جهانی برساند


فرش

رییس مرکز میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی گفت: ایران موفق شده در حوزه صنایع دستی، هنرهای سنتی و فرش، دو فرش ذهنی بافت فارس و فرش شهری کاشان را به ثبت جهانی برساند و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، یدالله پرمون - رییس مرکز میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی - اظهار کرد: برگزاری شورای جهانی صنایع دستی در توسعه این حوزه بسیار موثر است. برگزاری این نشست در معرفی صنایع دستی ایران بسیار تاثیرگذار است.

او ادامه داد: این اتفاق بزرگ را می‌توان از دو زاویه بررسی کرد؛ ابتدا این‌که برگزاری نشست شورای جهانی به موضوع جا افتادن مقوله‌ای به اسم میراث فرهنگی ناملموس در دنیا که روز به روز در جهان به‌عنوان یک مقوله خاص، میراث فرهنگی خود را مطرح می‌کند، کمک می‌کند. در این زمینه پنج دامنه یا زیرشاخه وجود دارد که یکی از شاخه‌های اصلی آن، فنون و مهارت‌های ساخت صنایع دستی و دانشی است که پشت ساخته شدن محصولات صنایع دستی وجود دارد.

وی گفت: در کارنامه موجود در حوزه میراث فرهنگی ناملموس شاهد سرمایه‌گذاری بسیاری از  کشورها برای ثبت جهانی و بیشتر کردن این ثبت‌ها هستیم. خوشبختانه در حوزه صنایع دستی نیز این اتفاق در حال رخ دادن است. همچنین با توجه به این‌که سهمیه ثبت جهانی هم محدود و کم است، پس باید از این فرصت‌ها استفاده کرد. از طرفی می‌دانیم جنوب شرق آسیا مهد صنایع دستی است. ایران باید با شرکت در این مجالس خود را مطرح کند، به این معنی که برگزاری چنین اجلاس و شوراهایی زمینه بسیار مهمی در این راستاست  .

رییس مرکز میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: در راستای انجام ثبت جهانی باید سیاهه‌برداری صنایع دستی انجام شود. ما نیاز به دایره‌المعارف و واژه‌نامه تخصصی داریم. این اجلاس در این حوزه بسیار کمک‌کننده است که ایران وارد عرصه رقابت جهانی شود و برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی کند.

پرمون یادآوری کرد: از جنبه ارتباطات بین کشورها، صنایع دستی یکی از حوزه‌هایی است که باعث صلح و وفاق و دوستی می‌شود، چراکه دانش ساخت صنایع دستی محدود به یک قوم و قبیله نیست و اشتراکات بسیاری با هم دارد و این موجب برقراری یک حس مشترک می‌شود. مثلا رشته چوب ایران با آسیای میانه یا هند و پاکستان زمینه‌های مشترک دارند یا فلان رشته هنری ایران اشتراکاتی با افغانستان یا عراق دارد و اجلاس شورای جهانی صنایع دستی فرصتی مهم برای همگرایی و صلح و دوستی است.

به گزارش ایسنا، اجلاس جهانی صنایع دستی اکنون در شهر اصفهان در حال برگزاری است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار