کد خبر: 813138
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
استاد دانشگاه هایلدلبرگ آلمان معتقد است آنچه در میانمار رخ داد اصلاحات بود و نه انقلاب و اصلاحات نیز روند ناقصی داشته است.
انقلاب میانمار و اعتراضات شدید مردمی علیه حکومت نظامیان در این کشور که در ۱۵ آگوست ۲۰۰۸ رخ داد، به طور حتم یکی از بزرگترین تحولات سیاسی در آسیا به شمار می آید.

مانند هر انقلاب دیگری در جهان، شاید تغییر در سطح شکل سیاسی حکومت و نوع رژیم سیاسی به سرعت اتفاق بیفتد، اما ایجاد تغییرات زیربنایی در اقتصاد و مسائل اجتماعی امری تدریجی است که این فرآیند هنوز در میانمار فعال است.

لذا ایجاد اصلاحات در میانمار روندی است که پس از فروپاشی حکومت نظامیان آغاز شده است.

«مری لال»، از اساتید دانشگاه های مطرح جهان همچون دانشگاه هایدلبرگ آلمان، دانشگاه ملی استرالیا، و دانشگاه ملی سنگاپور و از جمله محققان در زمینه سیاست و جامعه شناسی میانمار است که سالها بر روی مسائلی چون جامعه مدنی، فرآیند صلح، اصلاحات آموزشی و ظهور ملی گرایی بودایی در این کشور مشغول فعالیت بوده و به مطالعه پرداخته است.

وی که از نزدیک با روند اصلاحات در میانمار طی سالهای پس از انقلاب در این کشور درگیر بوده، معتقد است که مردم این کشور از ابتدای دهه ۲۰۱۰ برای اعمال تغییر و اصلاحات در کشور خود به شدت تلاش کرده اند. به عقیده نویسنده، این جدیت و تلاش همگانی برای اصلاح در امور زیر ساختی کشور، از سال ۲۰۱۵ و پیروزی حزب اتحادیه ملی دمکراسی در انتخابات این سال، آگاهی مردم بیشتر هم شده است.

در همین راستا، گفتگویی با این استاد دانشگاه داشتیم که در ادامه می آید.

انقلاب میانمار را چگونه ارزیابی می کنید؟ این انقلاب تا چه حد در برطرف کردن مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این کشور نقش داشته است؟

به نظر من هیچ انقلابی در میانمار رخ نداد. تغییرات رخ داده در این کشور در قالب اصلاحاتی بود که از سطوح پایین جامعه مدنی آغاز شد. همچنین عوامل دیگری در توانمندسازی جامعه مدنی و پیشبرد تغییرات موثر بودند که شامل نقشه راه تغییر رژیم نظامی و رسیدن به دمکراسی بود که از سال ۲۰۰۸ با واکنش جامعه جهانی در کمک به طوفان زدگان این کشور آغاز شد و انتخابات ۲۰۱۰ را در میانمار پی ریزی کرد.

شما در کتاب خود به نام «فهم اصلاحات در میانمار» به اختلاف طبقاتی میان شهرنشینان و روستاییان میانمار اشاره کرده اید. ریشه این اختلاف طبقاتی را در چه مسائلی می بینید؟

پیش از وقوع فرآیند اصلاحات در میانمار، همه مردم این کشور فقیر بودند و تنها بخش کمی از مردم این کشور جزو طبقه متوسط بودند که در یانگون زندگی می کردند. با انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی در این کشور، وضع مالی بسیاری از جمعیت شهری بهتر هم شده است. هرچند سود ناشی از این اصلاحات چندان عاید مناطق روستایی و حومه نشینان نشد.

این مساله هم البته به بحث مالکیت زمین ها باز می گردد. بسیاری از مردم در مناطق روستایی به دلیل توسعه پروژه های مختلف، در حال از دست دادن زمین های خود هستند و در نتیجه هر روز به سمت فقر بیشتر پیش می روند.

نقش آمریکا را در فرآیند انقلاب میانمار و مسائل پس از آن چگونه ارزیابی می کنید؟

 من فکر می کنم منظور شما از انقلاب، اصلاحات است و نه انقلاب. آمریکا به هیچ وجه نقشی در روند اصلاحات میانمار نداشته است. چنانچه ایالات متحده حتی تحریم های جامعی هم علیه میانمار در نظر گرفت.

نظر شما در مورد آینده سیاسی «آنگ سان سوچی» چیست؟

«داو سو» (آنگ سان سوچی) در عمل رهبر میانمار به حساب می آید. البته وی با مشکلات فراوانی هم مواجه است که من در کتاب خودم (فهم اصلاحات در میانمار) به آن اشاره کرده ام. 
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار