کد خبر: 813109
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
وزیر خارجه مصر به وجود اختلاف دیدگاه بین این کشور و عربستان سعودی درباره حل و فصل درگیری ها در سوریه به خصوص درباره ضرورت تغییر نظام حاکم و رهبران این کشور، اذعان کرد.
به نقل از رسانه های خبری مصر، سامح شکری در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در جمع سردبیران روزنامه های الاهرام، الاخبار و الوطن گفت: موضع عربستان سعودی بر ضرورت تغییر نظام حاکم و یا رهبران سوریه متمرکز است اما مصر چنین موضعی ندارد.

وی افزود: با وجود این قاهره معتقد است که با توجه به تحولات صورت گرفته باید سوریه جدید همسو با اراده طرف های سوری بوجود آید.

شکری در پاسخ به این سوال که آیا با کنار رفتن بشار اسد سوریه احتمالا به سرنوشت لیبی و عراق دچار خواهد شد، اظهار داشت: این مسئله به ملت سوریه مربوط است و نباید این امر را محدود به یک شخص کرده و یا اینکه وقت خود را صرف بررسی دوره پس از پایان مرحله درگیری کنیم، بلکه بایستی همه طرف ها تلاش های خود را متمرکز توافق درباره نقشه ویژه راه حل سیاسی و نحوه تدوین آن نمایند.

وی درباره اوضاع سوریه همچنین اظهار داشت: بارقه امیدی پس از توافق آمریکا و روسیه جهت برقراری آتش بس ایجاد شد اما وضعیت حاضر و توسعه عملیات های نظامی، گسترش تروریسم و ادغام تروریست ها با عناصر معارض همانند النصره و نیز حمله به ارتش سوریه و سپس کاروان کمک های انساندوستانه باعث شد این توافق در معرض خطر قرار گرفته و ما را به سمت دور باطل سوق داد.

انفجار خودروی زرهی پلیس مصر در شمال سینا


منابع مصری گزارش دادند که صبح روز جمعه نیز در نتیجه انفجار خودروی زرهی پلیس در شمال شرقی مصر 3 نظامی این کشور زخمی شدند.

یک منبع مصری گفت که یک خودروی زرهی پلیس که در شهر العریش توسط افراد ناشناس بمب گذاری شده بود منفجر شد و در نتیجه آن 3 نظامی مصری زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، این سه نظامی به بیمارستان نظامی العریش انتقال داده شدند.
صبح روز پنجشنبه نیز در اثر تیراندازی افراد ناشناس به سمت نیروهای پلیس مصر در شهر العریش واقع در استان شمال سینا، یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

یک منبع امنیتی در این باره گفت که افراد ناشناس به سمت سه نیروی پلیس که در خیابان العریش حضور داشتند، تیراندازی کردند و در اثر آن یک نفر کشته و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.

شبه جزیره سینا محل فعالیت چند گروه تروریستی از جمله انصار بیت المقدس است که در نوامبر سال 2014 پس از بیعت با گروه تروریستی داعش به ولایت سینا تغییر نام داد.

انصار بیت المقدس خطرناک ترین گروه تروریستی در شبه جزیره سینا به شمار می رود و از چند ماه پیش نام خود را به ولایت سینا تغییر داده و با گروه تروریستی داعش بیعت کرده است.

پایگاه‌های نظامی، پلیسی و نیروهای امنیتی مصر در سینا نیز طی چند ماه اخیر هدف حملاتی در شبه‌جزیره سینا قرار گرفته‌اند که طی آن ده‌ها نفر از نیروهای ارتش و پلیس کشته شدند و گروه‌های افراطی مسئولیت این حمله را به‌ عهده گرفتند.
ارتش مصر از چندی قبل با مشارکت پلیس، حملات امنیتی برای هدف قرار دادن صدها فرد مسلح در شمال سینا را آغاز کرده است.

5 معترض به اعطای دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان به حبس محکوم شدند

یک منبع قضایی مصر اعلام کرد که دادگاه این کشور 5 متهم به شرکت در تظاهرات اعتراض آمیز به اعطای دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی را به 5 سال حبس و پرداخت غرامت به مبلغ 100 هزار پوند محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، بیش از 200 نفر در اعتراض مربوط به اعطای دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی شرکت کرده بودند که تا کنون برای بیش از 150 نفر آنها حکم حبس و پرداخت غرامت صادر شده است.

این در حالی است که دادگاه مصر روز چهارشنبه  6 معترض به توافق ترسیم مجدد مرزهای دریایی بین عربستان و مصر که به اتهام شرکت در تظاهرات بدون مجوز در استان اسوان بازداشت شده بودند، تبرئه کرد.

پیش از این دادگاه کیفری الجیزه (غرب قاهره) طی حکم اولیه که قابل اعتراض است، 17 معارض مصری را به اتهام شرکت در تظاهرات بدون مجوز در اعتراض به توافقنامه ترسیم مجدد مرزهای دریایی با عربستان، به 6 ماه حبس محکوم و دو نفر دیگر را تبرئه کرد.

مصر طی روزهای 15 - 25 آوریل گذشته شاهد تظاهرات اعتراض آمیز به تصمیم دولت در خصوص اعطای دو جزیره تیران و صنافیر (شمال شرقی دریای سرخ) به عربستان سعودی بود.

توافقنامه اعطای این دو جزیره به عربستان سعودی در جریان سفر اخیر ملک سلمان به قاهره امضا شد امری که برخی نهادهای معارض و احزاب سیاسی آن را امتیازدهی و فروش اراضی مصر برشمردند.

این در حالی است که در روز 21 ژوئن گذشته دادگاه قضایی اداری حکم به لغو این توافقنامه و استمرار حاکمیت مصر بر دو جزیره تیران و صنافیر داد.

رایزنی وزرای خارجه مصر و انگلیس برای ازسرگیری پروازها به شرم الشیخ

منابع مصری گزارش دادند که سامح شکری وزیر خارجه مصر روز پنجشنبه با «بوریس جونسون» همتای انگلیسی خود در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرد.

احمد ابوزید سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر گفت که در این دیدار دو طرف به بررسی روابط دوجانبه مصر و انگلیس به خصوص در زمینه ازسرگیری پروازهای انگلیس به شهر شرم الشیخ پرداختند و شکری بر تمایل مصر برای حل و فصل سریع این موضوع در سریع ترین زمان ممکن تاکید کرد.

وی اشاره کرد که همکاری بین دو کشور در دوره اخیر بیانگر وجود اراده حقیقی مصر برای ارائه تضمین کافی به گردشگران و تامین امنیت آنها در فرودگاه های مصر و آمادگی برای همکاری بیشتر در این زمینه است.

بر پایه این گزارش، وزیر خارجه انگلیس نیز در این دیدار تصریح کرد که کشورش به خوبی تاثیرات منفی تعلیق پروازها به شهرهای گردشگری مصر بر اقتصاد این کشور را درک می کند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار