کد خبر: 812808
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
«جوان» از كشف ۹ كانتينر كالاي قاچاق در دل گمرك گزارش مي‌دهد
نيروي انتظامي پيش‌دستي نمي‌كرد،كانتينرهاي «قاچاق» با «نقاب كالاي وارداتي» به خاك ايران وارد مي‌شد / در يك رسوايي بزرگ ۹ كانتينر قاچاق در دل گمرك پرماجراي «شهيد رجايي» در حالي كشف شده است كه اين كالاها مهر ترخيص خورده و آماده ورود به كشور بوده‌اند...
هادی غلامحسینی
در يك رسوايي بزرگ ۹ كانتينر قاچاق در دل گمرك پرماجراي «شهيد رجايي» در حالي كشف شده است كه اين كالاها مهر ترخيص خورده و آماده ورود به كشور بوده‌اند، در اين بين وقت آن رسيده است كه كرباسيان رئيس كل گمرك ايران سهم گمركات در ورود 16ميليارد دلار كالاي قاچاق به ايران را مشخص كند.

روزنامه «جوان» در حالي چندي پيش به نقل از سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و مقامات وزارت اقتصاد از «ورود عمده كالاي قاچاق از گمركات كشور» خبر داده بود كه در يك رسوايي 9 كانتينر كالاي قاچاق از دل گمرك شهيد رجايي كشف شده است.
كشف كالاي قاچاق در گمركات از اين حيث قابل اهميت است كه معمولاً گمركات مبادي رسمي ورود كالا به كشور به شمار مي‌آيد اما گويا گمركات علاوه بر ارائه خدمات به بازرگانان و تاجران قانوني كالا به قاچاقچيان كالا و ارز نيز خدمات مي‌دهند زيرا در غير اين صورت نبايد كالاي قاچاقي در گمركات پرماجراي شهيد رجايي كشف شود كه تازه اين كانتينرها براي ورود به ايران نيز مهر ترخيص خورده بودند و اگر نيروي انتظامي پيش‌دستي نمي‌كرد اين كالا‌ها تحت عنوان كالاي وارداتي به شكل قانوني وارد ايران مي‌شدند.

مسئولان نيروي انتظامي استان هرمزگان صبح روز گذشته از كشف 9 كانتينر كالاي قاچاق به ارزش بيش از 15 ميليارد تومان خبردادند.
نيروي انتظامي با رصد پرونده قاچاق گذشته يك فرد، متوجه مي‌شود از 11 كانتينر جديد اظهار شده كالاي پلاستيكي اين فرد، 9 كانتينر مربوط به ظروف شيشه‌اي، كريستال و بلورجات است و تنها دو كانتينر آن كالاهايي بوده كه اين فرد به گمرك اظهار كرده است. نكته جالب توجه اين پرونده اين بوده كه پيش از آنكه كالاها از گمرك ترخيص شود، نيروي انتظامي براساس سابقه فرد، پيگير موضوع شده و اين قاچاق كشف مي‌شود.

گويا براي اين كالاها در گمرك بندر شهيد رجايي پروانه گمركي نيز صادر شده و مراحل ترخيص آن در حال انجام بوده است كه با اقدام به‌موقع نيروي انتظامي اين كالاها كشف و ضبط مي‌شود، در حقيقت اگر نيروي انتظامي اقدامي پيش‌دستانه نمي‌كرد، باتوجه به اتمام فرايند كارشناسي و ارزيابي، اين كالاهای قاچاق به سادگي تحت عنوان کالای وارداتی در چرخه توزيع قرار مي‌گرفت.
روزنامه «جوان» در حالي چندي پيش به نقل از سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و مقامات وزارت اقتصاد از «ورود عمده كالاي قاچاق از گمركات كشور» خبر داده بود كه مصداق فوق نيز بر گزارش «جوان» مبني بر ورود عمده كالاهاي قاچاق از گمركات صحه مي‌گذارد و جا دارد كرباسيان رئيس كل گمرك ديگر سكوت خود را شكسته و در خصوص سهم گمرك در ورود ميليارد‌ها دلار كالاي قاچاق كه با هزاران كانتينر وارد ايران مي‌شود، توضيح دهد.
به گزارش روزنامه «جوان» نماينده سازمان اموال تمليكي كه در ابتداي شهريور ماه سال 95 در دومين نشست دادستاني تهران در‌باره مبارزه با قاچاق كالا شركت كرده بود، با اعتراف به اينكه «گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند»، گفت: اكثر كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شوند.
  
اعتراف عجيب يك مدير در گمرك
از سوي ديگر خانم زبيدي مدير كل جرائم سازمان‌يافته گمرك ايران كه به نمايندگي از رئيس گمرك در دومين نشست دادستاني تهران در‌باره مبارزه با قاچاق كالا شركت كرده بود، با اشاره به كشف 536 كيلوگرم هروئين از چند كانتينر اعتراف كرد كه اين كانتينرها به طور اتفاقي انتخاب شده بودند و گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند!
بدين ترتيب اگر بخواهيم به رغم ميل باطني و آنچه كارشناسان و منابع آگاه مي‌گويند به ادعاي مدير كل جرائم سازمان‌يافته گمرك ايران اعتماد كنيم، بايد گفت كه از دهها هزار كانتینر كالايي كه در روز از گمركات كشور و به ويژه گمرك پرماجراي شهيد رجايي وارد كشور مي‌شوند خود گمرك هم اطلاع دقيقي ندارد و امكان دارد هر كالايي در اين كانتينرها باشد كه اشتباه اظهار شده و در واقع قاچاق است، ولي با توجه به بررسي فرايند ورود كالا از گمركات كشور عقل سليم به انسان مي‌گويد كه خيلي بعيد است كالا و كانتينري بدون اطلاع مديران گمركات كشور از اين محوطه بتواند وارد خاك ايران شود!
  
وزير اقتصاد و رئيس گمرك پاسخ دهند
حال جا دارد كرباسيان رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران، به مردم ايران توضيح دهند ارزيابان و كارشناسان گمرك دقيقا چه كاري را در گمركات كشور انجام مي‌دهند، اگر قرار است ماهانه از بيت‌المال ميلياردها تومان بابت حقوق و دستمزد مديران، ارزيابان و كارشناسان و كارمندان گمركات كشور هزينه شود و دست آخر عمده كالاي قاچاق از گمرك وارد ايران شود و مديران كلان اين حوزه هم پاسخگو نباشند و از ورود كالاي قاچاق از گمركات به ايران نيز اظهار بي‌اطلاعي كنند، پس ديگر مبارزه با قاچاق كالا و ارز و هزينه‌كرد از بيت‌المال براي گمركات كشور معني ندارد.
در اين بين در شرايطي گمرك ايران به عنوان مبادي رسمي ورود كالا به طور طبيعي شناخته مي‌شود كه از اين پس گمركات را بايد به عنوان شاهراه ورود كالاي قاچاق به ايران دانست زيرا در سال ميليارد‌ها دلار كالاي قاچاق با هزاران كانتينر از اين محل وارد كشور مي‌شود. ورود كالاي قاچاق از گمرك اين روزها افكار عمومي را به تعجب وا داشته، اين در حالي است كه كالاي قاچاق از تمامي امكانات و خدماتي كه براي ورود رسمي قاچاق تعبيه شده است، استفاده مي‌كند.
  
قاچاق به مثابه خنجر پشت نظام است
چندي پيش رهبر معظم انقلاب اسلامي از قاچاق به عنوان پديده‌اي زشت نام بردند كه همانند خنجري به پشت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و بعد از بيان اين تشبيه، عنوان داشتند نظام از جوانان بيكار شرمنده است. از سخنان رهبر معظم انقلاب مي‌توان متوجه شد ايشان به خوبي از برآورد حجم و تناژ بالاي قاچاق آن‌هم به شكل ورودي‌اش به كشور مطلع هستند كه همين كالاهاي قاچاق موجب بسته شدن بسياري از بنگاه‌هاي توليدي كشور شده است و به نوعي قاچاق در بيكاري جوانان ايراني نقش مستقيم دارد.
  
قاچاق كالا توليدبرانداز است
قاچاق كالا و ارز بلاي توليدبراندازي است كه داستان‌هاي بسياري در اين تجارت پرسود وجود دارد كه روزنامه «جوان» در گزارش‌هاي آتي به دست‌هايي كه در اين تجارت زيرزميني آلوده شده است، اشاره خواهد كرد كه يكي از نكات پرابهام در ساختار گمركات كشور همين انتصاب‌هاي تأمل‌برانگيز عجيب و غريب و به كار گماردن افرادي است كه اين افراد خود...!
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خجسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
0
0
پیشنهاد می کنم که صدها نفر داوطلب از بسیج و جوانانِ بیکار را انتخاب کنید که تمام کانتینرها را قبل از ورود به خاک ایران ، دقیقا بازرسی کنند. خود من حاضرم به عنوان یک نیروی رایگان در خدمت این اقدام باشم.
خجسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
0
0
با سلام مجدد ، به نظر من خانم زبیدی که پست حساس مدیرکلی را یر عهده دارد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است. مملکت ما به چنین اشخاص عاجزی نیاز ندارد و بهتر است مسئولینِ مملکت پیشنهادی را که ساعتی قبل خدمتتان ارائه کرده ام جدی گرفته و با کنار گذاشتن چنین اشخاص غیر مسئولی ، کاری برای این مملکت انجام دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار