کد خبر: 812770
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
مالیات پلکانی برای پزشکان فراری!
انتشار 8 هزار ميليارد اوراق قرضه بيمه سلامت براي تأمين بدهي‌هايي كه طي سه سال اجراي طرح تحول سلامت روي دست دولت مانده است، حكايت از چالشي جدي در اين حوزه دارد
زهرا چيذري
انتشار 8 هزار ميليارد اوراق قرضه بيمه سلامت براي تأمين بدهي‌هايي كه طي سه سال اجراي طرح تحول سلامت روي دست دولت مانده است، حكايت از چالشي جدي در اين حوزه دارد؛ چالشي كه تا اينجا 8 هزار ميليارد بدهي روي دست دولت گذاشته و بنا به تأكيد حسنعلي شهرياري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اگر منابع بيمه‌ها از سوي دولت تأمين نشود، بدهي بيمه‌ها تا پايان سال 95 به بيمارستان‌ها و دانشگاه‌هاي دولتي به حدود 16 هزار ميليارد تومان مي‌رسد. اصلي‌ترين عامل اين بدهي اما درآمدهاي پزشكان است كه با اجراي طرح تحول سلامت تا سه برابر افزايش داشته است. پس براي حل ريشه‌اي اين بدهي بايد به سراغ منطقي كردن اين درآمدها رفت. ماليات پلكاني اصلي‌ترين راهكاري است كه برخي نمايندگان مجلس بر آن اتفاق نظر دارند اما بنا به تأكيد رئيس سازمان امور مالياتي كشور پزشكان از ۷۰۰ ميليارد تومان مالياتي كه بايد در سال بپردازند تنها۱۵۰ ميليارد تومانش را مي‌پردازند.

با رسانه‌اي شدن ماجراي عرضه 8 ميليارد تومان اوراق قرضه براي صاف كردن بدهي بيمه‌ها به طرح تحول سلامت تقريباً هيچ موافقي نداشت و بنا به تأكيد كارشناسان حوزه اقتصاد به معني فروش بدهي با سود تضمين شده است كه در دراز‌مدت مي‌تواند موجب بدهكاري بيشتر دولت شود. به طور نمونه حسين راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در ‌اين ‌باره معتقد است: «اين اقدام به معناي فروش بدهي صندوق‌هاست. در واقع صندوق‌هايي كه اكنون با بحران مالي جدي روبه‌رو هستند بايد همين وجوه و بدهي‌ها را در آينده با نرخ بهره بالاتري بپردازند. اين موضوع سبب مي‌شود نه تنها بحران صندوق‌هاي بيمه عميق‌تر شود و ورشكستگي آنها شتاب بيشتري بگيرد، بلكه اين بدهي را به دولت بعدي منتقل خواهند كرد كه در ادبيات اقتصاد با عنوان گروگانگيري دولت بعدي شناخته مي‌شود.»

كارانه‌هاي نجومي پزشكان اما به عنوان اصلي‌ترين حفره‌اي كه اين بدهي بزرگ را به بار آورده است حالا بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته تا جايي كه برخي نمايندگان مجلس هم وارد اين ماجرا شده‌اند تا با راهكارهايي از جمله سقف دريافتي يا كنترل درآمد با ماليات اين درآمدهاي نجومي را تحت كنترل در آورند.
 
ويزيت‌هاي خصوصي در بخش دولتي
اكبر تركي، نماينده مردم در كميسيون بهداشت معتقد است «كارانه‌اي كه پزشكان در طرح تحول سلامت به جهت حق عمل و ويزيت بيمار دريافت مي‌كنند ارقام نسبتاً بالايي است كه باعث دريافتي‌هاي زياد برخي پزشكان شده است.»
آنطور كه نماينده مردم فريدن در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد، اگرچه اين دريافتي‌ها در قالب كارانه است اما برخي متوليان در تلاش هستند بررسي‌هاي لازم را در زمينه نحوه ارائه اين كارانه انجام دهند، به گونه‌اي كه يا سقفي براي اين كارانه‌ها در نظر گرفته شود يا كارانه‌ها را به صورت پلكاني به پزشكان پرداخت كنند. اين نماينده مردم در مجلس دهم در بيان ايرادهاي وارده به اين پرداخت‌ها مي‌گويد «در برخي از مناطق براي جذب پزشك، به جاي يك k2/5 ، k پرداخت مي‌شود كه همين امر نوعي بي‌عدالتي ايجاد كرده است.»

به باور وي اگر سقفي براي اين كارانه درنظر گرفته شود يا دريافتي كارانه به صورت پلكاني باشد پزشكان مي‌توانند دريافتي معقولي داشته باشند اما درحال حاضر نابساماني در پرداختي‌هاي بيش از حد به پزشكان وجود دارد.

تركي درباره چگونگي اجراي طرح پلكاني كارانه‌ها به پزشكان، اينگونه توضيح مي‌دهد: « با طرح پلكاني، بين 60 تا 70 درصدي كه بايد در قالب كارانه به پزشك پرداخت شود، به ازاي هر 10 تا 20 درصدي كه اين درآمد بالاتر مي‌رود درصد پرداختي به پزشك كمتر مي‌شود و سهمي كه براي بيمارستان باقي مي‌ماند، بيشتر است.»

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان تأكيد مي‌كند: پزشكان با بودجه دولت و بيماري مردم متخصص مي‌شوند و بر اساس قوانين مصوب مجلس اينها متعهد به دو تا پنج سال ارائه خدمات بهداشتي، درماني و تخصصي به مردم مي‌شوند. در چنين شرايطي پزشكان هم حقوق دريافت مي‌كنند هم به آنها درصدي از كارانه تعلق مي‌گيرد، درحالي كه نبايد بيش از اينها دريافت شود، هم اكنون با عنوان جذب پزشك، k2/5 به آنها پرداخت مي‌شود بدان معنا كه پزشك يك بيمار را ويزيت مي‌كند اما به اندازه 2/5 بيمار براي وي محاسبه مي‌شود.»
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي‌گويد:«‌ويزيتي كه پزشك در بيمارستان دولتي دريافت مي‌كند بر اساس نرخ دولتي است اما زماني كه اين ويزيت ضرب در
 k2/5 مي‌شود معادل ويزيت بخش خصوصي مي‌شود كه اين اقدام بار مالي زيادي را بر دوش وزارت بهداشت مي‌گذارد.»
 
افزايش ماليات با افزايش درآمد پزشكان
از نگاه محمدنعيم اميني‌فرد، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تعيين سقف حقوق و درآمد به شكل دستوري در جلوگيري از دريافت‌هاي نجومي راهگشا نيست، به دليل اينكه تعيين سقف حقوق و درآمد براي پزشكان كارايي را ميان اين قشر كاهش خواهد داد.
نماينده مردم ايرانشهر در مجلس شوراي اسلامي، درباره تبعات منفي تعيين سقف درآمد براي پزشكان، معتقد است:«چنانچه سقف درآمدي براي پزشكان در نظر گرفته شود به طور مثال سقف درآمدي و كاري پزشكي براساس تعرفه‌هاي موجود ظرف دو هفته تكميل خواهد شد، بنابراين پزشك هيچ انگيزه‌اي براي دو هفته پاياني ماه و ارائه خدمات به بيماران ندارد، از اين رو بهتر است براي پزشكان يك نظام پرداختي همراه با افزايش تصاعدي ماليات در نظرگرفته شود.»
سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي درباره اينكه در حال حاضر نيز از پزشكان ماليات اخذ مي‌شود، مي‌گويد: «به طور قطع ارزيابي و بازبيني در ميزان ماليات از پزشكان بايد صورت گيرد و بايد به نوعي عمل كرد تا عدالت اجتماعي در جامعه فراهم شود.»

بهروز بنيادي، عضو ديگر كميسيون بهداشت مجلس نامتناسب بودن شيوه پرداخت به پزشكان را به دليل كمبود پزشك مي‌داند و اينگونه توضيح مي‌دهد: «زماني كه كمبود پزشك در حوزه سلامت وجود داشته باشد مبلغ پرداختي بين تعداد محدودي پزشك توزيع مي‌شود كه همين امر باعث شده شائبه دريافتي نجومي بين پزشكان قوت گيرد.»
وي با بيان اينكه اكنون وزارت بهداشت سياستي را در پيش گرفته كه بر اساس آن سرانه متخصصان به جمعيت كشور را مطالعه كند، مي‌افزايد: «اگر اين مهم رخ دهد بسياري از سؤالات موجود پيرامون دريافتي‌هاي نجومي پزشكان نيز رفع مي‌شود.»
 
فرار مالياتي سفيد‌پوشان
هرچند در نظر گرفتن ماليات پلكاني با افزايش درآمد پزشكان راهكاري است كه در بسياري از كشورهاي دنيا بوسيله آن درآمد پزشكان را كنترل مي‌كنند اما رئيس سازمان امور مالياتي معتقد است در حال حاضر ماليات پزشكان ۷۰۰ ميليارد تومان در سال است اما اكنون اين قشر ۱۵۰ ميليارد تومان ماليات مي‌پردازد. با اين تفاسير آيا مي‌توان با ماليات درآمد پزشكان را كنترل كرد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
0
0
ما که ازاین پژشکان دارای 550فرارمالیاتی نمی گذریم انشاء الله خدا هم ایشان را مورد رحمت خود قرارندهد چون همه اینها به اقتصاد مملکت ضربه می زند وجورهمه این فرارمالیاتی ها را افراد ضعیف درهرقشر ازافراد جامعه باید بدهند.
حقگو
|
Russian Federation
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
بسم الله سلام برشما، درکشورهای پیشرفته مانند آلمان زمانی که درامد ماهانه پزشک از 5000یورو(2 یا3برابر حقوق یک کارگر در ان کشور)بیشتر شد .درامد بالاتر از 5000یورو هرچقدر بیشتر شد تا 60 درصد ان از انها مالیات گرفته میشود.در کشور ما اگر معادل نصف کشور المان مالیات اخذ شود ،بودجه وزارتخانه بهداشت و درمان را درسال مالی بدون وابستگی به دولت بطور کامل پوشش خواهد داد. والسلام. یاحق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار