کد خبر: 812762
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
ميترا شهبازي
خريد تضمینی گندم در سالجاری از اواسط فروردین ماه، همزمان با شروع فصل برداشت این محصول در کشور آغاز شده است و پس از گذشت چندين ماه از شروع فصل برداشت گندم، هنوز کردستاني‌ها نتوانسته‌اند دسترنج زحمت يکساله خود را به طور کامل از دولت دريافت کنند. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی جمال صالحی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان امسال بالغ بر ۸۵۰ هزار تن گندم در این استان برداشت شده و دولت موظف است مبلغی بیش از هزار میلیارد تومان را به کشاورزان پرداخت کند که این مهم تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته و مسئولان دولتي با دادن وعده‌هاي مکرر زمان پردات مطالبات کشاورزان را به آينده‌اي نامعلوم موکول مي‌کنند.

حدود یک ماه از فصل برداشت گندم در کردستان گذشته اما همچنان مسئولان زماني را براي پرداخت مطالبات هزار میلیارد تومانی گندم کاران کردستان مشخص نکرده‌اند. با اينکه مسئولان جهاد کشاورزی کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و حتي مسئولان کشوری بارها طی دو ماه اخیر در مصاحبه‌های خود خبر از پرداخت مطالبات داده‌اند اما شهریور ماه هم در حالي به پايان مي‌رسد که هنوز خبری از تعيين زمان مشخص براي پرداخت مطالبات کشاورزان به گوش نمي‌رسد.

تنها 8 درصد از مطالبات پرداخت شد!

البته در اين بين مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان از پرداخت تنها ۸ درصد از مطالبات گندمکاران استان خبر مي‌دهد و در اين باره مي‌گويد: ارزش ریالی گندم خریداری شده در استان کردستان هزار و ۸۳ میلیارد تومان است و تاکنون ۸۵ میلیارد تومان آن به عبارتی تنها ۸ درصد این مطالبات به گندمکاران پرداخت شده است. به گفته صالحی کردستان در رتبه چهارم خرید و تولید گندم در کشور قرار دارد و خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته میزان خرید گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان ۵۹ درصد رشد داشته است.

در حالی که علی محمد مرادی، نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی ابتدای شهریور ماه را براي پرداخت مطالبات گندم کاران را مطرح کرده بود اما شهريور ماه‌ هم به پايان رسيد و باز مطالبات کشاورزان پرداخت نشد و به گفته وي پيگيري‌هاي نمايندگان مجلس در اين زمينه‌هم کارساز نبوده است.

علاوه بر مسئولان استاني، امام جمعه شهرستان قروه هم در بخشي از سخنان خود در خطبه های نماز جمعه این شهر از عدم توجه دولت به این مهم انتقاد کرد. به گفته وي بر اساس آموزه‌های دینی ما واجب است که قبل از اینکه عرق کارگر خشک شود باید حق الزحمه وی پرداخت شود که متاسفانه در خصوص گندم کاران کردستان این مهم نادیده گرفته شده است و مسئولان باید پاسخگو باشند.

با اينکه در سال جاري بالاخره رکود چندين ساله برداشت گندم در استان شکسته شد اما تاخير مسئولان براي پرداخت مطالبات کشاورزان، بازهم دست گندم‌کاران را در آستانه مهر ماه و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها خالي گذاشت.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار