کد خبر: 812760
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
با اينكه مردم از درد بي ابي در مضيقه هستند يكي از اعضاي شوراي روستا تمام بودجه را به حساب خود واريز كرده است
اگر تا ديروز روستاي لومان از توابع شهرستان دماوند به عنوان روستايي با طبيعت سرسبز و اب و هواي مطبوع براي ساكنان و گردشگرانش شناخته مي شد، حالا آنقدر درد بي آبي و مشكلات مديريتي دارد كه بتوان نام آن را پيوسته در ليست روستاهاي پردرد و حاشيه ديد.وقتي مشكل كم آبي لومان به دلايل مشخص و محرز به حدي رسيد كه ديگر زندگي در اين منطقه را دشوار كرد، ساكنانش تصميم گرفتند به جاي دست روي دست گذاشتن و انتظار از مسئولان، خودشان وارد عمل شوند. به همين خاطر با جمع آوري مبالغي عزم خود را جزم كردند تا معضل بي آبي را حل كنند. در همين راستا بودجه اي نيز از طرف دولت به اين امر اختصاص يافت تا كارها سرعت گيرند اما غافل از اينكه نه تنها كاري صورت نخواهد گرفت بلكه تمام پولها به حسابي واريز شدند كه بازگشتي براي آن نبود.به گفته چند تن از اعضاي شوراي اين روستا ، مجموع پول ها هم اكنون در حساب يكي از اعضاست. كسي كه خود را ملزم به پاسخگويي به هيچ نهاد و ارگاني نمي داند.
مريم احمدي

بيش از 1500 سال از قدمت "لومان" قديمي ترين روستاي دماوند مي گذرد. روستايي که سالها پيش مهدکشاورزي و دامپروري شهرستان دماوند بود و مردمانش در سايه طبيعت سرسبز و اب و هواي مطبوع زندگي خوشي را مي گذراندند. با شناخته شدن پتانسيل ها و ظرفيت هاي طبيعي اين منطقه و باز شدن پاي گردشگران و پايتخت نشينان به اين روستا ويلاهاي کوچک و بزرگ هم از گوشه و کنار روستا سر برآورد و تعداد ساکنان لومان به ويژه در فصول گرم سال به چندين برابر رسيد. اما زيرساخت ها و امکانات زندگي مردم به تناسب جمعيت رشد نکرد ومشکلاتي چون کمبود آب اشاميدني و کشاورزي بر سر راه اهالي روستا سبز شد.

وضعيت کمبود آب در روستاي لومان دماوند سال به سال وخيم تر مي شود. روستايي که برخلاف مناطق ديگر، پتانسيل هاي بالقوه اي در تامين منابع آبي دارد اما با بي توجهي مسئولان مربوطه نسبت به خدمات آبرساني و بي نظارتي در نحوه مصرف، اهالي اين روستا با قطعي 12 تا 18 ساعت آب در روز مواجه مي شوند. چرا که آب اشاميدني لوماني ها، صرف پر کردن استخرهاي ويلانشينان منطقه و آبياري باغهايشان مي شود. در حالي که مصرف آب شرب هر خانه روستايي روزانه حدود 20 ليتر برآورده شده است حداقل ميزان مصرف روزانه آب در واحدهاي ويلايي از مرز دو هزار ليتر مي گذرد و متاسفانه به رغم محرز بودن اين موضوع و تشديد وضعيت بي آبي در روستا هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نمي گيرد!

بنا به گفته يك عضو سابق شوراي اسلامي لومان در چند سال اخير ويلاسازي در قسمت هاي مختلف روستا از جمله حريم رودخانه با رشد قارچ گونه اي روبرو بوده و ويلانشينان در سايه عدم اجراي قانون، از لوله هاي اصلي شبکه ابرساني روستا انشعابات غيرمجازي گرفته اند که سبب کاهش سطح آب شده ضمن اينکه تهديداتي را براي سلامت مردم نيز به همراه داشته است.

شمس الله مختاري مي گويد: "از انجا که این انشعابات بدون کارشناسی لازم، رعایت امور فنی و کاملا شتابزده صورت گرفته ، امکان بازگشت آلودگی‏های پس‏آب‏های استخرهای شنای خصوصی ويلانشينان و همچنین باغات آنها به داخل شبکه آب وجود دارد. مسئله اي که مي تواند تهديدي جدي براي سلامت اهالي روستا محسوب شود. "

فرسودگي شبکه آبرساني لومان و طراحي غيراصولي آن نيز از جمله مشکلاتي است که در کاهش منابع آبي اين روستا نقش موثري ايفا مي کند. مشکلي که در اين چند سال بارها و بارها به عنوان عاملي در هدررفت آب منطقه عنوان شده اما گويا اراده اي براي رفع آن وجود ندارد. طراحي غير فني شبکه آبرساني روستا در گذشته و فاصله زياد اين خطوط از محل منبع تغذيه تا نخستين خانه روستايي و پوسيدگي لوله ها سبب هدر رفت بخش قابل توجهي از آب منطقه شده است. اين در حالي است که با کمي بررسي کارشناسي و صرف هزينه اي نه چندان زياد مي توان اين شبکه آبرساني را اصلاح کرد. ضمن اينکه با منطقه اي شدن اب روستا و اتصال ان به شبکه ابي شهرهاي اطراف هم تا حد زيادي مي توان مشکل هدررفت آب و کمبود منابع ابي را برطرف کرد. اما ظاهرا مسئولان و تصميم گيرندگان روستا از جمله اداره ابفاي روستايي چشمان خود را بر روي اين وضعيت بسته و اهالي را در شرايط سخت بي ابي و تشنگي به حال خود رها کرده اند.

پول مردم در جيب عضو شورا

از آنجا كه سالهاست کمبود اب اشاميدني و کشاورزي به عنوان يکي از دغدغه هاي اصلي اهالي روستاي لومان مطرح بوده وساکنان اين منطقه براي رفع اين مشکل بارها به اين در و آن در زده اند تا شايد مسئولان گره از کار اين روستا باز کند، اما اداره ابفاي روستايي شهرستان دماوند به عنوان متولي اصلي اين موضوع دست روي دست گذاشته و اقدامي براي اهالي اين روستا انجام نمي دهد. بيخيالي اين اداره مسئول در رفع دغدغه چند ساله سبب شد خود مردم با همکاري شوراي اسلامي روستاي لومان با حفر چاه هاي جديد براي رفع معضل بي آبي دست به کار شوند. برخي اهالي روستا براي تامين بخشي از هزينه حفر چاه هاي جديد و رفع مشکلات آبرساني روستا داوطلب شدند و مبالغي تحت عنوان خودياري به شوراي پرداختند. اما حالا گزارشات رسيده حاکي از آن است که اين مبالغ به جاي حساب شورا، به حساب يکي از اعضا واريز شده و خبري از صرف ان براي هدف مذکور نيست. اين در حالي است که چندي پيش از منبع ماليات بر ارزش افزوده بودجه اي حدود 106 ميليارد ريال به روستاي لومان اختصاص يافت و ازآنجا که مشکل بي آبي بزرگترين دغدغه اين منطقه محسوب مي شود قرار شد مبلغ مذکور براي ايجاد چاه جديد و رفع نسبي اين مشکل صرف شود. از طرفي به دليل بي توجهي اداره ابفاي روستايي و شهرستان به اين مسئله و ورود نکردن به اين موضوع مقرر شد شوراي اسلامي روستا اين مهم را بر عهده بگيرد. اما طبق گزارشات رسيده کارشکني يکي از اعضاي شوراي لومان کار را به جايي رساند که نه تنها مشکل کم ابي حل نشد بلکه مبلغ تخصيصي هم در اين گيرو دار گم شد.

در همين رابطه محمد ريحاني عضو شوراي اسلامي روستاي لومان مي گويد: "چند ي پيش بودجه اي که قرار بود صرف مشکل کم ابي روستا شود ازمحل ماليات بر ارزش افزوده در قالب يک چک به نام شوراي اسلامي شهر صادر شد اما متاسفانه يکي از اعضاي شوراي با سوء استفاده از مهر شورا و به رغم اطلاع رياست شوراي لومان، اين مبلغ را به حساب شخصي خود منتقل کرده."

وي مي افزايد: "قراربود اين مبلغ صرف احداث چاه جديد درروستا شود، اما با کارشکني اين عضو و همراهي رييس شوراي روستا و غفلت دستگاه هاي نظارتي نه تنهاحفره اي به نام چاه احداث شده که خبري از آب در آن نيست، بلکه هنوز کسي نمي داند چه بلايي بر سر مبلغ مذکور آمده است. "

شمس اله مختاري عضو سابق اين شورا نيز در اين خصوص مي گويد: "متاسفانه مبلغ ماليات بر ارزش افزوده و مبالغي که فرد مذكور به عنوان مبالغ خودياري از روستاييان دريافت کرده به حساب شخصي اش واريز شده و شکايت هاي مردم و اعضاي شورا از اين شخص خاطي و قانون شکن پس از اين همه مدت هنوز به نتيجه اي نرسيده است. مسئولان فرمانداري وبخشداري دماوند هم تنها به گفتن اين جمله که "در دوره بعدي صلاحيت شخص مورد نظر را تاييد نخواهيم کرد" بر اين همه ظلم و حق خوري سرپوش گذاشتند. "

اين در حالي است که در پي پيگيري هاي خبرنگار جوان ، رييس شوراي اسلامي اين روستا که بنا به گفته اعضا در اين زمينه به صورت غيرقانوني با شخص خاطي همکاري داشته با اعلام اينکه در حال حاضر امکان ادامه مصاحبه تلفني را ندارد از پاسخگويي به سوالات طفره رفت و تماس هاس مکرر بي نتيجه ماند!

البته اين واکنش رييس شوراي روستا شك و گمان ها را در خصوص اين تخلفات و احتمالا اهمال کاري هاي شخص رييس به عنوان سكاندار شوراي اسلامي روستاي لومان تقويت مي كند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
1
0
طرف فکر میکنه تایفه خودشو گذاشه اول چه اتفاقی براش میوفته قدیمیا میدونن که اول طایفه ترکها بوده ومهاجرم نبودت از اونجایی که عقده دارن از این طایفه اومدن این چرتو پرتارو نوشتن باور نکنین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار