کد خبر: 812721
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
«سردار خضرایی» در نشست خبری هفته دفاع مقدس:
باغ موزه 12 هزار ساعت فیلم، 28 هزار ساعت صوت، 150 هزار قطعه عکس دیجیتال و بیش از سه میلیون و 300هزار برگ سند در اختیار دارد

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: باغ موزه 12 هزار ساعت فیلم، 28 هزار ساعت صوت، 150 هزار قطعه عکس دیجیتال و بیش از سه میلیون و 300هزار برگ سند در اختیار دارد.

به گزارش «جوان»، سردار جواد خضرایی در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته دفاع مقدس با اعلام این خبر بيان كرد: ساختار ما در این باغ موزه عموما نگهداری ابزار فیزیکی نیست و در راستای حفظ اسناد جمع‌آوری شده از حدود سه سال قبل اقدام به جمع‌آوری ۵۴۰ ترابایت اطلاعات اقدام کردیم که از سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: آنچه که می‌توان از گنجینه دفاع مقدس به پژوهشگران ارائه داد نه تنها برای کشورمان تاریخ‌ساز خواهد بود بلکه برای جامعه اسلامی تمدن‌ساز محسوب می‌شود اما برای تحقق این امر مهم به شناخت لازم از مولفه‌های این گنجینه نیاز داریم. البته نباید گویاسازی این گنجینه عظیم را نادیده بگیریم. متأسفانه در برخی موارد مطالبی از دفاع مقدس بیان می‌شود که از راستی کافی برخوردار نیست. یکی از مزایای این شناخت بویژه برای پژوهشگران آن است که فرهنگ دفاع مقدس را برای نیازهای امروز جامعه معادل‌سازی کند.

خضرایی اظهار کرد: در راستای جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس با چالش‌های مختلفی روبرو بودیم بویژه اینکه بعضی اسناد تحویل داده شده به ما در وضعیتی قرار داشتند که گذشت کمترین زمان می‌توانست آسیب جدی به آن‌ها وارد کند. ما در این راستا با ۴۰ مرجع مختلف تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:‌ ما دفاع مقدس را ناظر بر هفته یا یک روز نمی‌دانیم البته هفته دفاع مقدس می‌تواند اوج کار ما محسوب شود. بر این اعتقادیم که دفاع مقدس به یک هفته اختصاص ندارد به همین جهت در طول سال همواره برنامه هایی را اجرا می کنیم، اما در این هفته اجرای برنامه ها به اوج خود می رسد. باغ موزه فعالیت‌های خود را درسه بخش برنامه‌های هفته دفاع مقدس، جمع آوری و گردآوری اطلاعات و اعزام زائرین به راهیان نور در طول سال تبیین می‌کند.

مشاور شهرداری تهران در ادامه به اجراي برنامه‌هايي نظير «اجرای برنامه دو استقامت توسط دو تن از ورزشکاران از باغ موزه دفاع مقدس تا موزه صلح با هدف ابلاغ پیام صلح خواهی»، «تجلیل از خادمین حرمین عتبات عالیات،«تجلیل از ایثارگران ناجا،«افتتاح رسمی سراسر نمای مقاومت»، «تجلیل از شرکت‌کنندگان در فراخوان نامه به والدین شهدا، داستان کوتاه پایداری و فراخوان نقاشی و خاطره‌نویسی پیرامون دفاع مقدس و مسابقه عکاسی راهیان نور»، «تجلیل از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران»، «تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم با حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم»، «تجلیل از ایثارگران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و رونمایی از کتاب‌های صوتی كه به دست مقام معظم رهبری تقریظ ‌شده‌اند اشاره كرد.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در بخش دیگر سخنانش گفت: ویژگی ممتاز موزه دفاع مقدس این است که تنها به نمایش تجهیزات بسنده نکرده است بلکه با استفاده از فناوری روز در جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. اگر در تبیین دوران دفاع مقدس فقط به ابزار بسنده کنیم بدترین نوع است و دفاع مقدس را به حاشیه خواهد برد پس بنابراین نمی‌توان تنها با بیان مسائل فیزیکی از جمله ابزارهای بکار رفته در عملیات‌ها یا خود عملیات‌ها، دفاع مقدس را شناسایی کنیم.

سردار خضرایی ادامه داد: باید بگوییم که دچار غفلت شده‌ایم و نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید نکات معرفتی دفاع مقدس را برای نسل امروز تبیین کنیم. پس با این حساب نتوانسته‌ایم جنگ را هم به خوبی تعریف کنیم و همین امر باعث شده است مردم آن‌طور که باید نتوانند از دفاع مقدس و معارف آن بهره کافی را ببرند یعنی بهره تربیتی ندارند.

وی به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: مگر ما در بیان قیام عاشورا و وقایع ظهر عاشورا به تاکتیک جنگی امام حسین (ع) تکیه کرده‌ایم؟ ما در بیان عاشورا رسالت امام حسین (ع) و ولایت‌پذیری یارانش را بررسی و تبیین می‌کنیم. در اینجا باید پرسید چرا در صدد نوشتن مقتل دفاع مقدس نیستیم. رزمندگان دوران دفاع مقدس به عنوان شاهدان عینی جبهه‌ها، داستان‌های راستان را در اذهان خود دارند اما چرا از گفتن این داستان‌های واقعی و درس‌آموز ابا دارند. اگر مقتل دفاع مقدس را ننویسیم دیگرانی خواهند آمد که آن را به حاشیه ببرند.این را هم باید بدانیم که خسارت بی‌توجهی به معارف دفاع مقدس جبران‌ناپذیر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار